Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket konto för profilkläder i enskild firma?

Hej!

Lyckas inte hitta något bra svar på detta online.. Vilket bokföringskonto skall man använda för profilkläder? (ej ringa värde)Marknadsföring eller arbetskläder? Om arbetskläder, skall kostnaden för själva trycket gå under marknadsföring?
Tack på förhand

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-03-11

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om profilkläderna kvalificerar som avdragsgilla arbetskläder kan du använda konto 5840, för hela kostnaden, även tryckkostnad. Mer information om arbetskläder hittar du här. Om inte skulle det kunna klassificeras som reklamgåva och då kan du bokföra det på konto 5960.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokföra medlemskläder/gåva till medlemmar i förening? - eEkonomi.

Vi är en ideéll scoutförening som sålt kläder med vinst. En del av vinsten har gått till att köpa in kläder till medlemmarna som de fått. Hur bokför jag detta? Vädena för varje enskild individ är under 300 kr.

Därtill är det beställt på samma beställning privat som sedan betalats in till föreningen. Krediterar jag det från samma konto som jag bokför klädgåvorna på?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Jag funderar på att köpa in kläder för att sedan lämna in dem för tryck. Först och främst, finns det något hinder för det i förhållande till att köpa ett färdigtryckt plagg av den som trycker?

Och maxkostnaden för vad man får ge bort är vad jag förstår 300:- + moms. Skulle det i så fall innefatta totalpriset för plagg+tryckkostnad?

Skulle det funka att bokföra både plagg och tryck på 5930 - Reklamtrycksaker och direktreklam?

Bör jag tänka på något annat?

 

/Fredrik