Redo för en ny upplevelse? Snart är versionen här som ger Visma Administration, Visma Förening och Visma Fakturering ett rejält lyft!

• 1
  • Tillkännagivande
  • Uppdaterades för 5 år sedan
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: Gäller version 2013.0

Hej!

Äntligen kan jag berätta att vi under hösten kommer att leverera en ny version av Visma Administration, Visma Fakturering och Visma Förening.

Programmet kommer att få en helt ny kostym med renare design och enklare arbetsflöden. Du har redan nu möjlighet att smygkika på det nya utseendet och läsa mer om versionen här: http://www.vismaspcs.se/adminnyheter

Jag vill även passa på att tacka för ert engagemang här i forumet och alla idéer och inspiration vi fått genom åren, det är guld värt
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 1
Foto på Maths O

Maths O

• 206 poäng 100 badge 2x thumb
Har ni, eller har ni inte, till denna nya version löst detta med att kunna skriva ut en fakturakopia efter e-postfakturering i samma moment som övriga fakturor och fakturakopior skrivs?
Kosmetika i all välmening är väl OK, men jag (och flera andra) i forumet efterlyser ett modernare funktioner som är anpassat till hur man skickar fakturor idag. Blir lite tjatigt när ni bara skriver typ "Tack för din synpunkt. Vi har andra som frågar efter samma sak och vi slår ihop dessa frågor".
Foto på Marianne O

Marianne O

• 226 poäng 100 badge 2x thumb
Precis, det vill jag också kunna.
Foto på Karina

Karina

• 60 poäng
Kommer det vara möjligt att ha ett bankkonto (valutakonto) i annan valuta ? inte som nu att det görs om till skr? detta för att lättare göra avstämning mot valutakonto.
Foto på Helene Struthers

Hej, till den här versionen har vi prioriterat flera efterlängtade förbättringar. Vi har inte genomfört önskemålet att få en fakturakopia på skrivaren vid epost i den här versionen men vi kommer arbeta vidare med det. Följ diskussionerna och lämna gärna synpunkter kring funktionen i följande tråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på Viola Olander

Viola Olander

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Passar ni då även på att utöka antal tecken i fältet för fakturanummer i registreringsbilden för leverantörsfakturor?
Jag har önskat detta till tidigare uppdateringar men inget har hänt.
Orsaken är bl a fakturorna för trängselskatt i Stockholm där det fn fattas 2 tecken för att hela fakturanumret ska kunna registreras.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Det här en är bra idé som vi har fått tidigare i forumet. Jag bryter därför ut din kommentar så att jag kan slå ihop den med den tidigare idén. På så sätt får vår utvecklingsavdelning bättre överblick och du kan enkelt följa statusen på din idé.

Tack för att du tar dig tid att dela med dig av dina tankar och idéer! Referera till det nya ämnet här: Utöka antalet tecken för leverantörsfakturanummer - Administration
Foto på Pelle

Pelle

• 538 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, jag kan inte se att buggen vid prisinläsningar ligger under "kända fel". Vid prisinläsning (i vissa fall) skapas lagervaror av sådana varor som det finns kundordrar på. Vore fint om den bliv fixad till nya versionen!
Foto på Helene Struthers

Hej Pelle,

Felet är åtgärdat i versionen och information om detta finns nu på Kända fel: http://www.vismaspcs.se/visma-support...
Foto på Senna

Senna

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, jag vill gärna se bankgiro/postgiro nr/betalningssätt vid utbetalningarslistläget.
Jag brukar få leverantörsfakturor med olika bankgiro nr från samma leverantör.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Det här en är bra idé som vi inte fått tidigare. Jag skapar därför en ny tråd så att fler kan gå in och gilla eller kommentera. På så sätt får du bättre uppföljning på vilken status just din idé har.

Tack för att du tar dig tid att dela med dig! Referera till det nya ämnet här: Visa exempelvis bankgironummer i listläget för utbetalningar - Administration
Foto på sharkgordon

sharkgordon

• 2,234 poäng 2k badge 2x thumb
Rolig nyhet, ser fram emot att se den nya versionen live.
Foto på Bjorn Borg

Bjorn Borg

• 320 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, det ser ju intressant ut, mer användarvänligt hoppas jag.
Vad jag verkligen önskar är att ni gjort så att föreningsprogrammet även går att synkronisera med webbshopen!!! Kan inte hitta att ni skriver det, men det kanske ni gjort i alla fall!
Foto på Helene Struthers

