Om kunder svarar på sms skickade från Visma sms

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Företaget skickar ett meddelande till Pelles mobiltelefon via tjänsten Visma sms. Då vill Pelle svara på det. Han skriver bara tillbaka i sms:et och trycker på skicka. Allt ser ut att vara OK från hans telefon, men företaget har inte fått något sms tillbaka då det inte går att svara på tjänsten.
När man svarar på ett sms från Visma sms så borde det komma upp en varning om att det inte har nått mottagaren, eller ännu bättre vore om man faktiskt kunde ta emot svaret. Antingen i programmet eller att man kan välja ett telefonnummer som tar emot alla svar.
Foto på elin

elin

  • 876 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Du har möjlighet att välja avsändare när du skickar via tjänsten Visma Sms, antingen ditt namn, företagsnamn, eller ditt mobilnummer. Väljer du ditt mobilnummer som avsändare här fungerar det fint att svara på det och du får svaret till din telefon.

Om du inte kan välja ditt mobilnummer som avsändare idag kan du be den som är administratör för Visma Sms hos er att se över denna inställning. Administratören gör detta via Inställningar och väljer sedan en användare i taget till höger här inne. Sedan markeras de alternativ som ska vara tillgängliga att välja som avsändare. Du behöver även ange ditt mobilnummer under Mitt konto när du är inloggad på vismaspcs.se.

Kan detta vara ett alternativ tror du?
(Redigerad)
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,358 poäng 20k badge 2x thumb
Vi använder VismaSMS rätt frekvent då det är ett väldigt bra och billigt sätt att nå kunden, framförallt när det gäller att påminna om t.ex. löneunderlag till en grupp. Funkar fint så i byråstöd. Men det vore ju kanon om man kunde ha en standardtext som avslutar meddelandet. Jag lägger alltid till "du kan inte svara på detta SMS som är skapat av VismaSMS" för att kunden skall få den infon. Det är klart att jag skulle kunna lägga in mitt mobilnummer (det är ändå firmans) men mina anställda skall ju inte behöva lägga in sitt privata, dom har ingen företagsmobil.... Så endera en standardtext eller en möjlighet att man får eventuella svar via mail.... Skulle nästa fullända en i övrigt kanonbra tjänst.
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

  • 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Hej AccountantfromHell_singland!

Vad roligt att du gillar tjänsten! En sådan ändring hade varit fiffig, jag tar med det som ett önskemål till framtiden.

I ditt fall förstår jag att du vill ha automatiken direkt i Byråstöd, men för andra användare som eventuellt ser denna tråd vill jag ge ett tips om de arbetar på andra sätt. Om man skickar sms direkt från tjänsten på vår hemsida finns möjligheten att skapa mallar som kan underlätta om man har återkommande texter, läs mer om detta i hjälpavsnittet Mallar»

Ha en fin dag!

/Joanna
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,358 poäng 20k badge 2x thumb
Jo då... när tjänsten kom så använde vi den även då. Och i det läget (utanför Byråstöd) så kan man ju lägga in standardtexter vilket är kanon. Tyvärr så finns ju som sagt inte det i Byråstödsläget vilket hade varit grymt bra. Framförallt då vi ofta använder det till rena påminnelser som är lika varje månad. T.ex. för att påminna om lön och då till en hel grupp.. Nu är väl inte urvalsmöjligheten så där perfekt heller men det funkar....
Önskar er alla en Glad Påsk och mysche godis.... 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.