1630 fel pga lön ej syns - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag reggar ju händelser i skattekontot med inlästa SKV filer. Men det verkar som lönedelen lägger in krediteringar på 1630 också. men de syns inte i konto under kontohändelser.
Så när jag reggar dessa med SKV filer från skatteverket så kommer dessa in dubbelt och jag får helt fel summa på sista raden.

Enda sättet för mig att se vad som egentligen gjorts är att gå in i huvudboken och där ser jag lönerna lagt in samma kredit som jag får när jag reggar SKV filen från Skatteverket och således blir det en diff.  Så detta ställer till det en hel del för mig.  Hittade det efter flera timmars letande.
Och just nu en diff på över -98000 kr på skattekontot.

A 2102017-09-04fskatt o prel sk BG 0000050501055       20 805,00    -38 311,00

A 2152017-09-12Avdragen skatt aug 2017      8 708,00 -47 019,00

A 2162017-09-12Arbetsgivaravgift aug 2017        10 997,00 -58 016,00

A 2172017-09-12Debiterad preliminärskatt      1 100,00   -59 116,00

A 2372017-09-12 augusti 2017               19 705,00    -78 821,00

Sista raden lägger programmet in men det syns inte på kontoplanen!

verkar som programmet slutat att göra detta efter september i år. Har ni ändrat något.

Och måste jag nu korrigera alla dessa manuellt.

Foto på Steff66

Steff66

• 526 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Steff66!

Förstår jag korrekt att du använder lönemodulen som finns i eEkonomi? Samt att de lönebesked som bokförs där konteras mot 1630?

I sådana fall skulle jag rekommendera att du börjar med att kontrollera under Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter, exakt vad det är som konteras mot 1630. Om ja - är det korrekt att det ska konteras mot detta?

Vad menar du med att programmet lägger in sista raden men att det inte syns i kontoplanen? Med kontoplanen - menar du då huvudboken? De fält som du bifogar - är det utdrag ur SKV-filen?

Återkom gärna med lite mer information så kikar vi vidare.

Ha det fint!

Moa
Foto på Steff66

Steff66

Lite begränsad internet för tillfället. Fram till sept så när jag skapade lön så la programmet in fskatt mm på 1630. Men ser inte detta efter sept då jag gissar ni gjort något. Men då jag månadsvis lägger in skv filer från skatteverket så blir ju detta reggat dubbelt på 1630.
Saken är det att det som lönedelen lägger in på 1630 aldrig syns när man går in och kollar på skattekontot via kassa och banktjänster. Så då uppstod detta felet lätt för man trodde det skulle in. Ser bara dubbletterna om man går in på utskrifter på huvudbokens konto 1630. Och då jag fattat att saldot på skattekontot blivit väldigt fel efter hand.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Hm, det blir dubbelt säger du? Min gissning är att det först är bokfört när du har skapat händelserna och sedan skapar du nya händelser igen när du har klistrat in händelserna på ditt skattekonto under Kassa- och bankhändelser? 

Tanken är att du ska matcha de redan bokförda händelserna mot Skattekontot. Du kopplar ihop det för att få en avstämning under skattekontot, samt att kunna registrera överföring mellan företagskontot och skattekonto när du sätter in pengar. Kika på denna filmen som visar hur du ska arbeta med skattekontot i programmet. 

Så kika gärna på filmen först och återkom om det fortfarande är några funderingar! :) 

Ha det gott!
/Sanna
Foto på Steff66

Steff66

Problemet är ju att e ekonomi skapar händelser som inte syns på skatte kontot och kan därför inte matscha. Men trots det ligger de inne efter jag skapat lönerna. Om man kollar konto 1630 via huvudboken. Men som sagt dessa syns inte via konto händelserna under skattekontot.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Det känns konstigt. Du skriver om dubbletter, och har även strukit under en rad i ditt inlägg, men man ser inte namnet/beskrivningen eller konteringen på den verifikationen.
Det vore bra om du kunde visa bild på beskrivningen och konteringen du ser inne på den öppnade verifikationen (eller skriva i en kommentar) så vi kan undersöka djupare. 

