Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

3 frågor om inköp av VMB varor från företag, årsredovisning med förlängt räkenskapsår och bokföring av ej avdragsgill moms

Hej! 

Fråga 1: Köpte mitt aktiebolag som ett lagerbolag. Fakturan från företaget som sålde lagerbolaget är lite förvirrande. Det står såhär på beskrivningen av tjänsten/varan "Arvode för utfört arbete och nedlagda kostnader rörande lagerbolaget ****** AB (1 900 kr + moms är ej avdragsgillt)" och sen står beloppet 8500 till höger om denna beskrivning. Längre ner på fakturan står det "Netto totalt 8500 kr", "Moms 25% på 8500 kr 2125 kr" och "Fakturatotal 10625 kr". Hur bokför jag denna leverantörsfaktura rätt och vilken moms ska ha med i momsdeklarationen (är det 1650 kr?)?

Fråga 2: Köpt in en mobil och laddare från ett företag som säljer begagnade mobiler. På kvittot står det, bredvid mobilen, "vinstmarginalbeskattning av begagnad vara". Laddaren är inte begagnad. De har bara lagt moms på laddaren, och inte på mobilen. Hur bokför jag detta om jag vill lägga det som en leverantörsfaktura? Såg online hur man bokför inköp av VMB varor från privatpersoner, men hur fungerar det när man köper in en begagnad mobil från ett företag som redan köpt den begagnad från en privatperson?

Fråga 3: Köpte/aktiverade visma årsredovisning men när jag försöker använda det så står det bara att "Valt räkenskapsår hanteras inte i aktuell programversion." Mitt räkenskapsår är förlängt, har det med saken att göra?

Mycket tacksam för svar! 🙂
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

1)
Bokför köpet
Debet 6992  2 375 kr ( 1900 plus moms )
Debet 6590  6 600 kr
Debet 2641  1 650 kr
Kredit 1930  10 625 kr
2)
Du kan bara dra av den moms som finns specificerad på fakturan, resten av  beloppet får du bokföra som kostnad.
3)
Ja det har det. men om det är bolagets första år så borde det gå att förmå programmet att ta emot det.

Mikael


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så jättemycket Mikael!


På 2: Ska jag bokföra kostnaden som 4020-inköp av vmb varor?


På 3: Yes det är företagets första år, någon aning om hur jag löser det? 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

PÅ 2: Nej bokför den som den kostnad den är i din verksamhet - 5410 Korttidsinventarie 

PÅ 3: Texten indikerar att din version av programmet inte hanterar räkenskapsår som avviker från 12 månader, kolla det med leverantören VISMA , är kön lång till supporten kanske SÄLJ på VISMA kan hjälpa dig

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack! Hur vet man när man ska bokföra något som inventarie/förbrukningsinventarie eller 4000 inköp av varor? Förstår skillnaden på inventarie och förbrukningsinventarie, men inte riktigt skillnaden på inköp av varor och inköp av förbrukningsinventarie.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varor köper du för att sälja eller de ingår som komponenter i något du säljer.
Din beg telefon köper du väl för att använda själv i verksamheteM

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Perfekt då har jag koll, tack! 🙂