Hej Björn,

Tack för din feedback. Vi har inte fokuserat på en koppling mellan Visma Avendo Webshop och Visma Förening i den här versionen men vi bevakar intresset för det i tråden du skapade: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på pisun

pisun

• 730 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, Jag har tidigare önskat att när en kundfaktura är utskriven så ska man bara i fortsättningen få 1 kopia när man skriver ut,vet att det beror på inställningarna förstås men sen vill man väl bara ha ut en kopia! främst ur miljösynpunkt!
Så jag slipper skriva ut på bildskärm och därefter välja utskrift av sid 2.
Och har även som ovan önskat ökat antal tecken för faktura nummer i lev.reskontran samt att föra över faktura nummret till ocr fälltet så behöver man bara skriva faktura/ocr nummret en gång.
/Pia
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Hej Pia!

Angående ditt önskemål om fler tecken i leverantörsfakturanummer så har vi en tidigare tråd där du gärna får gå in och antingen plussa på genom att klicka på +1-knappen eller lämna en kommentar. Du hittar tråden här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Tack för att du delar med dig!
Foto på Uffeileksand

Uffeileksand

• 272 poäng 250 badge 2x thumb
När man tjuvkikar enligt länken är det första man ser i presentationen "Företagstermometern". Jag tycker inte om att behöva få upp den automatiskt och att inte kunna välja bort den i "Programinställningar". Fixa det så blir jag positiv.
För mig ser jag denna automatik påminna om den gamla mackan som åkte ut och in ur köket, för att en del inte ville ha den, när mattvånget gällde och man ville ha en pilsner på "Statt". "Vill du ha en pilsner får du ta mackan också, så har det bestämts".
Är det så att vare sig du vill eller inte är "Termometern" obligatoriskt om du använder vårt program?
Uffeileksand
Foto på Helene Struthers

Hej,

Tack för synpunkten. Vi har inte prioriterat det i den här versionen men följer diskussionen i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på BlomsterPer

BlomsterPer

• 372 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, instämmer helt med Uffeileksand, nu är det på tiden att denna "macka" åker ut... "en gång för alla"....?
Foto på CarinaB

CarinaB

• 204 poäng 100 badge 2x thumb
Håller helt med, vi har inte istallerat nyare versioner pga att vi inte vill ha termometern.
Foto på Agneta F

Agneta F

• 508 poäng 500 badge 2x thumb
Instämmer. Om den nya versionen inte medger att man själv får göra inställningar i termomentern eller ta bort den helt så är den helt värdelös.
Foto på AHAB

AHAB

• 300 poäng 250 badge 2x thumb
Har Ni fått någon funktion så att man kan lägga upp så att kunderna blir fakturakunder. Nu kan mina anställda ge faktura till vem som helst, även om de får en varning. Jag vill kunna godkänna dem med min inloggning, sedan kan de få köpa på faktura på de andra inloggningarna i visman, när de säljer. Inte innan.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Det här en är bra idé som vi inte har fått tidigare. Jag skapar därför en ny tråd av detta så att fler kan gå in och hålla med och lämna egna kommentarer. Du kan dessutom enkelt följa vilken status din idé har.

Tack så mycket för att du tar dig tid att framföra dina tankar och idéer! Referera till det nya ämnet här: Önskemål om att godkänna kunder för faktura - Administration
Foto på FengEl52

FengEl52

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! Jag har haft uppe detta med supporten tidigare. Jag arbetar mycket med ROT fakturor och jag skulle vilja ha en kryssruta för detta i ex. företagsinställningar. När fakturan ska skrivas ut och man har glömt att fylla i fastighetsbeteckningen så ska en fråga komma om det är en RUT faktura. Missar man detta så måste fakturan göras om
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Det här en är bra idé! Vi har en liknande diskussion sen tidigare kring just fastighetsbeteckning så jag bryter ut din kommentar och slår ihop den med den tidigare tråden. På så sätt har vi det samlat på ett ställe och du kan enkelt följa statusen på idén.

Tack för att du delar med dig! Referera till det nya ämnet här: Önskar påminnelse om fastighetsbeteckning vid RUT-faktura - Administration
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Följ tråden här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

/Annie
Foto på soscar

soscar

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Det skulle vara väldigt bra om man kunde skriva ut offerter/ordererkännanden för hemtjänster som visar pris inkl. RUT-avdrag om kunden vill utnyttja den avdragsmöjligheten.

Vidare vid utlandsförsäljning I andra valutor än svenska om ev. rabatt I annan valuta skrivs ut med rätt valutakod och inte kr.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Hej!

