Lägga in ingående balanser - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!En enkel och kort fråga. :)Jag har börjat använda ert system detta räkenskapsår. Den bokföringen jag har sedan tidigare är inget jag kan föra över. (importera) Är det då bara för mig att föra in ingående balanser? Är det något annat jag måste tänka på?tack på förhandAnders
Foto på Anders

Anders

• 258 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,338 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Anders!

Nej egentligen inte.
Kontrollera att du har rätt inställningar för ditt bokföringsår (kontant- eller faktureringsmetoden).

Ingående balanser registrerar du under Inställningar - Räkenskapsår.

Bara hojta till om du funderar över något så hjälper vi gärna till!
Foto på peter4237

peter4237

• 60 poäng
Kan inte skriva in IB under inställningar-räkjenskapsår??
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det går endast att justera ingående balans ditt första år som du har upplagt i Visma eEkonomi. Därefter följer den ingående balansen över automatiskt från den utgående balansen året innan.
/Anna
Foto på meng

meng

• 60 poäng
Det första årets IB går att föra in men inte det andra, revisorn har gjort ett antal justeringar på slutet av det första året, med Hogias bokföring kunde jag bara föra in de slutliga UB som IB på nästa år utan att bokföra varje korrektion för sig. Kan jag ångra mig och glömma föregående år som importerats som siefil och bara använda innevarande år som startår?
Foto på Zahrah

Zahrah

• 70 poäng
Jag började testa erat system under 2016 men det året är inte alls komplett. Nu i år börjar föra komplett bokföring i erat system. Jag har då dykt på ett problem med att jag inte kan föra in ingående balans för 2017 eftersom det redan finns händelser och en ingående balans under 2016. Den utgående balansen för 2016 stämmer ju dock inte. Hur kan jag få in rätt ingående balans för 2017?
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Meng!

Tyvärr kan du inte ta bort några år i programmet, utan det får ligga kvar. Du får istället be din byrå om en sie-fil för de bokslutsverifikationerna de gjort, så kan du läsa in den på det föregående året. Det är dessutom mycket mer bokföringsmässigt korrekt, så du har en komplett bokföring i ditt program. Att enbart korrigera de ingående balanserna, så de inte överensstämmer med de utgående från föregående år, är egentligen inte korrekt. Därav har man inte ens det alternativet i eEKonomi.

/Karl
Foto på AnnSchenstrom

AnnSchenstrom

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
Jag tog mig friheten att ställa en egen fråga rakt in här. Kanske blir fel....
Är ny i Eekonomi har använt Visma Admin200 tidigare. IB går inte in på de konton jag vill. Jag vill ha fg års 1510 på just 1510 IB och inte på 1518. Lika med 2440 som kommer på 2448. Men går inte att justera manuellt. Måste jag alltså hålla reda på fg års betalningar och lägga in dem i 1518resp 2448?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Ann,

Vid import från annat program hamnar kundfordringar/leverantörsskulder som inte är skapade i programmet på konto 1518 respektive konto 2448.
När du skapar kund eller leverantörsfakturor i programmet hamnar de på 1510 och 2440.

Det innebär precis som du säger att du just nu får hålla koll på föregående års betalningar och boka av dem mot 1518 och 2448.

Ha en fin dag och återkom om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Foto på AnnSchenstrom

AnnSchenstrom

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
Tack!
En annan fråga är ju van att kunna skriva ut snygga balans och resultatrapporter varje månad för avprickning och koll i admin 200. Här finns bara balansräkningar som inte är anpassade att printa. Blir massa blad och inte så snyggt och överskådligt som i admin200. Kan man göra på annat sätt?
Foto på Susan Åklundh

Hej igen,

Är det under Bokföring och Transaktionsanalys du menar att Balans- och Resultaträkning till går att printa ut?

För att skriva ut rapporterna går du istället går in under Bokföring - Utskrifter - markera Balans- eller Resultaträkning - Ny utskrift - längst ner trycker du på pilen till höger om Visa - då kan du välja att  Skapa PDF eller Spara som CSV-fil.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Susan Åklundh

Hej Zahrah,

Det går bara att ändra den ingående balansen för det första räkenskapsåret i programmet. När det första räkenskapsåret är avslutat och du skapat ett nytt räkenskapsår förs de ingående balanserna över med automatik.
Som jag förstår det är 2016 ditt första år i programmet och stämmer då inte uppgifterna för detta år får du felaktiga ingångs värden för 2017.

Om du inte vill bokföra klart 2016 så du får rätt utgående balanser kan du göra en Omstart och sedan lägga in 2017 som ditt första år i programmet (då kan du ändra den ingående balansen).
Innan du gör en eventuell omstart kan du Exportera ut dina register (Artiklar, kundregister, Leverantörsregister, kontoplan samt exportera en SIE-fil om du vill behålla din bokföring för 2017. Denna fil innehåller även betalningar och kundfakturor.

Omstarten gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Starta om
Vid omstart nollställs ditt företag, det innebär att ALL registrerad information i programmet raderas. Raderad information går INTE att återskapa.

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Foto på RobertL

RobertL

• 278 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Importera ingående balans efter import av gamla SIE filer.

Jag har ett räkenskapsår för 2017 och ville nu importera gamla SIE filer, från 2012 och framåt. Det gick bra men fick inte med ingående balans. Verkar endast kunna få ingående balans från första räkenskapsåret och då hade jag ju ingen IB?! Hur gör jag för att få en korrekt IB nu?

Tack på förhand!
Foto på RobertL

RobertL

Hej!

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår. Men det låter som jag måste börja om? Men det kan väl inte stämma? Det jag gjort är följande:

1. Skapat räkneskapsår för 2017
2. Bokfört under 2017
3. Importerat gamla SIE filer från 2012

Hur får jag rätt IB?

Tack!
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
IB måste du lägga in manuellt. IB första året får du lägga in manuellt eftersom sie filér inte innehåller balansvärden bara årets transaktioner

Mikael
Foto på RobertL

RobertL

Så jag lägger IB för 2017 i 2012?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
Nej
Du lägger in UB för första året som IB andra året.
Du lägger in UB andra året som IB tredje året
Osv.

Mikael

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.