Öresdifferens vid lönekörning - Lön 100/300/600

• 6
  • Idé
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag undrar varför jag får en öresdifferens varje månad när jag kör lönerna, och sedan bokför enligt bokföringsunderlaget för arbetsgivardeklarationen. MYCKET IRRITERANDE!!! Det har inte varit så tidigare, men sedan årsskiftet händer det varje månad. Sedan får jag gå in och rätta detta varje månad manuellt. Det verkar vara konto 2940 som spökar. Har inte haft detta problem tidigare. Vi använder Lön 300, version 2014.0. Tacksam för svar och förklaring till åtgärd. Med vänlig hälsning, Stefan
Foto på Undrande

Undrande

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 6
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Är det en öresutjämning du får på arbetsgivardeklarationens bokföringsunderlag?

Kan det i så fall bero på det faktum att ören alltid bokas upp vid lönekörningen men att på arbetsgivardeklarationen så kapas örena på det viset som Skatteverket vill och därför lägger de sig som en öresavrundning?

Om så är fallet så citerar jag ett svar från en annan forumtråd om det:
I våra löneprogram har vi med ören på sociala avgifter i bokföringsunderlagen. Vi har det så eftersom underlaget till en enda arbetsgivardeklaration kan finnas på flera olika bokföringsunderlag (från olika lönekörningar) och när deklarationen görs ska avgiften beräknas på hela summan lön, inklusive ören.

På arbetsgivardeklarationen tas sedan hänsyn till andra avdrag som exempelvis regionalt stöd. Därefter görs öresavrundningen genom att örena stryks på deklarationen. På bokföringsunderlaget som skapas när skattedeklarationen görs i löneprogrammet bokas öresavrundningen bort från avräkningskontot.
Foto på AsaH

AsaH

• 148 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Öresutjämning - Lön 600.

Hej,
När en lönekörning är klar så skriver vi ut ett bokföringsunderlag och därefter direkt ett bokföringsunderlag för arbetsgivardeklarationen. Det märkliga här är att avräkningskontot för sociala avgifter får olika belopp på de två bokföringsunderlagen, det skiljer bara några ören men det har hänt de sista månaderna och för flera av våra bolag. Vad är det för fel?
Mvh Åsa
Foto på christel

christel

• 2,228 poäng 2k badge 2x thumb
Jag håller med om att detta är något som hänt den sista tiden, inte tidigare. Då stämde det på öret!! Jag tror inte supporten förstår vårt problem. Jag har skrivit om detta också då det "stör" när det inte stämmer. Men jag fick inget bra svar. Jag tror det är något som blivit fel vid typ årsskiftets uppdatering. För detta fel fanns inte förra året. Snälla försök att rätta detta!
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Vi kikar på detta, och återkommer när vi vet mer.

/Anna

Foto på Tobias Runesson

Hej igen,

och tack för er feedback!

Det stämmer att det till version 2014.0 gjordes förändringar för att lösa problem som bland annat uppstod om förmånerna på arbetsgivardeklarationen blev negativa. Förändringen innebar att arbetsgivaravgifterna på deklarationen räknades ut på det faktiska beloppet på deklarationen istället för det som preliminärt bokats upp på lönekörningen.

På lönekörningen räknas det med ören medan det på arbetsgivardeklarationen räknas utan ören. Det innebär att det kan bli en något lägre summa på deklarationens bokföringsunderlag.

Jag håller med om att det inte känns bra och vi kommer att se över detta.
Foto på Annika

Annika

• 5,370 poäng 5k badge 2x thumb
Decimalfel avräkning sociala avgifter - Lön 300/600.

Hej
Fr.o.m. januari 2014 misstämmer plötsligt avräkningen för sociala avgifter för mig. T.ex.: Om lönekörningen bokar upp en skuld på 69920,10 en månad, så visar sedan bokföringsunderlaget för skattedeklarationen en summa på 69919,74. Sådana avvikelser har det varit varje månad hittills under 2014.
Vad kommer det sig? Tidigare har det fungerat så att summorna alltid tagit ut varandra. Är det någon inställning som ska göras som jag har missat? Som det är nu måste jag gå in och justera de avvikande örena manuellt.
Foto på Tobias Runesson

Hej Annika!

Det beror på förändringen som gjordes till version 2014.0. Det finns ingen inställning för det men vi kommer att se över detta i programmet.
Foto på Annika

Annika

• 5,370 poäng 5k badge 2x thumb
Det är ju inte så att det är avrundat på det ena underlaget utan båda är ju angivna med ören, fast olika - och det kan variera så att det är högre belopp på det ena eller andra underlaget.
Foto på Asa

Asa

• 144 poäng 100 badge 2x thumb
Öresutjämning på sociala avgifter - Visma Lön 300/600.

Hej
man borde ta bort ören på soc avgifter i Visma Lön, då det aldrig förkommer vid betalning till skatteverket, det ställer bara till differenser i bokföringen
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,962 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar

Hej!

Till version 2015.0 av Visma Lön 100/300/600 har vi gjort förändring av öresavrundningen på arbetsgivaravgiften.

Version 2015.0 finns för nedladdning fr o m den 19 december på vismaspcs.se

(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.