Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk2
MEDLEM

Bokföringskonto 2013 eller 2018

jag har importerat verifikationer gjorde av min revisor 2013 och 2014, (dom gjorde då all min bokföring). Under denna tid gjorde jag en del egna insättningar, dvs med privata pengar.
Dessa insättningar har ju alltid debiterats 1930, men när det gäller motkontot har dom i vissa fall använt sig av 2013 och i vissa fall 2018. Nu undrar jag om det finns någon anledning till detta, och om det är någon skillnad i slutändan. Båda är ju kostnadskonton. Jag undrar också hur dessa egna insättningar, dvs firmans skuld till mig, syns vid bokslut och om man måste boka om dom för att det skall synas på resultatrapporten.
17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

2013 och 2018 är inga kostnadskonton utan konton i balansräkningens egna kapital och talar om varifrån insättningar på banken kommer, d v s från ägaren .
Firmans eventuella skuld framgår genom summering av konton i gruppen eget kapital ( 2010-2019.

Mikael pettersson
Sampletekk2
MEDLEM

Ok, men var det fel att använda både 2013 och 2018 som motkonto för att bokföra egna insättningar? Hur bokför man summeringen av 2010-2019 för att det ska synas på resultatet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Svårt att svara på utan mer detaljer men det spelar mindre roll eftersom dessa konton samlas inom 2010 egetkapital vid årets slut
Sampletekk2
MEDLEM

Ok, men det görs inte per automatik, utan man måste boka om detta för hand vid årets slut?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Man samman för sina insättningar och uttag med betald skatt för att förbereda nästa års uttag, insättningar och betald skatt.
Det enda du ska kontrollera är att inga bokförda egna insättningar och uttag i verkligheten är något annat : d v s inbetalda intäkter ich utbetalda kostnader. Framförallt för transaktioner som någon annan gjort åt dig

Mikael
Sampletekk2
MEDLEM

Tack för snabba svar! Jag är lite orolig att inte egna insättningar har kommit med på ett riktigt sätt, så jag skulle vilja kolla av detta ordentligt.  Skulle jag kunna få ett exempel på hur man gör detta så vore jag enormt tacksam! Ska 2013-2018 nollas vid bokslut, så att saldot är 0 till året därpå?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du utgår från bankkonto-utdrag för den period du vill kontrollera.
Du skriver ut en huvudbok för samma period för ditt bankkonto  och för ditt 2018-konto.
Kontrollera att Ingående balans stämmer mellan kontoutdrag och huvudbok bankkonto.
Bocka därefter av varje insättning - kontoutdrag mot huvudbok bankkonto - och kontrollera på så sätt vis huvudboken för konto 2018 att allt blivit rätt.

Ja. Den sista transaktion du gör på ett år är att föra om saldon på konto 2013 och 2018

2018 debet 2010 eget kapital kredit
2013 kredit 2010 eget kapital debet.

Mikael
  
Sampletekk2
MEDLEM

Tack för ditt svar Mikael! Tror det börjar klarna! Men det är här som den ursprungliga frågan uppstår. Eftersom tidigare revisor använt både 2018 och 2013 som motkonto för att boka egna insättningar, blir det då inte fel när du balanserar kontona mot eget kapital? Jag är ju med på att man debiterar 2018, men om man krediterar 2013 så blir det ju knas, eftersom man även använt sig av detta konto när man bokat egna insättningar, eller fattar jag fel nu?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mitt exempel på kontering gäller i normalfallet ; att 2013 egna uttag har ett debetsaldo vid årets slut. Om det för din del är kreditsaldo på 2013 debiterar du kontot och krediterar 2010 istället.

Han kan bara själv svara på varför han konterat så.:)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 
I den här tråden finns mer information om insättning och uttag i en enskild firma. 
Bokföringskonto 2018 används när du gör insättningar i din firma eller om du har gjort ett inköp med privata pengar till firman så används 2018 istället för 1930 t.ex.
Bokföringskonto 2013 används när du tar ut pengar från firman till din privata plånbok. 
Anledningen till att man använder två olika konton är för att man lättare ska kunna skilja på vilka pengar som har gått ut och vilka som har kommit in till firman.

