1510 vid årsskifte - vilket konto i kredit? - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

En kundfaktura som egentligen förföll i början av december blev betald först i början av januari på grund av strul hos kunden. Det är första gången jag bokför mot konto 1510 som jag använde i debet, som kredit använde jag 1930 (företagskontot). Problemet är att fakturans summa inte kommer med i resultatet för året, vilket jag antar att den ska?

När jag läser på undrar jag om problemet är att jag inte borde ha använt konto 1930. Förstår jag det rätt om jag istället borde ha använt det konto som fakturan gällde, alltså Försäljning av tjänst? Och ska jag i så fall också använda ett momskonto för att det ska bli riktigt rätt?

Och när jag ändå frågar: borde jag ha använt 1518 istället för 1510, när jag inte har fakturorna i Visma?
Foto på Seb

Seb

• 220 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Seb!

Om jag förstår rätt så har du kontantmetoden och då är det precis som du säger - obetalda kundfakturor ska bokas upp vid ett årsskifte för att detta ska påverka resultatet i rätt år.

Bokning borde ha sett ut precis som du nämner:

1510 D
2xxx (moms) K
3xxx (försäljningsbelopp exkl. moms) K

Denna ska bokföras per sista dagen i räkenskapsåret.

Du kan korrigera detta i efterhand. Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i 1930. Detta spegelvänds då i korrigeringsverifikationen som du ser en bit ner. Lägg sedan till konto för moms och intäkt enligt kontering ovan. Sedan kan du bokföra och då är det åtgärdat. 

Det spelar ingen roll om du använder 1510 eller 1518. Jag hade kört på 1510, det spelar ingen roll att fakturorna inte finns i eEkonomi. Det är exakt samma typ av konto. :-)

Ha det fint!

Moa
(Redigerad)