Diskussionen angående rot/rut-avdrag på offert pågår i följande tråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Gå gärna in och plussa på med hjälp av +1-knappen eller lämna en egen kommentar.

Tack för att du tar dig tid att dela med dig!

/Annie
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Angående ditt andra önskemål kring valutakod vid rabatt så är jag inte helt med på vad du menar. Jag testade lite och det verkar fungera hos mig. Du får gärna posta det som en egen tråd så kan vi fortsätta diskussionen där.

/Annie
Foto på Michael

Michael

• 228 poäng 100 badge 2x thumb
Hoppas kopplingen till Handelsbanken för betalning av fakturor inte försvinner. Den har ju fungerat halvt om halvt rätt länge nu pga att Handelsbanken inte fixat stöd för någon modern version av Internet Explorer (eller alternativ). Tragiskt, men det skulle verkligen vara en nackdel om inte nya versionen fortsätter stödja integration med bank.

För första gången ser det ut som att Adm kan se modernt ut.
Foto på Helene Struthers

Hej Michael,

Tack för återkopplingen. :)

I den nya versionen kommer kopplingen till Handelsbanken fungera precis som tidigare. Under augusti meddelade Handelsbanken att en ny ActiveX-komponent lanserades som har stöd för senaste versionen av Internet Explorer, så problemet ska vara löst.
Foto på Michael

Michael

Tyvärr verkar detta inte stämma utan HB och Visma har just nu ingen fungerande integration (med sändning och svar) för IE10 (samt W8 anser jag, fick problem redan i IE9). Måste fungera i nya versionen annars kommer nog många småkunder att byta till t ex Swedbank och Speed Ledger, särskilt om priset på Adm ökar och därmed är ikapp Speed Ledger.
Foto på Helene Struthers

Hej igen Michael, på Handelsbankens hemsida finns följande information: http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/...

Vi har dock fått information att direktinloggningen endast fungerar i desktop-läge i Win8, alltså inte i tiles-läget.
Foto på torvallen

torvallen

• 62 poäng
Om jag skickar ett krav till en kund, varför varnas man inte om det sker en ny fakturering?
Foto på Helene Struthers

Hej, vi har ett önskemål här på forumet som rör varningsmeddelanden om det finns förfallna fakturor på en kund. Ta gärna en titt på vad andra användare har skrivit och medverka i diskussionen här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,612 poäng 50k badge 2x thumb
Hej alla!

Missa inte webbinariet Exklusiv förhandsvisning av nya Visma Administration.

Läs mer och boka in er direkt:
vismaspcs.se/webbinarier

/Anna
Foto på LudvigB

LudvigB

Hej,

Vi jobbar med integration (för eget internt bruk) och har kopplat externa system till Visma administrations databaser. Kommer denna uppdatering innebära förändringar i tabeller och fält eller är det endast användargränssnittet som uppdateras?

// Ludvig
Foto på Helene Struthers

LudvigB - se mitt svar nedan :)
Foto på Gisela

Gisela

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Är det möjligt att du ut förfallolistor på leverantörsfakturor och kundfakturor i USD eller EUR. Det skulle underlätta väldigt mycket.

Tex. man kan välja totalsummering i EUR, USD eller SEK. Idag kan man göra olika val men vi har inte hittat detta val.

Går det att välja engelska vid utskrift av olika rapporter och inte bara svenska?

Hoppas att det går att lösa.
//Gisela
Foto på Helene Struthers

Hej Gisela, vi har fått liknande frågor här på forumet tidigare. Spana in följande tråd och se om det kan vara till någon hjälp vad gäller valutasummeringen: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Utskrift av rapporter på engelska finns inte i programmet idag. Gå gärna in och följ diskussionen om det här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på Helene Struthers

Hej LudvigB, som svar på din fråga vill jag visa med en bild:

För dig som har Visma Integration påkopplat finns nu möjligheten att styra vilka integrationslösningar som gäller för respektive funktion i programmet. Som i mitt exempel ovan, på Kommando-fliken för Kundfakturor, finns en ikon för Integrationer där jag styrt att valen Rita och Räkna ska visas i en viss struktur. I Kundregistret kan jag styra att andra val ska visas. Detta styrs i filen DynamicMenu.xml.

Vid uppdateringen till versionen visas alla tidigare val på varje Kommandoflik så att du fortfarande kommer åt kopplingarna.

