Arbetstidsförkortning anpassad efter Byggnads avtal - Lön 600

• 24
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, önskar att kunna lägga in arbetstidsförkortning i Visma lön 600 enligt Byggnads avtal. Deras avtal baseras sig på kalenderdagar och lön 600 på arbetade dagar. Jag kan justera vid beräkning i uppräkning så att det går in rätt antal minuter men när det blir ett avdrag så blir avdraget för stort mot om man räknar kalender dagar. Önskar att detta gick att justera som en valmöjlighet i företagsinställningar att man kunde välja vilken uträkning man tillämpar. Hälsningar Jenny

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Arbetstidsförkortning Byggnads - Lön 600
Foto på JennyC

JennyC

• 562 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 24
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,962 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jenny!

Tack för ditt önskemål. Jag tar med mig ditt önskemål om att arbetstidsförkortningen ska fungera mot Byggnads när vi tittar på vad vi behöver göra för förändringar i denna funktionen i programmet.

Om det är fler som önskar att arbetstidsförkortningen ska fungera mot Byggnads avtal får ni gärna gilla denna idéen.
Foto på piroger

piroger

• 270 poäng 250 badge 2x thumb
Skulle uppskatta om ATF kunde fungera mot Byggnads avtal. Inte kul att räkna manuellt nu när det finns program för allt. Hoppas på förbättring till nästa uppdatering/Pia
Foto på Stella63

Stella63

• 130 poäng 100 badge 2x thumb

Hej!

Ser att frågan om redovisning för ATF kom upp 5 år sedan, och sedan 2 år sedan. Och idag efter möte med Byggnads kom frågan även hos mig. De vill ha separat redovisning för arbetstidsförkortning. Hoppas att ni gör nåt åt det

Foto på kristina

kristina

• 358 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!

Jag är också intresserad av denna frågan men jag undrar om det blir väldigt fel ifall man slår ut de avtalsenliga 37 timmarna per år till minuter per 5-dagarsvecka och lägger in i löneprogrammets inställningar? Det missgynnar ju åtminstone inte den anställde och fungerar oavsett anställningsgrad eller anställningstid.
37x60=2220 minuter, 2220/52=42,6 (43 min) per vecka.
Jag förstår inte vad det är för avdrag som skulle bli för stort. Uttag av arbetstidsförkortning görs ju alltid i timmar och kostnaden är densamma som timlönen.

Däremot skulle jag vilja kunna ha olika inställningar för tjänstemän och kollektivanställda som har olika avtalsvillkor i fråga om arbetstidsförkortning.
Foto på Carita

Carita

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Om du har timanställd personal så fungerar det inte att göra som du skriver. Då Visma har fel i systemet så kommer t.ex. de dagar där den anställde har haft semester inte med i underlaget för arbetstidsförkortning. Det innebär att de anställda om de tagit ut full semester under året får ca 4 timmar arbetstidsförkortning för lite nu för intjänandeåret 2016/2017 i alla fall. 
Foto på JennyC

JennyC

Hej,
detta var min ursprungsidé också, att förvandla dessa från 7-dagars vecka till 5-dagars vecka och låta programmet hantera allt. Problemet blir vid frånvaro som inte är grundande för arbetstidsförkortning, då räknas det bort för stort värde enligt inställningarna som är baserad på 5 dagar. Enligt avtalet så ska denna frånvaro räknas bort 1/365*37 (läs *40 då avtalet har ändrats sen tråden började). Tyvärr så har jag inte hittat en annan väg just nu utan använder mig av excel och för sen in det manuellt på lönen så att det syns på lönespecen.

Jag håller med att ha olika inställningar för tjänstemän och arbetare skulle vara bra.
Foto på Kristin

Kristin

• 532 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Så här hantera jag arbtidsförk.enl Byggnads avtal.
Timmarna tjänas ju in från jan-dec,så på första lönekörningen för jan använder jag lönearten4200 som jag ändrat till Abetstidsförkortning avs till tidbank 40tim.Vid uttag använder ja löneart 4230 även den ändrad till Arbetstidsförkortning uttag timmar från tidbank.De timmar som inte är uttgna 31dec ska betalas ut i pengar.då använder jag löneart 4241 som jag ändrat till Arbetstidsförkortning uttag från tidbank i pengar timlön.I beräkningformeln skiver jag Timlön.Kopplad
löneart
(kopierad löneart 4230)42301Arbetstidsförkortning uttag timmar från tidbank timlön
100%.Fungera bra tycker jag.
Kristin
Foto på kristina

kristina

Där tappade jag faktiskt bort mig... Ser inte vad lösningen är. Problemet är ju att få intjänande timmar att blir rätt när någon är frånvarande vilket blir fel i programmets automatiska beräkning.

