Utdelning ägare och KU 31 - Lön 300/600

• 48
  • Idé
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej!

Upptäckte precis att Vismas löneprogram inte hanterar utdelning till ägare. Hur är det möjligt? Hogias löneprogram hanterar detta utmärkt.

Skulle kännas tryggt med ett program som hanterar detta automatiskt istället för att som idag sköta detta manuellt vid arbetsgivardeklaration och kontrolluppgift.

Är detta något ni jobbar på?

Med vänlig hälsning
Marie
Foto på cwbdab

cwbdab

• 580 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 48
Foto på Ann-Catrin

Ann-Catrin

• 182 poäng 100 badge 2x thumb
Huvudregeln enligt Skatteverkets anvisningar är att inte betala in skatt på en delägares aktieutdelning via arbetsgivardeklarationen. Så att blanda in löneprogrammet i detta är ingen vits med, enligt vad jag kan tycka. Huvudregeln är att utbetala aktieutdelningen i sin helhet till aktieägaren och sen låta honom sköta inbetalningen av denna privata kapitalskatt själv till sitt privata skattekonto när det blir dags.
Foto på Ekonomihjalpen

Ekonomihjalpen

• 668 poäng 500 badge 2x thumb
Hmm...
Vår princip är att underlätta för kunden och för många blir det krångligt att komma ihåg att de nästa år ska betala extra skatt i sin inkomstdeklaration. Det rör sig ju ofta också om höga belopp, så misstag kan bli kostsamma.

I vilket fall som borde vi väl erbjudas möjligheten?
Foto på Ann-Catrin

Ann-Catrin

Självklart får ni det... även kontrolluppgift vore då bra, om utdelningen ändå ska vara med i löneprogrammet...
Foto på Ekonomihjalpen

Ekonomihjalpen

Amen!
Foto på Ann-Catrin

Ann-Catrin

Ni behöver inte vara otrevliga, om ni inte trivs på jobbet så byt...

Foto på Ekonomihjalpen

Ekonomihjalpen

Vet inte om det var mig du syftade på, för i så fall missförstod du nog mig Ann-Catrin. Det var ett Amen som i kyrkan - ett medhåll i det du sade.

Sedan är jag starkt kritisk till att ett så pass kostsamt program saknar dessa (i mina ögon) grundläggande funktioner och att de inte adresseras. Men jag hoppas att jag lyfter fram den kritiken utan att vara otrevlig.
Foto på Ekonomivision

Ekonomivision

• 2,782 poäng 2k badge 2x thumb
Har tidigare skrivit ungefär samma sak men kvarnarna maler lååångsamt på sina ställen...
Foto på Ann-Catrin

Ann-Catrin

Kontrolluppgiften poppar upp i Visma Skatt Proffs i samband med att man gör delägarens deklaration. Lite sent kanske... Kontrolluppgiften ska vara inne 31 januari och inkomstdeklarationen i maj.
Foto på Cecilia

Cecilia

• 364 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette KU31 i VISMA LÖN?.

Finns det några planer på att införa KU31 i Visma Lön. Borde vara en självklarhet då det finns mångder av små företag som skulle behöva denna funktion.
Foto på Louise

Louise

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Som det är nu får man mata in alla kontrolluppgifter en och  en hos Skatteverket, dessutom får man inget sammandrag så man kan kontrollera totalsumman av kontrolluppgifterna.
Absolut behöves en sådan funktion i Visma lön.
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Jag har tappat räkningen på kunder som frågar efter detta..

MVH

Kenneth
Foto på PHu

PHu

• 346 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Utdelning KU31.

Hur kan man svara Om tillräckligt många kunder önskar denna funktionen i löneprogrammen så är det något vi ska titta på. Frågan har dykt upp under många år och svaren är detsamma: Vi har inte för avsikt att utveckla den punkten. Jag anser att vi är många som vill ha den funktionen och som sagt fungerar i Hoogia och andra system.
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej.