Generellt i API:et har inga ändringar gjorts så tabeller och fält ska inte påverkas.
Foto på Helene Struthers

Hej Henrik, det som går att göra i den här versionen är att navigera med ALT-tangenten. ALT + K tar dig till de olika valen på Kommandofliken. ALT + K + FK tar dig då till Integrationsikonen varpå du får använda pilarna för att ta dig vidare ner i integrationsmenyn. Så nej, ett unikt snabbkommando för respektive integrationsmenyval har vi inte tittat på till denna versionen men det är kanske något vi kan titta på i framtiden.
Foto på David It-stöd

David It-stöd

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Finns det något exempel eller dokumentation på hur man styr DynamicMenu.xml för att få olika flikar som du beskriver ovan?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Integrationsmanualen har uppdaterats med information om detta. Jag mejlar över informationen till dig.

Vid frågor är du välkommen hit i forumet eller till api.support@vismaspcs.se

/Anna
Foto på anderssonjohan

anderssonjohan

• 60 poäng
Varför i hela friden har ni bytt ut verktygsfältet mot en Ribbon? Våra användare kör programmet i en Surface Pro och nu har de ännu mindre användbar yta än tidigare.

Jag tar gärna del av de användbarhetsstudier jag antar att ni har utfört som ligger till grund för beslutet att införa experiementet från Office 2007 (det var 7 år sedan och Microsoft kastar fortfarande bort lika mycket skärmyta med sina Ribbons i Utforskaren i Windows 8 etc).
Foto på Helene Struthers

Hej! Genom att dubbelklicka på någon av rubrikerna i menyn (tex på Försäljning) väljer du om menyfliksområdet ska vara fullt synligt eller i minimerat (infällt) läge. I minimerat läge utnyttjar du hela arbetsytan och vill du komma åt menyvalen trycker du en gång på rubriken i menyn för att visa dem tillfälligt. Menyn fälls in igen när du fortsätter arbeta i den funktion du står på. Hoppas det kan hjälpa! :)
Foto på Pelle

Pelle

• 538 poäng 500 badge 2x thumb
Vi ser en begränsning i att artikelnumret bara får ha 16 tecken. Finns planer på att utöka det?

Dessutom går det idag inte att döpa om ett artikelnummer. Kommer det att kunna lösas i framtiden?
Foto på Helene Struthers

Hej Pelle,

Det finns flera trådar här på forumet som rör dessa frågor. Spana gärna in följande och ge din input i diskussionerna:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på Erik

Erik

• 60 poäng
Sökfunktionen är usel idag, jag hoppas den nya versionen löser problemet, för idag hittar jag inte bland minna gamla kunder eller artiklar.

Saknar fält för rot-uppgifter under kund där fastighetsbeteckning, lägenhetsnummer och org.nr för Brf fylls i och automatisk finns när en faktura med rot görs.

Hantering av vektoriserad (eps) loggotyp på fakturor, ser lite ut som ett barn som har gjort fakturorna.

Benämningraden vid fakturering går över levererat antal om texten är lite längre.

Kompaktare/fler artikelrader per sida för att minemera antal faktura sidor.

App för att skapa order/faktura samt med EDI inläsning av leverantörsfakturorna.

Textrad på fakturorna (1,,3 nästan lägst ner på fakturan) ! varför kan man inte skriva på en rad om man så önskar. Idag går det bara att skriva på häften av utrymmet.

Textrad (1,,3 nästan lägst ner på fakturan) Texten försvinner när kund byts ut eller som i mitt fall jag ändrar i kundregistret och slår in kund på nytt, allt annat ligger ju kvar.

Jag hoppas att de nya programmet inte bygger för mycket på den gamla koden.

Hoppas på stora förändringar.
Foto på Helene Struthers

Hej Erik,

Tack för dina synpunkter. Vi uppskattar alla förslag på förbättringar och har stor hjälp av forumet för att prioritera bland alla önskemål. För få gehör för varje enskild idé rekommenderar jag att du skapar olika idé-trådar, så att andra användare kan ge input och rösta på varje förslag.

Sökfunktionen i programmet diskuteras i flera trådar här på forumet, gå gärna in här och ge input: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

I denna tråd diskuteras ROT-uppgifter:

Vad gäller anpassningar i mallarna finns stora möjligheter att påverka på egen hand, där standardmallarna inte räcker till. Det går även att beställa specialsydda mallar från våra partners: http://kampanj.vismaspcs.se/af/
Under hösten hoppas vi kunna presentera nya standardmallar där vi tagit höjd för många av de synpunkter som kommit in under åren. Information om detta kommer på Min Sida när de finns tillgängliga.

