2 stora problem o 1 mindre med ett i övrigt felfritt system :) - eEkonomi

  • 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Bekräftat
  • (Redigerad)
Hej! Jag har några problem o funderingar jag skulle vilja diskuttera med er. 
1. Vad är det för fel på sökfunktionen när man skapar en faktura och skriver in personens namn eller personnummer så tar det 30-50sek att hitta en träff.. o ibland hittar den ingen träff ens på personnummer... o det lustiga är att skriver jag tex Kalle pettersson o i nästa fält Stockholm. då hittar den inget... tar jag BORT stockholm.. då hittar den massa kalle pettersson o scrollar jag ner så nog hittar jag rätt kalle med ortnamn stockholm.. men inte då jag söker.. känns som den där funktionen verkligen kan behöva en uppfräshning :) 

2. Nu handlar de flesta av mina kunder via swish vilket gör att jag oftast skriver ut en kontantfaktura som kvitto åt kunden. o i detta har vi 2st fel faktiskt. det första är att om kunden sedan tidigare är inlagd för tex faktura 30dar och jag på fakturan pekar på kundnamnet o sen på redigera o sedan ändrar till "kontant" och sen går tillbaka till fakturan så kan jag inte ändra fakturadatumet för då hoppar den tillbaka till 30dar.. ifall man inte är vaken o ser att "förfallodatumet" kommer tillbaka så kan man råka skicka en faktura istället för ett kvitto. 
Det andra felet har också med kvitton att göra.. när jag valt att en kund betalt "kontant" så ändras det i mailet som kunder får så rubriken heter betalningsbekräftelse istället för Faktura vilket är bra.. dock är texten i mailet samma som vid en faktura vilket oroar kunderna att dom fått en till faktura. detta gör att jag måste manuellt skriva om i varje kvitto jag skickar ut. Jag skulle önska en funktion där man även kan skriva in custom betalningsbekräftelsemeddelande precis som fakturameddelandet man kan göra i inställningar. 
Men om man nu som jag va inne på i början ändrar en redan sparad kund från faktura till kontant vid senaste ordern så ändras inte meddelandet eller rubriken till betalningsbekräftelse utan det står faktura även i rubriken. 

Är detta något ni skulle kunna kolla på? 
Kanske rent av lägga upp en separat inbetalningsmodell "SWISH" eftersom det är ett populärt sätt att betala idag även till företag. 

MVH // Mathias
Foto på Umea Offroad Import

Umea Offroad Import

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 2
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej!

När du använder Sök-funktionen, är det när du är på Försäljning - Kunder - Ny Kund eller söker du efter befintliga kunder i din egna kundlista när du skapar en ny faktura genom Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura?
Skulle även vara intressant att veta  vilken webbläsare du använder och vilken version av denna du har.


Låter onekligen konstigt att justeringen av  betalningsvillkoret inte hänger med hela vägen.När du skapat en kontantfaktura, är det så att du pekar på kunden inifrån fakturan för att justera betalningsvillkoret då? Skulle vilja be dig att testa att gå till Kunder - Öppna önskad kund - Ändra betalningsvillkoret - Spara. Gå sedan in och skapa kontantfakturan efter det. Får du samma fel då eller hänger justeringen med korrekt då? 
Även här skulle det vara intressant att veta webbläsare och version. Skulle även vilja be dig om att rensa historik/cache/cookies i de webbläsarna du har installerade och testa på nytt efter det. Om du fortfarande upplever samma problem i den du testade i först kan du testa i en annan webbläsare. 

Jag förstår att det hade varit smidigt att få en annan text i mailet när man skapat en kontantfaktura, tar det vidare som ett önskemål :)



Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Umea Offroad Import

Umea Offroad Import

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Tack för svar!
Jag kör chrome men har testat både firefox och edge enligt tips av er tidigare på chatten men inget förändrade läget.. även rensat catch. har även testat omstart av allt bredbandsrelaterat på mitt håll bara för att.. Allt fungerar dock bättre om jag jobbar kväll/natt.. antar att det är lugnare på eran server just då ;)

När jag söker efter kund så äre såklart när jag lägger till en ny kund dvs försäljning/kundfakturor/ny kund. 
Senast igår så va den rätt inkompetent på att söka.. sökte först på namn o efternamn + ort (Sävsjö) Hittade inga träffar... tog sedan bort sävsjö och då dyker namnet upp efter 30sekunder såklart med postord SÄVSJÖ. och joo jag hade stavat rätt :) . sånt här gör mig rent förbannad på programmet och att skulle jag tex råka stava fel o skriva sävsjo eller helt enkelt skriva petersson istället för pettersson så hittar programmet inget.. känns som att det är för känsligt för sitt eget bästa.. 

Om jag går in på kunder o ändrar så går det ju bättre.. men det känns som dubbelarbete då man lätt kan ändra det medan man gör fakturan för det är ju inte alla kunder som har faktura som behövs ändras på... känns som att det borde funka bägge vägar :)

Ha det! :)

MVH // Mathias
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,260 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen! 

Gällande problemet att söka upp kunduppgifter på ny kund: Jag vill börja be om ursäkt för sent svar i tråden. Jag vill också börja med att säkerställa med dig om du fortfarande upplever problem med att söka fram personnummer eller namn när du skapar en ny kund? 

Gällande det du skriver om när du ändrar betalningsvillkor på kunden direkt utifrån ny kundfaktura, samt texten i mejlet som skickas ut för kontantnota ska vara annorlunda än texten för fakturor, så tar vi med oss detta som önskemål. Stort tack för din feedback. Vi kommer självklart uppdatera tråden om det blir någon förändring gällande detta. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 
Foto på Umea Offroad Import

Umea Offroad Import

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! de flesta ggr går det fortfarande väldigt långsamt att söka.. typ 40-50sek o det är drygt då man gör många fakturor eller har kunden väntandes i luren medan man lägger upp dem som kund.  Dock varierar hastigheten på tid på dygnet så om jag jobbar kväll på en lördag tex går det oftast snabbt så detta tycker jag tyder på att ni behöver kräma på lite mer i servrarna ;)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,260 poäng 10k badge 2x thumb
Hej!
Tack så mycket för informationen :) Vi undersöker detta och återkopplar så snart som möjligt igen!

/Nellie