Dagtraktamente i Resa & Utlägg

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Visma reseräkning hanterar inte dagtraktamenten! Uruselt, ett reseräkningsprogram måste kunna hantera alla sorters traktamenten både in- och utrikes dagtraktamennten.
Hoppas verkligen på förändring snarast
Foto på Ewy

Ewy

• 310 poäng 250 badge 2x thumb
  • frustrated

Publicerades för 7 år sedan

• 4
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,962 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ewy!

Tack för din synpunkt.

I Visma Resa & Utlägg vill vi underlätta arbetet med de traktamenten som gäller enligt Skatteverkets regelverk. Att betala ut dagtraktamente styrs från ditt kollektivavtal eller företagets regler.

Jag tar med mig detta som ett önskemål när vi diskuterar framtida förändringar i Visma Resa & Utlägg.

Om det är flera som önskar detta i Visma Resa & Utlägg får ni gärna plussa på detta önskemålet.
Foto på MNJ

MNJ

• 322 poäng 250 badge 2x thumb
Hej i Skatteerkets broschyr framgår tydligt att dagtraktamente kan betalas ut med 110 kronor per dag. Jag har också talat med Skatteverket och de säger att det inte behövs någon övernattning för att få ett dagtraktamente, om man åker tidigt och kommer hem sent.

Jag har en anställd som åkte 06.30 och kom tillbaka 19.00 en dag. I ert program får han inget dagtraktamente per automatik. Han måste istället välja att göra detta via UTLÄGG där vi själva fått lov att lägga in dagtraktamente som en valmöjlighet.

Uppenbarligen borde ert program Visma Resa & Utlägg uppdateras så att det sker per automatik när en anställd registrerar sin reseräkning.

Jag blir VÄLDIGT betänksam kring hur ni hanterar föreslagna förändringar också, nu när jag ser att det första inlägget här ovanför gjordes för ett år sedan. Och INGENTING är korrigerat utifrån önskemålet trots att det gått ett år!?!?!

Inte direkt kundvänligt...

//Monica NJ
Foto på Malin Sköld

Hej Monica!

Tack för ditt inlägg.

Det stämmer att man kan betala ut ett dagtraktamente till de anställda utan att de behöver ha en övernattning, men det blir då ett skattepliktigt belopp. I Visma Resa & Utlägg har vi idag endast stöd för det traktamente som är skattefritt då det krävs en övernattning för att kunna utbetalas.

Det vore väldigt smidigt att kunna betala ut ett dagtraktamente till de anställda vi Visma Resa & Utlägg och vi kommer att titta på möjligheten att införa detta i tjänsten. Jag kan dock inte lova att det kommer under året.

Vi är väldigt tacksamma för era önskemål som ni lägger här i forumet och även om vi inte har möjlighet att åtgärda dem direkt har vi med oss dem när vi diskuterar vad vi ska göra framöver.
Foto på MNJ

MNJ

• 322 poäng 250 badge 2x thumb
Hej det vore väldigt bra att ha detta som ett alternativ i Visma Stämpla. Vad jag inte kan förstå är varför det ska ta hela året att lägga till det som alternativ. Det är en lite skrämmande långsam hantering av kundernas önskemål, kan jag tycka.
Foto på Malin Sköld

Hej!

Tack för önskemålet om att det ska vara möjligt att lägga in dagstraktamente till en anställd i Visma Stämpla.

Alla önskemål som kommer till oss i forumet är viktiga och tillsammans med andra faktorer vi tar med oss dessa när vi planerar vad som ska göras i produkten.
Foto på annasarnehed

annasarnehed

• 2,944 poäng 2k badge 2x thumb

Hej!

Jag läser ovanstående inlägg och blir lite fundersam. Svaren från Visma är att man följer Skatteverkets traktamentesregler som är skattefria men eftersom det går att lägga till skattepliktigt traktamente i tjänsten Resa & utlägg så borde det inte vara omöjligt att få till ett alternativ med endagsresa med skattepliktig ersättning. Förstår faktiskt inte varför det alternativet inte finns....

Foto på matsmanmontage

matsmanmontage

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Ser att denna fråga har vart uppe rätt länge men fortfarande inget nytt i RU programet. Kommer det bli någon åtgärd kring detta ? 
Foto på Mikael Magnusson

Mikael Magnusson

• 846 poäng 500 badge 2x thumb
Tacksam om detta kan åtgärdas inom det snaraste.
Foto på Anne-Lie

Anne-Lie

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Tacksam om detta kan bli fixat så att det går att sköta allt i Resa och Utlägg på rätt sätt.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.