Vi har undersökt denna frågan närmare och kommer ta fram en löneart som gör ett 20% skatteavdrag till skillnad mot löneart 1405 som endast hanterar 30% skatteavdrag i dagsläget. Detta är ett första steg på vägen. Innan vi gör något ytterligare kommer vi avvakta de förändringar som skatteverket just nu arbetar med vad gäller förändringar i hantering av kontrolluppgifter för att se vad detta mynnar ut i.
(Redigerad)
Foto på Annika

Annika

• 5,338 poäng 5k badge 2x thumb

Hej Joakim

Om ni även inför KU31 (vilket skulle var väldigt trevligt) hoppas jag att det kommer att gå att använda den även utan att man gjort skatteavdrag i löneprogrammet. Det finns företagare som vill vänta med att betala in sina, i många fall ganska stora, skattebelopp till december för att kunna förvalta pengarna med lite förräntning under tiden. En del aktieutdelningar sker i början av året och alla vill inte ha skatten stående på skattekontot i nästan ett år.

Med vänlig hälsning

Annika

Foto på Sofia Kohkoinen

Sofia Kohkoinen

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hur är det möjligt att det har kommit synpunkter på det här för fem år sedan utan att ngt har hänt? Jag lägger till mig i skaran över personer som efterfrågar möjlighet att bereda utdelning (med valfri skattesats) samt hantera KU31 i Visma lön 600. Men jag antar att jag har bytt löneprogram innan detta har skett. Har jobbat i Hogia lön tidigare och där kan man hantera det, ett tips till alla. 
Foto på Lilja Svensson

Lilja Svensson

• 402 poäng 250 badge 2x thumb
Håller helt med. Väldigt tråkigt att Visma är inte lyhörda. Folk har efterfrågad i 5(!) år. Herregud! 
Foto på Elisabet

Elisabet

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Jag är också väldigt förvånad över att det inte har hänt något på 5 år.

Har under 2017 bytt jobb och i mitt nya jobb som ekonomichef har koncernen Visma som ekonomisystem. På förra jobbet hade koncernen BL Administration. Där fungerade det utmärkt att upprätta alla typer av kontrolluppgifter. Jag behöver K31 och K20. Dessa behövs även i bolag där vi inte har några anställda.

Dessutom var man inte tvungen att ange uppgifter som är bra för vissa typer av anställda men helt fel att ha som tvingande i mer moderna former av anställningar. Man borde kunna välja att utelämna uppgifter i registret för anställda om man vill. Vi som arbetar med programmen är vanligen kompetenta och professionella ekonomer som borde få fatta beslut om vilka uppgifter som behövs själva. Känner mig helt dumförklarad och mycket frustrerad. Gärna en upplysning om konsekvenser, men låt oss välja.

Fr o m 2017 ska även styrelsearvode hanteras som lön. Vad tycker ni att jag ska ange för månadslön för styrelseledamöterna (som ska få arvode en gång om året)? Jag har styrelseledamöter som ska ha arvode som motsvarar visst värde i GBP så det blir inte lätt att ange en rättvisande månadslön.

Antar att det går fortare för mig att byta ekonomisystem i hela koncernen till ett mer dynamiskt, än för Visma att utveckla sitt. Eller så kan man ju alltid ta till old school och skriva ut pappersblankett från SKV som man fyller i med penna och lägger på gula lådan. 
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 22,206 poäng 20k badge 2x thumb
Kanske dax att väcka den här tråden igen nu när AGI gör intåg.
Är med i en Facebookgrupp där en medlem frågat skatteverket hur man skall redovisa utdelning och skatt på den utdelningen i fåmansföretag. Svaret, som var felaktigt enligt mig och dom jag kollat med, var att man skall redovisa utdelningen i ruta 492 och skatten i ruta 496. Läser man instruktionerna så avser detta utdelning men bara för dom företag som är skyldiga att dra skatt, vilket då inte ett fåmansföretag är. Det är också därför som utdelning och skatt på densamma i fåmansföretag inte skall hanteras av löneprogrammet. Att man gör det i andra program och att det ändå funkar beror nog mer på att inte Skatteverket följer sina egna regler än att det är rätt.
Och frågeställaren hade även fått informationen att om man lämnade uppgifterna i ruta 492 och 496 så skulle man inte lämna KU31. Vilket då även det är fel för KU31 ger uppgift till Skatteverket om att utdelningen är till fåmansföretagare (genom ett kryss) så att den förtrycks på rätt sätt i deklarationen. Vilket då inte sker genom ruta 492,496.
Så än rinner vatten under broarna och inget blir bättre.... 
Men visst vore det bra om man kunde lägga till två rutor. En för utdelning till fåmansföretagare och en för avdragen skatt (20%) på den utdelningen. Och om den var på individnivå så skulle vi kunna slopa KU31.... Men Rom byggdes inte på en dag, inte ens två och plötsligt så kanske det händer...