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Steff66

Steff66

Saken är den. När jag hämtar SKV filen så skapar skatteverket 2 rader en för skatt och en för arbetgiv avg. SÅ jag har 2 poster.
Men funktionen för arbetsgivaredeklaration klumpar ihop detta till en post  se ovan.
alltså
skatt 8708 kr
arbgiv avg 10997
Och deklarationen ger 19705 kr

Det verkliga problemet!

Då inte 19705 syns i Skattekontot under kassa och bankhändelser. Och jag inte kan matcha en mindre summa som 8708 kr mot deklarationen (eftersom den är större än 8708) så har jag problem.

Jag ser flera lösningar på detta så klart. Men då ni har funktionen att man ska använda SKV filerna och det som Skatteverket skapar. (vilket också gör det enklare att följa sedan) Så borde ni ge arbetsgivardeklarationen 2 möjligheter, antingen att den klumpar ihop (om nu vissa vill detta) eller att man som SKV filen får separata poster så jag kan matcha dessa mot mina andra summor.
Eller att ni gör det möjligt att markera båda raderna 8708 och 10997 och matcha dessa 2 rader mot arbetsgivardeklarationens 19705 kr.

Jag kan ju helt strunta i SKV filerna och skapa en manuell post med 19705 kr också och matcha denna direkt. Men då är det ju liksom ingen vits med att erbjuda inläsning av SKV filena alls kan jag tycka.

Allt detta har gjort det väldigt krångligt för mig under året då jag har fått skapa manuella poster på de mindre summorna och sedan fått korrigera bort dom för att få rätt summor.
Och just det faktum att man inte i Kassa och bankhändelser alls ser det som skapas i arbetsgivardeklarationen förvillade en hel del. Tills man går in på kontot 1630 och då fattade vad programmet egentligen skapar när man fyller i detta.
Det är ju så att de flesta som är egna företagare ska försöka förstå detta progerammet utan en massa utbildningar och då är det inte lätt när saker händer i bakgrunden som man inte direkt ser.
Har även nu lärt mig att man kan  använda transaktions analysen. Men även det är först nu i december som jag fått den kunskapen. Så här står man nu med en massa korrigeringar och även för 2018 en funktion som saknar möjlighet att matcha SKV filerna mot det som arbetsgivardeklarationen skapar i programet. Så uppdatera denna funktion på något sätt så man slipper en massa manuell handpåläggning. Tack 

(fotnot att programmet inte gjorde detta efter sept berodde på att jag själv inte i programmet skapat arbetsgivardeklarationen. Vilket är korrigerat. Jag sitter ju bara med programmet en gång i månaden och man glömmer ibland!)

(Redigerad)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!
Ahaaa, nu är jag med på vad du menar! Vi har önskemål om att förbättra detta men inget som vi har möjlighet att införa just nu. Du kommer få ta bort händelserna och slå ihop dom till en händelse manuellt.
Det som ställer till det är att Skatteverket delar upp händelserna, precis som du skriver, men i eEkonomi så måste det vara en eftersom arbetsgivardeklarationen "bara är en händelse".
Arbetsgivardeklarationen går inte att matcha mot två händelser nämligen. Det krävs en del jobb i bakgrunden för att vi ska kunna få till detta. Som sagt, tyvärr inget som är planerat just nu men gå gärna in och rösta i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/skattekonto-avstamning-arbetsgivardeklaration

Ha det gott!
/Sanna
Foto på Steff66

Steff66

Det med att ta bort och slå ihop behöver nog förklaras.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,968 poäng 10k badge 2x thumb
Det Sanna menar är att du kan ta bort skattehändelserna med beloppen 8708 och 10997. Sen skapar du en ny skattehändelse på 19 705kr som du matchar mot arbetsgivardeklarationen :) 
Precis som ni har varit inne på går det inte att matcha arbetsgivardeklarationen mot två skattehändelser. Workarounden är som ovan att slå ihop dom två skattehändelserna till en och matcha den mot arbetsgivardeklarationen. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.