2017.1 med sql erfarenhet

  • 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

#1.Efter installation av VA 2017.1 med SQL (som gick väldigt bra) så konstaterar vi vid sökning av artiklar vid orderarbete så är sökningen avsevärt långsammare. Vi brukar klistra in artikelnummer men nu "stegar" sökningen en siffra i taget. Tidigare kunde man söka både artikelnr eller benämning  utan att förvälja detta men det går inte längre.
#2 Sedan märkte vi att ett antal egenproducerade rapportmallar sluta att fungera, främst där Leverantörsregister var inblandat.
#3. Även i AutoCollect där man kan klistra in en rad från fakturan till "fakturainnehåll" ser man att värdet "stegas" fram (se #1).

Vi använder SQL med andra program och har inte märkt av ett sådant problem.
Foto på frykan

frykan

  • 360 poäng 250 badge 2x thumb
  • Frustrerad avseende sökning

Publicerades för 2 år sedan

  • 2
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 24,706 poäng 20k badge 2x thumb
Dessutom har jag råkat ut för att jag måste köra en reparation av SQL databasen varje gång jag startar om datorn.

Har inte vågat köra denna version skarpt än utan bara i en testmiljö med skarp version av 2017.1.

Hoppas att dessa problem åtgärdas i ver 2017.11.......
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,192 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Sammanfattningsvis så är både #1 och 3 rapporterat och även rättat i kommande version.
 #2 är det en rapport eller en mall som slutat fungera? Kan du beskriva el skicka in rapporten? Om det är en utskriftsmall kan det vara ledtexten som inte är korrekt.
(Redigerad)
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

  • 3,504 poäng 3k badge 2x thumb
Kommer egna rapporter att fungera liksom tidigare i SQL (använder 2016.23 tills vissa buggar är rättade)?
Foto på frykan

frykan

  • 360 poäng 250 badge 2x thumb
Nu har jag uppdaterat till 2017.11 och den långsamma sökningen är kvar, se #1 och #3.
Foto på frykan

frykan

  • 360 poäng 250 badge 2x thumb
Och dessutom har vissa klienter plötsligt inte rätt att logga in.......
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,192 poäng 5k badge 2x thumb
Hej frykan.
Ledsen att jag var lite snabb med att säga nästa version, vi tittar fortfarande på detta. Vad det gäller inloggningen så ska det inte vara någon skillnad för att du har uppdaterat. Du kan alltid ändra lösenordet om administratören loggar in, detta gör du under Arkiv - Användare läs mer i Byt lösenord. Du kan också göra en återställning av lösenord via Visma Assist Administration. Den hittar du under sök i Windows. Den kan bara göras på servern.
Foto på frykan

frykan

  • 360 poäng 250 badge 2x thumb
Ni kan kolla med SQL-folket om vad som händer när servern (win2012R2) oxå är domänhanterare. Under datorhantering finns då ingen funktion för Användare och grupper, vilket kanske betyder att Visma inte kommer åt att ändra/behålla klienterna. Det verkar bara vara administratörerna som hänger med. Någonstans i domänhanteringen kan nog detta ändras - men var?
Och för övrigt Jul på Er :)
Foto på frykan

frykan

  • 360 poäng 250 badge 2x thumb
Vad som gäller #2 ovan så hittade jag en rapport på VISMA och tog hem. Det gick bra.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.