Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra intäkt från Klarna

Jag har en webshop som är kopplad till Klarna. Det är inte en Visma Webshop.
Intäkterna från december 2013 betalades ut 20131230 men till mitt bankgiro.
Inbetalningen kom alltså inte in på mitt konto förrän 20140102. Hur gör jag för att bokföra intäkten så att den berör resultatet för 2013 och inte 2014? Och hur bokför jag enklast inbetalningar från Klarna där jag bara har en avräkningsnota som underlag?

20 SVAR 20
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Som exempel säger vi att varor för 1000 kr sålts , varav 200 kr är moms. Då kan du bokföra detta enligt:

3051 kredit 800 kr 
2611 kredit 200 kr 
1518 debet 1000 kr 

När betalningen sedan inkommer på ditt konto skulle du kunna bokföra det via en ny bankhändelse. Som exempel säger vi att Klarna tar ut en avgift på 50. Konteringen blir då:

1518 kredit 1000 kr
1930 debet 950 kr
60XX debet 50 kr

När det gäller avräkningsnotan kan du hantera den på samma sätt, beroende på vilket konto du bokför kundfordringen på för varorna du väljer i webbshopen. Använder du ett annat konto än 1518 så byter du bara ut det i konteringen ovan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Konto för bokföring av försäljning på nätet via Klarna.


Hej, jag har gjort en utförsäljning på webben och måste välja en kontoplanen för detta intäktet. Jag har klarna som leverantör. Vilken konto planen måste jag använda av för att bokföra detta försäljning? Vilken konto planen måste jag använda av för att bokföra kostnader /avgifter som klarna tar? tack på för hand , Reme M.N
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joakim,
Måste jag göra båda momenter? räcker att jag gör bara exempel nummer 2. Pengar har kommit in på mitt konto: 730,5 men jag har sålt för 758kr 151 mons och 22,36 avgiften från klarna 5,59 mons
so då blev så här;
1518 kredit 758kr
1930 debet 730,05kr
60xx debet 27,95
Är det så du menar jag ska göra bakhändelsen? Var och hur ska jag bokföra den första exempel? eller räcker att jag gör som ovan? tack på för hand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Reme!
Ja, du behöver göra båda momenten. Den första konteringen görs med en vanlig verifikation via Bokföring - Verifikationer. Detta är för att boka upp själva försäljningen och när den sker. Utan den bokförs ingen försäljning eller moms vilket du måste göra. Säljer du varor för 758 kr varav 151 kr är moms blir konteringen:

1518 debet 758 kr
2611 kredit 151 kr
3051 kredit 607 kr

Andra konteringen görs via Kassa- och bankhändelser där du väljer bankkontot och skapar en ny bankhändelse. Ange datumet när pengarna kom från Klarna, beloppet och klicka på Lägg till följt av Matcha. Som bokföringshändelse väljer du Övrig insättning och som inkomsttyp Egen kontering. Ange en beskrivning och plocka upp motkontona 1518 i kredit, 60XX i debet och fyll i beloppen. Om Klarna specificerar moms på sin avgift ska den i så fall bokföras på konto 2641 som du då plockar upp i debet. Konteringen kan då se ut så här:

1518 kredit 758
1930 debet 730,05 kr
2641 debet 5,59 kr
60XX debet 22,36

Avsluta med att klicka på Bokför.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tyvärr är jag inte riktig med.
Om jag gör en kontering via Kassa- bankhändelsern och bokför som ovan då kommer automatisk den händelsen i verifikationer. varför måste jag göra en bokföring- verifikationer? ska inte dem 2 momenter matchar tillsammans. Vilken datum isåfall måste jag ange i den första momenten, försäljningsdatum? Försäljnigsdatum är den 14 mars och inbetalningen momenten 2 är den 25 mars,
Tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har E ekonomi program
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag måste klicka bokför i båda momenter, stämmer detta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, en kontering via Kassa- och bankhändelser hamnar automatiskt i verifikationer när du bokför den.

Du behöver göra två verifikationer för att dels bokföra försäljningen och dels bokföra inbetalningen från Klarna. Försäljningen sker enligt dina uppgifter den 14 mars och utbetalningen den 25 mars.

