Boka upp maskininköp/inventarie på företagslån

  • 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har köpt en grävmaskin på ett företagslån. hur bokför jag detta på rätt väg i VISMA Adm. 500. Hittils har själva lånet bokats upp på konto 2390. När nu första amorteringen ska in samt räntan, hur ska jag förslagsvis boka in detta? Sen vad det gäller avskrivningar och div. annat vill jag gärna ha lite hjälp med hur det ska gå till också. Mycket tacksam för all hjälp. MVH Andreas K.
Foto på Manometer

Manometer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
  • osäker

Publicerades för 5 år sedan

  • 1
  • 1
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

  • 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Själva köpet bokför du mot ett inventariekonto, t ex 1220 Maskiner och inventarier. Konteringen i ditt fall, när du lånat pengar till köpet, kan se ut så här:

1220 Debet (belopp exkl avdragsgill moms)
2641 Debet (avdragsgill moms)
2390 Kredit (totalbelopp)

En av betalning med ränta och amortering kan du bokföra så här:
2390 Debet (amorterat belopp)
8310 Debet (ränta)
1930 Kredit (betalt belopp)

Avskrivningar:
1229 Kredit
7830 Debet

Foto på Manometer

Manometer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
hej.
allt är glas klart nu,
dock fick jag se nu att jag har gjort tvärtom på periodiseringen.
jag hade lagt 1229 i debet och 7830 i kredit (3000kr vardera)det har nu blivit 3st verifikationer gjorda i periodiseringen jag har lagt upp.
konto 1229 har nu -27000kr och konto 7830 har 27000kr. Totalt ska det skrivas av 36000kr på året.

Hur gör jag enklast/bäst för att rätta till detta, och hur avslutar jag en periodisering i Visma 500 adm.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

  • 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
För att avsluta periodiseringen:
1. Välj Inköp – Leverantörsfakturor alternativt Bokföring - Verifikationer.
2. Markera den faktura/verifikation du gjort periodiseringen på.
3. Välj Kortläge.
4. Markera den rad på fakturan/verifikationen som du periodiserat.
5. Välj kommandot Periodisera.
6. Välj Makulera kommande periodiseringar.

De verifikationer som blivit fel kan du stryka över. Gå in på respektive verifikation och välj Kommando - Stryk över alla.
Foto på Manometer

Manometer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
tänker jag galet när jag tänker att konto 8310 borde vara pengar som ska in i bolaget å inte kostnad för bolaget? ska jag verkligen bokföra räntekostnaden på lånet på 8310? å inte 8400 exempelvis?
Med vänlig hälsning Andreas
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

  • 30,578 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan!

Det verkar som om det smugit in ett fel här, det är precis som du säger en räntekostnad. Du kan bokföra på konto 8400 som är ett gruppkonto, eller om du vill bokföra på konto 8410 som är Räntekostnader för långfristiga skulder. Enklast är det gå att i kontoplanen gå in på konto 8400 och kopiera denna, i Benämning skriver du in Räntekostnader för långfristiga skulder
Foto på Manometer

Manometer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
tack, jag kopierar som du sa 8400. motkonterar det som är gjort på det nya kontot och så borde det väll ordna sig?
// Andreas
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

  • 30,578 poäng 20k badge 2x thumb
Ja, det borde det göra.
Foto på Marcus

Marcus

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Jag har också köpt en maskin för 262'500 sek inkl moms. 20% handpenning och lån på 5år.

Vi skrev kontakt i februari som är själva inköpsdatumet (inga transaktioner gjordes).
Första transaktionen som inträffar är 20% handpenning i mars (42'000)
Därefter hela momsen (52'500) samt första avbetalningen (2'800) i maj + lite ränta och avi-avgift.

Hur bokför jag denna händelse? Jag kan väl inte debitera 2641 vid inköpsdatum, utan först när den betalas?

/Marcus
(Redigerad)
Foto på Marcus

Marcus

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Funderar på om det blir följande:

kontraktskrivning
1220 Debet (belopp exkl avdragsgill moms)
2390 Kredit (totalbelopp)

Kontantinsats
2390 Debet (kontantinsats)
1930 Kredit (betalt belopp)

Första avbetalning
2641 Debet (avdragsgill moms)
2390 Debet (amorterat belopp)
8310 Debet (ränta)
1930 Kredit (betalt belopp)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,404 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Marcus,

Min tanke är att du trots att ingen betalning sker utan endast ett kontrakt skrivs så måste du boka upp momsen också i den första verifikationen precis som Per skriver i sitt svar först i tråden.
Annars bör inte din första verifikation balansera heller om du endast bokar upp 1220 (belopp exkl moms) och motkonterar det med 2390 (totalbeloppet)

Verifikationen på kontantinsatsen ser bra ut och verifikationen för första avbetalning där hade jag bara tagit bort momsen.

Rätta mig gärna om jag har fel.

/Cecilia
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

  • 2,944 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Marcus,

Som Cecilia skriver så "lyfter Du hela momsen" i samband med leverans och kontraktsskrivning.

D. 1220

D. 2641=52.500kr.

K. 2390 (Hela beloppet inkl moms.)


Räntan är en kostnadsränta och bör hamna på konto 8410. (8310 är intäktstränta.)

Så vi första amortering/avbetalning kontera Du:

D. 2390

D. 8410

K. 1930.


Anledningen till att finansbolagen lägger en större amortering månad 3 är att momsen redovisas och utbetalas då.


Hälsningar Markus.
(Redigerad)