Förskottsbetalning - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Nu när jag skall bokföra ikapp 2013 i nystartat Visma online så hinner jag 4 fakturor och två av dessa kan jag inte registrera som önskat då jag 1) Inte kan ge rabatt i kronor och NU NR 2) Inte kan Specificera att kunden gjort en förskottsbetalning gällande tre olika artiklar. DET VERKAR INTE GÅ ATT ANVÄNDA MINUSSALDON??? SKall jag måsta byta program?
Foto på Mats H

Mats H

• 202 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,504 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Tråkigt att din första upplevelse av programmet blev såhär.
Både nummer ett och två ligger som synpunkter till vår utvecklingsavdelning.

Som förslag vid förskottsbetalning kan du antingen skapa två fakturor, en på förskottsbeloppet och en på resterande del.
Alternativt kan du bokföra inbetalningen med en Övrig insättning och lägga in en textrad på fakturan där du skriver att förskott mottagits.
Foto på Sjoull

Sjoull

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
JAg har nästan samma problem. Jag har ett förskott som jag ska bokföra mot tre fakturor så att det blir +-0 på skuldkontot.

Hur får jag in fakturorna som betalda och konterade mot skuldkontot?

Tacksam för svar.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,504 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Du kan inte styra konteringen på fakturor du registrerar. De bokförs automatiskt mot försäljningskonto och 1510.
För att sen matcha dem måste det göras mot 1930 eller motsvarande.

Jag antar att du redan nu gjort Övriga insättningar 1930 mot ett skuldkonto.
Om du inte har skapar kundfakturorna är det enklast att du bara lägger vad kunden har kvar att betala och sen lägger en textrad att du har gjort avdrag för förskottsbetalningar.
Då matchar du sen fakturan mot det som kund verkligen kommer betala in.

Skulden bokar du därefter om via en manuell verifikation till försäljning och momskonto.

Återkom gärna om du vill att jag förklarar något mer ingående!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.