Försäljningen bokför du som en vanlig verifikation enligt mina instruktioner ovan och sätter verifikationsdatum till 2014-03-14. Det blir verifikation 1.
Inbetalningen du får från Klarna bokför du via Kassa- och bankhändelser enligt mina instruktioner ovan. Som datum sätter du 2014-03-25. Det blir verifikation 2 och sedan är du klar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm... Lyfter den här tråden igen.
Jag har en webbutik som är kopplad till Klarna men inte till Visma e-ekonomi.
När jag har fått en order har jag lagt in den som en order och faktura på kunden även i Visma. Om jag nu förstått det rätt så skulle jag egentligen gjort en manuell verifikation och satt en fordran på Klarna. Eller?
Jag måste ju lägga in ordern från kunden...?

Hoppas ni förstår mitt problem.

Mvh
Micke
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Micke!
Det går bra att lägga in inköpen som en order/kundfaktura också. En del kanske inte vill göra momentet med att skapa kunden och fakturan igen, eftersom de redan fått fram den från sin kopplade webbshop. Därför tipsade jag om den manuella verifikationen inledningsvis.

Skapar du upp en kundfaktura bokförs försäljningen på konto 1510 istället för 1518 som jag skrivit om ovan, vilket är helt korrekt. 1510 motsvarar reskontraförda kundfordringar, som alltså kommer från fakturor i programmet. 1518 motsvarar kundfordringar som kommer utanför programmets reskontra, till exempel kundfakturor i en extern webbshop. Det är för dem som vill bokföra en försäljning men inte skapa upp hela fakturan i programmet.

När du sedan ska registrera fakturan som betald gör du det via Kassa- och bankhändelser. Välj ditt bankkonto och klicka på Ny bankhändelse uppe till höger. Fyll i datumet du fick pengarna från Klarna, beloppet och klicka på Lägg till.
Klicka på Matcha och välj Inbetalning från kundfaktura som bokföringshändelse. Välj den aktuella fakturan och ändra beloppet i rutan Betalt belopp till totalbeloppet som fakturan var på, innan Klarna drog sina avgifter.
Programmet känner då av det finns en differens mellan beloppet du faktiskt fått in och fakturabeloppet som måste bokföras. Klicka på Ny bokföringshändelse nedtill i dialogrutan och välj Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp. Du får då upp konto 1930 i kredit och kan komplettera med konto 60XX för avgiften och 2641 om det var någon moms på avgiften i kredit. Fyll i en beskrivning och avsluta med att klicka på Bokför så är du klar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Till och med jag förstod den förklaringen 😄 Tack!

Ett litet problem bara. Innan jag förstod att något blivit fel hade jag gått in PÅ KUNDFAKTURAN och markerat "betald" och bokfört. Finns det något smart sätt att ta mig ur detta? Måste bokföra Klarnas avgift på något sätt.

Ps
Vill skriva ut de här sidorna med smarta svar men det blir inte bra. En funktion för detta kanske?

/Micke
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Kundfakturan är bokförd och klar, det gör inget att du inte fick med avgiften i samma veva. För att bokföra avgiften nu i efterhand får du skapa en ny händelse via Kassa- och bankhändelser. Välj bankkontot och klicka på Ny bankhändelse.

Ange samma datum som du registrerade på betalningen av kundfakturan. Fyll i avgiften med minustecken framför så det blir Pengar ut och klicka på Lägg till följt av Matcha. Som bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag och som kostnadstyp väljer du Egen kontering. Fyll i en lämplig beskrivning av verifikationen.

Konto 1930 hamnar automatiskt i kredit och så får du plocka upp de kontona du vill ha som motkonton, 60XX och eventuellt 2641 för moms.

