Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra aktivering av iZettle, 1 kr betald och tillbakabetald i eEkonomi

Hej,

Har precis börjat använda iZettle. För att aktivera systemet (eller något) blev jag ombed av iZettle att betala in t.ex. 1 kr, som sedan betalas tillbaka.

Jag betalade 1 kr från mitt företags bankkonto 24/4 och 28/4 sattes 1 kr in på samma bankkonto.

Hur bokföra jag detta?

Tack på förhand samt mycket stort tack för snabba och bra svar på mina tidigare frågor.

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240212

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Kul att höra att du är nöjd med svaren här på forumet!:)

Rent spontant skulle jag sagt att du inte behövde bokföra det eftersom det endast var 1 kr som betalas ut och kommer tillbaka i samma månad. Vill du bokföra det så spelar det egentligen ingen större roll vilket motkonto du väljer eftersom det går in och ut mot samma konto. Men om vi tänker att du skulle ta ut en balansrapport mellan den 24:e och den 28:e vore det kanske mest rätt att det syns att du har 1 kr att fordra. Så tänker därför att du kan välja ett fordringskonto, t. ex. 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger eller kanske 1599 - Övriga kortfristiga fordringar från kunder.

När du för över 1 kr bokför du exempelvis:
1930 1 kr i kredit
1580 1 kr i debet

I och med denna kontering ökar en fordran.

När du får tillbaka kronan bokför du tvärtom.

Det är kanske enklast att bokföra detta via två manuella verifikationer. Alternativet är att du stämmer av ditt företagskonto genom att skapa två nya bankhändelser, en med minus en krona och en med plus en krona. Den första får du matcha mot ett Övrigt uttag och välja Egen kontering. När kronan sätts in igen matchar du den med en Övrig insättning och Egen kontering.

Tack Annie!
Precis vad jag letade efter! 🙂
Nu vet jag hur jag skall bokföra det. För jag aktiverade iZettle igår och noterade 1 krona var dragen idag.

~Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 


Jag vill i den här tråden lyfta att vi idag släppt en ny version utav Visma eEkonomi där vi skapat en integration med iZettle. Det innebär att du kan integrera ditt iZettle-konto med Visma eEkonomi och på det sättet få in transaktionerna med automatik.

Läs gärna mer om hur du kommer igång med tjänsten och vad den innebär på vår hemsida.

Ha en fin dag!

/Lovisa