Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Programmet på 2 datorer

Hittade hit just nu och tänkte passa på att frågaJag använder visma administation 500 och undrar om jag kan ha det programmet på 2 olika datorer? OM jag kan det , hur går jag tillväga?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tänkte du ha programmet på två datorer med lokal installation eller serverinstallation med två datorer uppkopplade dit?

//L

Davor P1
CHAMPION

Det är inga problem att ha programmet tillgängligt i två datorer. DOCK måste du ha Windows PRO i datorerna för att det skall fungera.

Windows Home har inte stöd för en den funktioner som krävs för att det skall fungera.

På dator 1 installerar du Administration med stöd för flera användare/datorer. Detta gör att dator 1 delar ut resurser i nätverket så att du från dator 2 (och alla andra datorer i systemet) kan installera en klient på övriga datorer.

Dator 1 måste då "alltid" vara igång för att övriga datorer skall kunna jobba.

Installationen ställer även en del krav på Dator 1 som kommer få jobba ganska hårt när flera användare är inne samtidigt. Tänk även på att du förmodligen måste utöka med fler användarlicenser om mer än en person skall jobba i systemet åt gången.

Hojta till om du vill ha mer information kring installationen.

//Davor P
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Hej Davor (eller någon annan)

Jag har Administration 500 med 30 olika företag som jag bokför åt. I vårt eget företag är administrationen nu så stor (vi har mer verksamhet än redovisning) att jag tänkte lägga faktureringen på en annan person/dator. Hur gör man det bäst?

Fleranvändarsystemet som du beskriver ovan verkar super, men är kanske dyrt (vi har bara Windows 10 Home på vanliga laptops). Vet ej heller vad en till användarlicens kostar?

Köpa eekonomi till person 2 som sköter hela kundreskontra, vilket sen kanske kan importeras till administration?

Eller köpa Visma webbfakturering, där person 2 bara gör kundfakturor, som sen kanske kan importeras till administration?

Och är det så att kundfakturor ej kan exporteras/importeras mellan bokföringsprogram, endast bokföring av dem? Dvs om person 2 gör kundfakturorna så kan de ej komma in i kundreskontran hos person 1? Vilket skulle betyda att person 2 har reskontra i sin dator för de fakturor han skapat och person 1 reskontra endast för de äldre kundfakturorna?

Hälsningar, Helen

Vad gäller priser får du kolla med Visma. Dessa har jag noll koll på.......

Vidare när det gäller själva programmet så tror jag att du får problem med HOME versionen. Du måste ha professional på den datorn där du skall ha huvudprogrammet och denna dator måste vara igång för att dator två skall kunna komma åt informationen.

Att huvudprogrammet på en laptop är inte något jag rekommenderar utan denna hade jag lagt på en stationär dator. Sen kan båda laptopparna koppla upp sig mot servern utan problem.

Nästa lilla krux är att samtliga datorer måste dela samma nätverk. Att jobba hemifrån mot huvuddatorn går att göra men det är till att hålla tungan i rätt mun.... Säkerheten måste ses över ordentligt om man skall kunna koppla upp sig på distans.

Hela "kalaset" med extra dator och extra licens kan hamna på runt 15 000 (dator 10 och program 5). Jag lägger då lite extra krut på datorn som får jobba ganska mycket....

Processor lägst i5 (8e generationen helst) och gärna 16 GB arbetsminne. 8 funkar men absolut inte under 8. Datorn bör även köra på nyare SSD diskar som är snabbare än de äldre mekaniska hårddiskarna.

Det lokala nätverket i huset bör klara 1 Gbit överföringshastighet, men du kan klara dig på 100 Mbit om ni inte är många i nätverket. Detta är hastigheten mellan datorerna på kontoret. Funderar du på att låta någon jobba på distans bör både kontoret och fjärrdatorn ha en uppkoppling på 100 Mbit. Gamla ADSL varianter kommer bli väldigt segt tyvärr.

//Davor P

Tack