Jag förstår hur du menar med utskriften, den blev inte snygg. Kanske kan du kopiera texten och klistra in den i ett textdokument som du sedan skriver ut?
Det är inte vi själva som utvecklar själva forumet, utan den lösningen har vi köpt från ett amerikanskt företag. Men vi ska påtala för dem att utskriftshanteringen borde fungera bättre. Tack för din input kring det och lycka till med faktureringen framöver. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joakim,
Tack så mycket för din hjälp och förklaring.
// Reme
Fd medlem
Inte tillämpbar

Får jag pipa in med en fråga? Jag får en "Kontering" från Klarna varje vecka där de liksom slår ihop försäljning och utbetalning och det ser ut så här:

1510 debet 1889,49
1930 debet 782,30
2640 debet 20,47
6064 debet 81,84
2610 kredit 554,82
3010 kredit 2219,28

Här slår dom ihop det som sålts, det som betalts ut och det som de tog i avgift. Fast nu när jag har läst den här tråden undrar jag om det går att använda ovanstående, för då går väl inte kundfodringarna ner? Det läggs ju bara på? Eller kan jag använda ovanstående? Det är inte mycket jobbigare att göra två konteringar, men det är lätt att bara göra precis som dom skriver 🙂 Tusen tack för hjälpen!

Mvh,
Anna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna!
Visst får du göra det. 🙂
Deras kontering är en summering av allt som hänt under den aktuella veckan. Då kan det vara så att det sålts för mer än du fått betalt för än så länge och därför finns det kvar en kundfordran att kräva in som kommer betalas och bokföras ner senare.

För att göra det lite tydligare kan man tänka att konteringen ser ut så här egentligen.
Försäljning:
1510 debet 2 774,10 kr
2610 kredit 554,82 kr
3010 kredit 2219,28 kr

Utbetalning:
1510 kredit 884,61 kr
1930 debet 782,30 kr
2640 debet 20,47
6064 debet 81,84 kr

Räknar man om vad slutsumman blir på varje konto får du samma siffror som Klarna har angett på sitt bokföringsunderlag till dig.

I Visma eEkonomi används konto 1510 normalt när du gör kundfakturor i programmet. Om de här försäljningarna inte ligger som kundfakturor i ditt program kan du med fördel istället byta ut konto 1510 mot 1518.

Vill du göra en enda verifikation av Klarnas bokföringsunderlag kan du göra det genom att skapa en ny bankhändelse på beloppet 782,30 kr och angivet datum. Matcha sedan mot bokföringshändelsen Övrig insättning och kostnadstypen Egen kontering. Plocka upp resterande konton och fyll i respektive belopp så blir det rätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Åh tack snälla du!! Vad fantastiskt bra 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har inte 1518 eller 3010  i Visma Adm 200, kan jag lägga det mot 1519 och 3051 ist?

Hej Ellie,

Ja det ska gå bra. 
/Kristina
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Klarna.


Hej,

Hur bokför jag intäkter från klarna?
Jag har exempelvis en kundfaktura som ser ut så här:
Fakturaköp 539,00
Faktureringsavgift 11,90 ink moms 2,98
Factoringavgift 14,41 ink moms 3,60

Hur kostnadsför jag avgifterna då de aldrig har "dragits" från mitt konto?
(såg att det fanns tidigare liknande trådar, men fick inte riktigt någon klarhet i frågan trots det)

vänliga hälsningar,
Sophia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra Klarna på ett enkelt sätt.

Hej!

Vi har precis anslutit Klarna som betalningsalternativ i vår webshop och skulle gärna få tips från andra som bokför Klarnabetalningar i Visma Adm 2000.

Via integrationen mellan vår webshop och Visma Adm 2000 så går alla våra beställningar över och lägger sig som en order i Visma. Det rör sig om ca 200 beställningar i månaden. Utifrån ordern skapar jag sedan en faktura för varje order för att lagret på aktuella artiklar ska dras från lagersaldot. När det är så här pass många ordrar brukar jag skapa fakturorna via "order"-"skapa faktura av levererade order". För Paypal-orders brukar jag sedan göra inbetalningar via "Inbetalningar" där jag laddar upp berörda fakturor och betalar dessa som fullt inbetalda till ett 19xx konto för Paypal.  Sedan tar jag ut en summering på alla avgifter dragna för dessa orders och gör ett separat verifikat för detta. Överföringen mellan 19xx-kontot för Paypal till 1930 bokfö jag då jag överför pengarna vi har tillgodo där.

Hur gör ni andra som har Klarna och Paypal? Jag tar gärna emot lite tips för att det ska gå smidigt och bli korrekt och särskilt för Klarna då det är nytt för oss!

Med vänlig hälsning

Carolina