Byggavtalet säger (ifall nån som följer tråden inte vet)
"Arbetstidsförkorting, Intjänandeår
Heltidsanställd arbetstagare som arbetat hela perioden 1 april–31 mars intjänar rätt till arbetstidsförkortning med 37 timmar per år.
Vid annan sysselsättningsgrad än heltid intjänas arbetstidsförkortning i proportion härtill. För arbetstagare som inte arbetar hela perioden, dvs. som börjar eller slutar sin anställning under perioden eller är frånvarande av orsak som inte ersätts med lön av arbetsgivaren, beräknas intjänanderätten av arbetstidsförkortningen med 1/365 av 37 timmar för varje övrig anställningsdag. Avdrag ska inte göras för schemalagd ledighet." (Ur 2013 års supplement till byggavtalet 2010, gällande från 1 april 2013.)

Jag är helt med vad JennyC menar. Kan inte se hur man ska kunna trixa sig igenom det. Antalet användare som inte tänker på att det blir galet är nog väldigt stort!

Är det Ingen i Vismas support som kan ge oss en lösning? Eller ska vi be dem ändra byggavtalet? ;-)

PS. ser ingen info vare sig på Byggnads eller BI's hemsida om att arbetstidsförkortningen har höjts till 40 timmar. Är ni säkra på att den har ändrats?
Foto på JennyC

JennyC

Hej,
det kan nog bero på vilket avtal ni jobbar efter i Byggnads. Det är Byggnadsplåtavtalet som har utökat timmarna från 37 till 40 timmar.
Hälsningar
Jenny
Foto på kristina

kristina

Aha! Tack! Jag blev lite orolig att jag missat något. :)
Foto på Terezia Persson

Terezia Persson

• 108 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Beräkning av ATF.

Jag saknar en funktion för beräkning av ATF enl Byggnads avtal. Enl Byggnads avtal beräknas ATF på antal kalenderdagar som man har varit anställd
Foto på kristina

kristina

Kommer det någon lösning på detta problemet?
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,962 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Jag förstår att ni önskar att vi ska få med detta i programmet så snart som möjligt. Tyvärr så är detta inte planerat till kommande version av programmet. Vi har just nu valt att titta på andra förbättringar i programmet.

Önskemålet ligger kvar och vi har med det när vi gör prioriteringar till kommande versioner.
Foto på Marre

Marre

• 174 poäng 100 badge 2x thumb
Det är på tiden att byggnads avtal ska fungera med ärat löneprogram. Har väntat i 3-4 år nu ...
Foto på Susanne

Susanne

• 88 poäng 75 badge 2x thumb
Instämmer med Marre
Foto på Marre

Marre

• 174 poäng 100 badge 2x thumb
Man känner sig lite lurad som kund att ni marknadsför att ni har Lösen och då tror man att ni har ett fungerande program även till att arbetstidsförkortningen ska fungera till Byggnads.
Som om man köper en cykel som leverantören säger fungerar jätte bra och rullar på alla vägar och den har en bekväm sadel. Men när cykeln kommer hem så finns det inget styre.
Foto på kristina

kristina

Jag är fortfarande angelägen i frågan, så jag skriver här som en påminnelse.
Foto på Pernilla

Pernilla

• 84 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Arbetstidsförkortning Byggnadsavtalet.

Detta vore hemskt bra att ha, då jag har ca 60 anställda anställda som är knutna till Byggnadsavtalet. Idag får jag sitta och knåpa med detta manuellt, tar mycket av min tid. Programmet är enkelt för övrigt, men kan inte förstå att inte detta anpassas snabbt och smidigt!

Har tidigare jobbat i lön special på ett annat företad tidigare och där var detta superenkelt!!

Så snälla ta tag i detta omgående, TACK!

Foto på MikaelaWallin

MikaelaWallin

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Hur löser du det så att det skall bli rätt? Gör du en vanlig avsättning och sen manuellt räknar ut det som ej är atf-grundade? 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,174 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

När jag tittade runt lite i vårt forum så hittade jag en hantering av arbetstidsförkortning som kanske kan funka för några av er.
Läs mer i tråden Arbetstidsförkortning Byggnads - Lön 600

/Anna
Foto på Renee

Renee

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Även jag skulle vilja ha en ändring i programmet angående detta. Det har varit flera års manuell registrering av detta när vi väntat på ändringar, och jag tycker det är på tiden att programmet anpassas och uppdateras nu.
Foto på k_attis

k_attis

• 574 poäng 500 badge 2x thumb

Jag önskar också en lösning på problemet med arbetstidsförkortning i löneprogrammet enligt byggnads kollektivavtal. Manuella lösningar borde inte behövas i Vismas program när det faktiskt finns andra löneprogram på marknaden där detta fungerar!

Foto på Projekt

Projekt

• 256 poäng 250 badge 2x thumb

Jag önskar också en lösning på problemet!! Vi har 200 anställda och det är ett hästjobb att få med den upparbetade ATF-skulden varje månad

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.