Du kan dock likaväl använda bara 2018 t.ex. eftersom dom ligger i samma kontoklass. Så det beror bara på hur mycket ordning och reda du vill ha 🙂

Ha det gott!
/Sanna
Sampletekk2
MEDLEM

Hejsan Sanna

Tack för svaret. Eftersom jag driver enskild firma, så påverkar väl inte 2013 resultatet, eller hur? Men 2018 borde väl göra det eftersom saldot på det kontot är en skuld som firman har till mig. Eller har jag fattat helt fel?
Göran A
UTFORSKARE

Varken konto 2013 uttag eller konto 2018 insättning påverkar resultatet i en enskild firma
Sampletekk2
MEDLEM

Men, om jag gjort egna insättningar med privata pengar i firman så har ju firman en skuld till mig. Borde inte det påverka hur mycket skatt jag ska betala?
Göran A
UTFORSKARE

I en enskild firma betalar du inte skatt efter hur mycket du satt in eller tagit ut i pengar utan bara utifrån inkomster och utgifter
Dvs du betalar lika mycket skatt oavsett
Om du tagit ut resultatet eller inte
Sampletekk2
MEDLEM

Men, ska inte egna insättningar ses som ett lån till företaget från mig som privatperson, och ska inte återbetalning av detta lån ses som en kostnad som i slutändan påverkar resultatet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Egna insättningar ska ses som ett lån till företaget, helt rätt. Återbetalningen av lånet till dig är inte en kostnad.

Kostnad uppstår i företaget antingen när företaget använder dina insatta pengar för att betala den ni köper av eller du betalar åt företaget direkt vid köp med dina pengar UTAN att pengarna först passerar ditt företagskonto

Exempel 1

Du köper kontorsmaterial - kontant eller med ditt privata bankkort - åt företaget.

Då uppstår en kostnad i företaget , och du gör en egen insättning i företaget trots att pengarna inte går via företagets konto

Kontering

Konto 9110 kontorsmaterial debet  100 kronor
Konto  2018 egna insättningar kredit 100 kronor

Företaget återbetalar dig för ditt utlägg

Konto 2018 debet 100 kronor
Konto 1930 kredit  100 kronor

Kostnaden uppstod när du gjorde köpet, inte när du fick tillbaka dina utlånade pengar (utlägget)

Exempel 2

Samma som ovan men du sätter in dina pengar på företagets konto först:

Konto 1930 debet  100 kronor
Konto 2018 kredit  100 kronor

Köp av företaget (här uppstår kostnaden)

Konto 1930 kredit 100 kronor
Konto 6110 debet  100 kronor

Återbetalning till dig

Konto 1930 kredit 100 kronor
Konto 2018 debet 100 kronor

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fantastisk läsning! Tack 🙂

Jag använder mig mestadels av 2018 vid inköp av varor och vid försäljning då jag alltid använder mitt privata konto istället för företagets bankkonto (Jag driver också enskild firma).

En fråga som dykt upp hos mig är skatteverkets återbetalning av momsen.
I mitten av året 2018 så fick jag tillbaka och insatt 7200kr momspengar till mitt privata bankkonto från föregående år 2017.

Jag bokförde detta under året 2018:
K - 2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
D - 2013
- Övriga egna uttag.

Nu inför det kommande årsbokslutet så ligger jag + 7200kr på konto 2013. Var detta rätt tillvägagångssätt?

Kommer dessa 7200kr att läggas på resultatet så att min "vinst" ökar så att jag behöver skatta för dessa momspengar? Jag borde väl inte få skatta på pengar jag fått tillbaka i form av moms?

Ska jag korrigera 2013 med något innan bokslutet eller sköter detta sig självt när man bokför årets resultat och 0 - 2013?

Tacksam för svar!