Ändra på utskriven faktura - eEkonomi

• 6
  • Idé
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej!

Det händer mig rätt ofta när jag skrivit ut en faktura att jag skulle vilja ändra texten i textrutan, ser att jag stavat fel, vill ändra formulering eller lägga till något jag glömt.

Då texten inte har med fakturan att göra rent juridiskt (jag menar att man ändrar ju inga siffror) tycker jag att det skull gå att ändra i texten fast man skrivit ut fakturan och sen kunna skriva ut fakturan igen med med rätt text.
Alt. att man kan lägga till en textruta om man inte lagt in det i fakturan från början, kanske kunden ringer och vill att vissa saker skall stå på fakturan och då vill jag kunna lägga till det utan att behöva kreditera...

Mvh Ellinor
Foto på Ellinor

Ellinor

• 1,850 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 6
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Det går att ändra om man har program som kan öppna Pdf-filer för editering.
Jag måste göra detta (tyvärr) ganska ofta. Jag kan konvertera till Word dokument via Adobe Acrobat.
Jag gör följesedlar och orderbekräftelser den vägen
Och ibland gjorde jag export-dokument. Men nu fungerar det att lägga in större texter på fakturan.
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

• 7,226 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Rent juridiskt så får fakturan inte förändras - vare sig det gäller texter eller summor då den väl har blivit bokförd.

//Emelie
Foto på kastyxa

kastyxa

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Men om jag inte har bokfört utan bara skrivit ut borde det vara ok, och något jag verkligen vill kunna göra, underlättar enorm i det dagliga arbetet plus att det minskar åtgången av papper= miljövänligare
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

• 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
Eftersom jag köra kontantmetoden blir inte fakturan bokförd förrän den är betald. Att då kunna ändra till dess hade varit kanon!
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

• 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
Visma får gärna svara på mitt inlägg. Eftersom många av oss kör kontantmetoden är det fullt lagligt att ändra den tills den är betalad. Det har jag kunnat gjort i andra bokföringsprogram.
Foto på Pernilla Eckervad

Pernilla Eckervad, Fd Anställd

• 2,760 poäng 2k badge 2x thumb
Det är skatteverket som tycker illa om att man kan ändra på fakturor efter att man har skrivit ut dem. Det är alltid en balansgång mellan att förhindra fusk och att man försvårar för den som är helt ärlig och behöver rätta till ett fel. Kanske har vi i eEkonomi tolkat regelverket hårdare än vad vi hade behövt.

Vi får titta över det här och återkomma. Just nu finns det dock inga planer på att förändra hur programmet fungerar avseende detta.
Foto på Ante

Ante

• 1,704 poäng 1k badge 2x thumb
Hej. Detta är den största anledningen till att jag avvaktar med övergången från Visma Eget AB. Det är ofta man upptäcker stavfel eller att man kanske glömmer skriva in en artikel i fakturan efter att fakturan är utskriven. Att inte kunna ändra den när man anväder kontantmetoden förstår jag inte. När/om det blir möjligt i Visma eEkonomi så tvekar jag inte att överge Visma Eget AB. Jag vet att jag blir tvungen till det om ett år men håller ut tills dess.
Foto på Ellinor

Ellinor

Hej!
Skrev just ut en faktura o insåg att jag råkat skriva fel efternamn på kunden!
Känns väldigt irriterande att behöva kreditera osv.
Jag tycker att för oss som har kontantmetoden och inte bokför förrän fakturan betalas så borde den kunna ändras innan den bokförs både i text, kundprofil, belopp osv
I de allra flesta fallen handlar det ju om att man gör misstag, är för snabb osv. inte att man vill mygla. 
Det kan ju lika gärna vara kunden som vill ändra något på fakturan, att jag skall specificera mer noggrant etc. 
Ofta ser jag misstaget först när jag skrivit ut fakturan, det är liksom enklare än att i förhandsgranskning se felen.
Foto på jonas

jonas

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har skickat till fel adress. Går inte detta att ändra på fakturan?
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att du inte kan ändra på den bokförda fakturan. Klicka på fakturan och välj Åtgärder - Ångra faktura. Då skapas en kreditfaktura och dessa kvittas automatiskt. Sedan får du skapa en ny med korrekt adress.

