2794 Fackföreningsavgifter

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej,
Jag har använt 2794 Fackföreningsavgifter när jag har bokfört serviceavgift för fackförening. Efter att ha läst här antar jag att det är fel, att jag istället borde använda 6981 Föreningsavgifter, avdragsgilla. 
I min balansrapport för förra året ligger nu en summa på Övriga skulder 2794 Fackföreningsavgifter. Detta kan väl inte vara rätt...? 
Antar att jag alltså har gjort fel hela året och att jag nu har en felaktig balansrapport. Råd någon? 
Foto på VMG

VMG

• 160 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 70,186 poäng 50k badge 2x thumb
Är saldot på 2794 i balansräkningen ett debet eller kreditsaldo ?

Mikael
Foto på VMG

VMG

Hm. Det är en positiv summa om det är det du undrar? :/
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Utifrån din beskrivning så, ja, tyvärr är det fel konto och det har varit fel hela året. Serviceavgifter läggs, som du själv kommit fram till, normalt på 6981. (Finns även ett specifikt konto för just Serviveavgifter men mitt intryck är att 6981 räcker gott.)

2794 är ett så kallat balanskonto och som sådant så ”lever” det vidare över årskiftet. Det är bara resultatkontot som nollas automatiskt vid nytt redovisningsår

Jag är bara glad bokföringsamatör så jag vet inte vad som är det mest korrekt i den här situationen, det kanske är lite olika beroende på om du gjort bokslut redan och om det ”stängt” året - dvs låst det årets bokföring. Om du inte har det så skulle min spontana tanke vara att gå in och göra ett ändringsverifikat som flyttar saldot från 2794 till 6981, dvs nollar saldot på 2794 och för upp det på 6981. Antingen ett för varje nu felaktigt verifikat eller i värsta fall som en enda klumpsumma per den sista december. Huvudsaken borde vara att få in ändringsverifikatet innan årslutet eftersom det kommer förändra dit resultat. Du kommer få ett något sämre resultat men det innebär också att du har mer att ”dra av”.

Om du redan har gjort årsavstämning och fastställt årets resultat blir det lite mer jobb och då vet jag inte vad som är lämpligt.

Hoppas det är ett första steg i att få rätsida på det hela.
(Redigerad)
Foto på VMG

VMG

Tack snälla för svar! Jag har dessvärre låst året så frågan är vad jag gör nu... :( Går det att låsa upp?

mikael pettersson

Då rättar du felet genom att kontera 2794 i kredit och Debitera konto 7690 Övr personalomkodtnader - 6981 är mer tänkt för dina egna medlemsskap

Mikael
Foto på VMG

VMG

Tack snälla för svar. Men ska jag alltså inte använda 6981? Är det 7690 som jag bör ta? Vore skönt att göra rätt från och med i år onekligen... :) Obs, detta är enskild firma, kan en verkligen bokföra personalomkostnader då? 

mikael pettersson

Du kan rätta på det nya året - det rör väl sig inte om någon större summa?

Mikael

mikael pettersson

Förlåt om jag missförstår dig;

är det ditt eget medlemsskap vi talar om så är det rätt konto

Mikael
Foto på VMG

VMG

Nej, det är ingen stor summa så det borde vara lugnt. Det är företagsmedlemsskap det handlar om. Vilket är det jag ska använda då? :) Men ville påpeka att jag har enskild firma så jag har ju inga personalkostnader i och med att jag inte lyfter lön då.
(Redigerad)

mikael pettersson

Då blir det rätt konto som du redan använder

Mikael
Foto på VMG

VMG

Så jag ska fortsätta med 2794 Fackföreningsavgifter? Det ligger som sagt som en skuld i balansräkningen och ser helt fel ut...? :( 

mikael pettersson

Nej

Bokför 1 för att rätta fel ( du har ingen skuld för att beloppet ligger i debet, rätta det felet med bokningen nedan)

2794 kredit
6981 debet

fortättningsvis bokför du avgiften  enligt nedan

6981 debet i framtiden

läs noga på fakturan; denna medlemsavgift kan bestå av 2 delar

1 en avdragsgill del som du bokför 6981
2 en del som kallas ej avdragsgill - den bokför du mot eget uttag 2013 eller 6982 ej avdragsgill medlemsavgift

Mikael

mikael pettersson

.....konteringen på konto 2794 ligger som en fordran eftersom du har saldot "som en positiv summs" som du beskriver det och det felet nollar du ut genom att bokföra beloppet i kredit i rättelsen

Mikael
Foto på VMG

VMG

TACK TACK TACK SNÄLLA!!! Ska rätta det enligt detta och göra rätt framöver. 
Stort tack än en gång, uppskattas oerhört! :) 

mikael pettersson

Fortsatt lycka till

Mikael
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Komplettering avseende bokföringskonton för serviceavgifter:

6560 Serviceavgift till branchorganisationer
Kontot debiteras för serviceavgifter till näringslivets organisationer, branschorganisationer m.fl. respektive deras servicebolag, och som avser ersättning för direkta tjänster åt medlemmarna i deras näringsverksamhet.

6981 Föreningsavgifter, avdragsgilla
6982 Föreningsavgifter, ej avdragsgilla
Kontot debiteras för medlemsavgifter till branschorganisationer och andra intresseorganisationer.
Observer att tjänster som utgör ersättning för direkta tjänster åt medlemsföretaget, redovisas som serviceersättning på konto 6560.

2794 Fackföreningsavgifter
Kontot används för avräkningskonto för fackföreningsavgifter. 

Som nämnt tidigare i tråden så är 2794 något som avser den inviduella avgifter, vilket man ser om vet vad grupp-kontot 279x står för i kontoplanen: "Övriga löneavdrag".
698x är "Föreningsavgifter" och 65xx är "Övriga tjänster".

Jag har själv en serviceavgift i form av medlemskap i Unionen Egenföretagare. Det grundläggande fackliga medlemskapet är (idag) inte avdragsgillt så det håller jag helt utanför bokföringen. Däremot så är det också en serviceavgift till just Unionens servicebolag för egenföretagare. Tjänsterna är bland annat rådgivning. Jag har tidigare, när jag var helt på egen hand, alltid lagt denna avgift på 6560 medan vår redovisningsbyrå numera lägger den på 6981. Jag har tolkat det som att det är lite av en smakfråga.

Lärdomen är väl kanske att man kan inte bara utgå från namnet på ett enskilt konto, man måste dessvärre även ha lite kännedom om hur det är tänkt att användas. Jag kan rekommendera ett inköp av (uppslags)bok som går igenom och förklarar hur varje konto är tänkt att användas. Det har räddat mig från att använda fel konto ett antal gånger. 
(Redigerad)
Foto på VMG

VMG

Tack snälla du för all info och utförligt svar, uppskattas verkligen. Så tacksam för att jag fått hjälp här!!!