Hur bokför jag när jag handlar med kreditkort?

• 1
  • 8
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag använder mig av Visma Eget Aktiebolag och undrar hur jag bokför när jag handlar varor i butik på mitt företagskort? Jag har Länsförsäkringar Bank.
Foto på Fotograf Stina Ahlenius AB

Publicerades för 7 år sedan

• 1
  • 8
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

När du skapar en ny utbetalning i Kassaboken kan du välja vilket konto pengarna ska hämtas från. Som standard finns Kassa, Bank och Giro.

Behöver du ytterligare ett konto kan du lägga till fler under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Kassabok.

Om ditt företagskort är kopplat till samma konto som du använder när du betalar fakturor (giro eller bank), blir saldot på kontot enligt bokföringen mest korrekt om du använder samma konto i programmet när du köper direkt med kortet, ex Giro eller Bank.

Hoppas att jag inte rörde till det för dig.
Tack för snabbt svar.
Eftersom det är ett kreditkort så dras pengarna inte från kortet på en gång men ska jag bokföra den dagen jag handlar eller den dagen pengarna dras/betalas från kortet?
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

• 3,320 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Stina!

Du ska bokföra inköpen när de betalas och dras från kontot i LFS-bank.

När du upprättar bokslut ska du försöka få med inköpen på rätt år där inköpen är gjorda.

Hälsningar
Pär
Alltså vid två tillfällen? Förstår jag rätt då? Känner mig allmänt förvirrad :)
Foto på Anna Svensson

Hej igen!

När du får fakturan från din bank gör du en Ny utbetalning och registrerar antingen Egen fördelning för att kunna bokföra på olika kostnader. Eller så använder du den utbetalningstyp alla inköp gäller.

Varje kassabokspost motsvarar en händelse i din verkliga kassa/bank/giro. Eftersom pengarna endast utbetalas en gång är det bara en gång du ska skapa Ny utbetalning.
Foto på will

will

• 62 poäng
Hur ska jag bokföra inköp och betalningar med företagskortet i visma eget aktiebolag?

This reply was created from a merged topic originally titled
företagskort.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Jag infogar din fråga i ett tidigare inlägg där jag hoppas du får svar!
Foto på Stonefield

Stonefield

• 212 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Jag har precis köpt Visma Eget Aktiebolag och har en fundering:
Vid t ex varuinköp med kreditkort - ska jag bokföra det datum då köpet
gjordes eller månaden efter då alla samlade inköp kopplade till
kreditkortet kommer på faktura från banken som ska betalas?

Tack på förhand!

/Stefan

När bokföra vid köp med kreditkort? Då köpet görs eller då beloppet inbetalas (månaden efter)?.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Jag slår ihop din fråga med en tidigare tråd där jag tror att du får svar på din fråga.
Foto på Mats L

Mats L

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Jag har eget aktiebolag och bokför när in- eller utbetalningar sker. Vid användning av kreditkort, där fakturan kommer vid senare tillfälle, när skall bokföring av händelsen ske?

Mvh

Mats Lindquist

Boföring av transaktion vid betalning med kreditkort - Visma Eget aktiebolag.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Jag tror att du hittar svaret på din fråga här, annars är du välkommen att återkomma!

/Annie
Foto på Streamliner

Streamliner

Exakt bokföringsdatum för kortköp i kontantmetoden..

Jag får inte entydigt svar, mycket oklart här på forumet, olika också beroende på var jag frågar: Om jag köper med t ex Mastercard den 10 oktober så bokförs det inte förrän den 13 oktober på mitt företagskonto. Enligt mig och kontantmetoden ska jag bokföra detta på den 13 oktober. Rätt eller fel?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag hoppas att du hittar svaret i den här tråden.

Du har tolkat kontantmetoden helt korrekt. Det bokförs först när pengarna lämnar ditt bankkonto. Alltså datum 13/10.

Återkom gärna i den här nya tråden om du har fler funderingar på det här med bokföringsdatum för korttransaktioner.
/Anna
Foto på Streamliner

Streamliner

Toppenbra, tack!
Foto på Workslife

Workslife

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
datum för bokföring.

Vad gäller med inköp som görs via företagskortet som dras direkt från kontot. Ska alla kvitton också redovisas
två gånger då datumen inte alltid är samma dag

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Kontant- eller faktureringsmetoden i Visma eekonomi?
Foto på endorfin

endorfin

• 918 poäng 500 badge 2x thumb
Datum för bankkortsbetalningar.

Jag har problem med kontoutdrag som ändrar sig med tiden. Ex. som nu när jag kopierat in halva augusti eftersom inte hela månaden har gått ännu. Ett inköp jag gjort i en butik på mitt företagskort (vanligt kontokort o utan kredit) 15/8 bokförde jag senast jag hade tid med det. Nu när jag har tid igen o klistrat in fler datum av månaden så har 15/8-köpet flyttats till 19/8 eftersom det står "Preliminärt kortköp". Jag kan ju inte gå in och ändra den verifikationen men ska man inte kunna bokföra alla inköp när man har tid över? Hur rekommenderar ni att jag gör med detta? Är det datumet som man "fysiskt" gör inköpet (transaktionsdatum) eller när det registreras på banken (bokföringsdatum)? Är detta till för mig eller för banken själv? Jag har enskild firma o använder e-ekonomi.
Foto på Tina Eriksson

Tina Eriksson

• 296 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Rätt bokföringsdatum?.

Hej! Idag bokför jag alla utgifter på det datum de faktiskt görs, tex hotellövernattning på det datum kvittot är skrivet på. Dock betalar jag med mitt företagskort där räkningen kommer i slutet på månaden. Gör jag rätt nu, eller bör det bokföras på det datum min korträkning ska betalas? Mvh Tina
Foto på D

D

• 444 poäng 250 badge 2x thumb
Ursäkta, men jag behöver mer tydlighet.
Kan jag även för fakturametoden ange bokföringsdatum när pengarna lämnar kontot?
Dvs när jag betalar kreditkortsfakturan.

Vid årsbokslut så ser jag manuellt sedan till att kostnaderna hamnar på rätt år genom en ev tilläggsbokning.
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

När man handlar med betalkort ska man bokföra enligt datum på kvittot och inte enligt kontoutdraget från banken, när pengarna dragits.
När det gäller kreditkort ska man enligt god redovisningssed bokföra kvitton från inköpen och inte vänta tills kreditkortsföretaget, banken, skickar sin faktura.

Vanligtvis använder man inte 1930 vid inköpet utan t ex 2899 Övriga kortfristiga skulder. När sedan fakturan från banken kommer så debiteras 2899 och krediteras 2440 eller kanske 1930 om det dras direkt av banken.

/Elin

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.