Följesedlar till speciell epostadress - Administration

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi undrar varför följesedel skickas till kunden och inte kan väljas som en kontakt på egna företaget. Det vanligaste borde väl vara att man skickar följesedlarna till leveransavdelningen? Nu har vi fått lägga in oss själva som kontakter på alla kunder så att vi sedan kan välja oss som mottagare av följesedeln.
Foto på Nordeko

Nordeko

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 1
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Tack för din synpunkt och beskrivning på hur ni löst detta idag. I vår uppfattning är följesedel något som vanligtvis skickas till kund men det är självklart positivt om dokumentet har fler användningsområden.

Behovet att skicka dokument och kommunicera internt är en intressant fråga. Jag ser gärna att fler ger synpunkter på det här i tråden.
Foto på Nordeko

Nordeko

Tack för svar. Men jag vet inte om du missförstod min poäng så jag citerar wikipedia:

En följesedel (även packsedel eller manifest) är beteckning på dokument som medföljer vid bland annat paketleverans, och specificerar vad paketet innehåller. När varan överlämnas till köparen skall han göra en avstämning mot följesedel samt kontrollera varan avseende utifrån synliga fel. När varan avemballeras eller i annat fall innan varan monteras skall mottagningskontrollen fullföljas med efter varans art anpassad omsorg.

De flesta företag borde alltså använda följesedel ihop med paketet och därför ha mer behov av att interna leveransavdelningen får den att bifoga paketet än att kunden får den direkt. Hur menade du att Visma tänker?
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Jo men då förstår jag precis vad du menar - Kunden är mottagaren av dokumentet i slutändan men följesedel skickas till leveransavdelningen på mejlen för att skrivas ut där.

Under Arkiv - Skrivarinställningar kan du välja att skriva ut dokument på olika skrivare, t.ex den som står på lagret. Om det finns särskilda behov som gör att leveransavdelningen behöver få dokumentet på epost så är ju din lösning ett bra alternativ.
Foto på Nordeko

Nordeko

Hej,

Nej, det är ju väldigt omständligt att lägga in oss själva som kontakter på varje kund och vår administration sitter inte på samma ställe som produktionen så att skriva ut direkt till skrivare fungerar inte. Om vi är överens om att följesedeln ska gå med paketet så borde man ju kunna ställa in att följesedlar som standard kan skickas till en speciell adress som jag skrev ovan. Detta borde vara ett önskemål från många då följesedeln i princip aldrig skickas direkt till kund.

Det här blev ännu mer aktuellt när vi nu bytte mottagare av följesedeln, då behövde vi gå igenom hela vår kundlista och ändra kontaktuppgifterna. Det är ju också risk att råka skicka dokument till fel person när vi själva finns som kontakt på varje kund.
Foto på maria ergo

maria ergo

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Hej   följesedeln borde kunna mailas till de som packar, som val i menyn.
oc  det behövs även kundens mobil nr på följesedeln för att de som packar ska kunna välja aviserings metod till kunden. Då alla privat kunder idag för-aviseras via mobil eller mail. dvs. inte via deras hemadress, vilket tar 3 dagar ytterligare med extra kostnad. E programmet, behöver kunna fungera just för e tjänster hela vägen. och där man räknar med tredjepart logistik.   dvs vi som säljer tar endast emot order, sänder den viare till tredje part som håller lager och fraktar. de  sin tur använder flera olika fraktbolag.  Följesedeln blir då ett viktigt dokument, som  hjälper alla att veta exakt vad de ska göra.

Fråga: Idag saknar e visma, möjlighet att  enkelt kopplas till dessa tredje part företag. så som standardprogrammet. När kommer denna koppling att bli möjlig att underlätta?
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Inlägget gäller Visma eEkonomi, skapar därför en egen tråd.
/Anna

Du hittar den nya konversationen här: Mer information på följesedeln - eEkonomi

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.