2018.7 segar ner programmet - Administration

  • 4
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

2018.7 segar ner programmet
Foto på Bingo

Bingo

  • 302 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

  • 4
Foto på Diodhuset

Diodhuset

  • 992 poäng 500 badge 2x thumb
Vi har ett pågående ärende hos Visma om samma sak men det känns som att vi är bortglömda. Vår orderhantering får jobba övertid för att programmet inte fungerar som det ska. Tydligast märks det på att drop down menyerna långsamt tänds upp (som i slow motion). Det är inte lika illa på alla arbetsstationer, vissa verkar inte ha drabbats alls. Problemet inträffade i samband med uppgradering från 2018.6 (som fungerade perfekt) till 2018.7.

Ett annat problem som också uppkommit är att programmet fryser till. Skärmen blir "dimmig" under allt från några sekunder till c:a en minut. Detta händer på samtliga arbetsstationer (17 st.) samtidigt.

Visma! Ni tar inte era kunder på allvar och ett system som i grunden är hyfsat prisvärt har för oss blivit mycket dyrt.
Foto på Jonny

Jonny

  • 212 poäng 100 badge 2x thumb
Jag kan inte annat än att instämma. Min dator har inte dålig hårdvara men att utföra enkla uppgifter i Visma tar för mig dubbelt så lång tid som på min kollegas dator.
Foto på frykan

frykan

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har två klienter som inte vill koppla upp till serverns databas. Och ibland går det! Men man riktigt ser hur det hackar sig fram, ibland "stelnar" allt några sekunder.
Olof på Låsspecialisten AB i Göteborg
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,710 poäng 2k badge 2x thumb
Katastrof alltså! Är detta Visma år 2019? Jag har planerat göra uppdateringen till SQL nästa vecka, men jag avstår ett tag till känner jag. Jag frågade ju bara förra veckan om uppdateringarna har gjort programmet bättre än, och det var idel lovord... och nu får man höra detta.... hmmmm!
Foto på Diodhuset

Diodhuset

  • 992 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Marie!
Jag vill bara poängtera att 2018.6 fungerade väldigt bra för oss och att våra problem började när vi gick vidare till 2018.7. Däremot har Vismas support varit undermålig även tidigare.
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,710 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Diodhuset,
Jag har förstått att folk varit nöjda med tidigare versionen, men man upphör inte att förvånas när man hör att något blir sämre när man ska uppdatera till något. Byte till ny version ska ge bättre kvalitét än versionen innan. Men Visma jobbar inte så. Det har vi ju förstått.

Om dom provar sina uppdaterade program innan de släpper den så bör inte sånt här hända. Men jag gissar att det kostar dom. Så då får vi användare dras med det hela och ta den kostnaden istället, då vi ska prova ut versionen och kommer med klagomål och påpekanden, och deras standard är väl "ojdå, det tänkte vi inte på...." eller "det ska jag ta med mig vid nästa möte..."  och sen händer inget, vilket vi tydligen tycker är okej, för vi användare fortsätter använda deras program, fastän dom är SÅ ointresserad utav oss kunder.... men trogna är vi i alla fall, och det är det dom räknar med.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej 
I 2018,7 kom en ny funktion gällande ett nytt tidredovisningssystem detta orsakade en seghet i programmet.  Det drabbar inte alla men du som jobbar i nätverksmiljö kan vara drabbad och då är det såklart ett hinder i ditt dagliga arbete. Det kommer att finnas en ny version där detta felet är rättat i under veckan. Förhoppningsvis redan i morgon Onsdag. 
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Vill uppdatera i tråden att 2018,71 finns ute sedan den 6/2-19
Foto på Maria

Maria

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
För mig hjälpte det inte någonting att uppdatera till 2018.71. Lika segt fortfarande.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Maria! 
Då skulle jag vilja veta lite mer. Har du en server, kolla i så fall om det är lika segt på alla datorer för alla användare. Är alla delarna i programmet långsamt eller är det bara vissa delar?
Foto på Maria

Maria

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Alla datorer upplever samma seghet och det är primärt när användarna ska göra databasuppslagningar.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Maria.
När du säger alla datorer menar du även servern? Om inte så är det intressant att veta. Skulle också vilja veta om och vad det är som är värst.  Jag ber en kollega kontakta dig så kanske vi kan ta reda på vad som påverka denna seghet i ert företag. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.