Möjligheten att skapa tex order via mobilen finns idag via våra integrationspartners. Flera färdiga lösningar finns presenterade här: http://www.vismaspcs.se/integrationsl....

http://www.vismaspcs.se/adminnyheter och under FAQ hittar du svar på vad som har ändrats.
Foto på Henrik

Henrik

• 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Håller med om att det borde vara självklart att systemet använder vektoriserad logotype. Att konvertera till bmp är ingen bra lösning.
Foto på foreningen

foreningen

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Visma Förening
(Medlemskategorier) Jag är alltid frustrerad över att man bara ser och kan söka på den 4 tecken långa kategori koden istället för benämningen som man vill jobba med i list läget!!!! ????
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

• 35,320 poäng 20k badge 2x thumb
Det här en är bra diskussion som är skild från huvudämnet. Jag skapar därför en ny tråd av detta så att fler kan gå in och hålla med och lämna egna kommentarer. Tack för att du tar dig tid att framföra dina tankar och idéer! Referera till det nya ämnet här: Söka på medlemskategoriernas benämning - Förening
Foto på jan

jan

• 60 poäng
Vi skulle vilja ha längre och fler fält för benämningar. Är det något som är i planerna?
Foto på Helene Struthers

Hej Jan! Tack för synpunkterna. Jag vore väldigt tacksam om du skapar nya forumstrådar för de olika benämningar du har synpunkter på. På så vis kan vi följa intresset och andra användare kan ge i input/rösta på respektive förslag.
Foto på Peter

Peter

• 614 poäng 500 badge 2x thumb
Där ser man, det första man blir blind på är ögonen. Frågade just samma sak.

Till Visma: Det känns en aning besvärligt att skapa nya forumtrådar för varenda synpunkt man har om programmen. Det är mycket enklare att bara kunna kasta iväg alla idéer och synpunkter på samma ställe. Och innan man skapar en ny tråd måste man väl först läsa genom ALLT som redan finns så man inte skapar dubbletter, har tyvärr annat att göra också som att jobba och tjäna in lite pengar till företaget.
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

• 35,320 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Peter!
Jag förstår att det både känns och är enklare. Problemet är att det blir svårt att hålla reda på vem som tycker vad när åsikter om olika funktioner skrivs i olika trådar. Vi vill ju ta del av alla tankar om respektive idé för att kunna göra rätt prioriteringar, kunna utveckla funktioner så bra som möjligt och göra så många användare som möjligt nöjda. Dessutom är det lätt att vissa av idéerna i en sådan tråd inte får någon uppmärksamhet alls och en annan får väldigt stort fokus. För att inget ska hamna i skymundan är det alltså bättre att idéer postas separat.

Du måste inte läsa igenom allt när du skapar en ny tråd, det är fritt fram att posta på. Det görs en automatisk sökning och du blir presenterad 5 ämnen som på något sätt relateras till ditt inlägg. Vill du inte haka på dem eller om de inte matchar det du skriver är det bara att gå vidare och posta ditt inlägg. Skulle det sedan visa sig att det du frågar eller önskar redan finns så kan vi slå ihop trådarna i efterhand, det behöver du inte tänka på.
Foto på Peter

Peter

• 614 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Har ni fixat lite längre fält för artikelnamn?
Lite jobbigt att hela tiden behöva förkorta alla artikelnamn jag haft tidigare i Mamut. Namnen blir lätt obegripliga om de ska vara för korta, speciellt om man har varianter av samma artikel. T.ex olika färg, där färgen på slutet inte ryms.
Foto på Henrik

Henrik

• 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Bra kommentar! Självklart borde det vara så. Teckenbegränsningen är väldigt irriterande.
Foto på Helene Struthers

Hej på er,

Frågan kring antal tecken i fältet Artikelbenämning diskuteras i följande tråd, så gå gärna in här och kika: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på Fredde

Fredde

• 362 poäng 250 badge 2x thumb
Kommer Visma Förening att integreras med Visma Avendo Webshop med denna uppgradering? Frågar eftersom jag har funderingar på att börja använda Visma Avendo Webshop för försäljning av startplatser till tävlingar och betalning av medlemsavgifter.
Foto på Helene Struthers

Hej Fredde, se Bjorn Borgs kommentar och mitt svar längre upp.
Foto på erik

erik

• 190 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! när kommer nyheten?
Foto på Helene Struthers

Hej Erik, vi arbetar så det ryker med att få versionen färdig. Den kommer alltså när som helst här nu under hösten :)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.