Ha det fint!

/Moa
Foto på bgrid

bgrid

• 378 poäng 250 badge 2x thumb
Jonas, du får kreditera fakturan och skriva en ny med rätt adress.
Foto på Ante

Ante

Skatteverket har inga synpunkter på detta av flera anledningar. Dels så är enligt kontantmetoden fakturan inte bokförd för att man skickar den. Den bokförs när den betalas. Och dels så ska man bokföra enligt god bokföringssed och det innebär lite enkelt att man följer Bokföringsnämndens rekommendationer. Jag ställde frågan till BFN och dubbelkollade frågan en extra gång och fick jag svaret:

"Som jag skrev tidigare så finns det inte något som hindrar att du rättar fakturan och skickar en med korrekt stavning till kunden.

Det är din  programtillverkare som har låst möjligheten att ändra i fakturan och alltså inte något som Bokföringsnämnden sätter stopp för.

Med vänliga hälsningar

Johan Nilsson

Bokföringsnämnden"

*

Följande text är saxat från e conomic:

"Bokföringslagen (1999:1078) säger i kapitel 4, 2§ att bokföringsskyldigheten ska fullgöras på ett sätt som överensstämmer med god redovisningssed."

Foto på PAF

PAF

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag har tvingats lämna det förträffliga Eget AB och trodde på löftena om att det skulle vara lätt att  gå över till eEkonomi. Det blir inte lätt att hinna jobba när bokföringen tar så mycket tid som den gör í detta klumpiga program. Gjorde just en faktura, där jag när jag gjorde en pdf av den såg att det fanns ett skrivfel i texten så att jag inte ville skicka den. Det gick bra att ångra fakturan -- till priset av att det görs en kvittning med fem nya transaktioner och verifikationer i bokföringen. Det kan inte vara sant att detta är meningen!? Hur borde jag ha gjort?

Per Anders
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Per Anders!

Det stämmer att eEkonomi inte är uppbyggt på samma sätt som ditt tidigare program Visma Eget Aktiebolag. Vi har valt att inte ge möjlighet till att ändra fakturan för att vi vill följa lagar och regler samt god redovisningsed. Funktionen är nämligen densamma för kontantmetoden och faktureringsmetoden. Som det ser ut just nu så är det ingen ändring som kommer att ske för kontantmetoden.

I ditt fall har du gjort precis som du ska. Programmet skapar en kredit och kvittar fakturorna enkelt. Det kommer på så sätt skapas extra verifikationer och det är ingenting du kan ändra.
Vi försöker automatisera flödet i programmet för att du inte ska missa något och därför skapas verifikationerna.

Ni är alltid välkomna med era synpunkter så ska vi försöka göra vårt yttersta för att skapa en produkt som uppfyller era önskemål så långt det går!

/Sanna
Foto på Ante

Ante

Vad tråkigt för alla som använder kontantmetoden. Här framgår det tydligt att ni inte tänker göra skillnad på kontant - respektive fakturametoden. Jag tror att det är det som de flesta användare av eEkonomi protesterar emot egentligen. Det tar sig uttryck i en del enskilda problem och funktioner som inte fungerar på samma sätt som de är vana vid. Eget Aktiebolag var ju enbart till för användare som bokförde med kontantmetoden medan eEkonomi uppenbarligen är riktad mot användare som bokför enligt fakturametoden. Man säger från Visma att det även går att bokföra med kontantmetoden och det är delvis sant. Det GÅR att göra men det är med fakturametoden det sker och det gäller att veta vad man gör. Fortfarande enligt fakturametoden så bör man kunna skriva ut en faktura och ha den på papper i sin hand, det är nämligen då de flesta småfel upptäcks. Då bör man kunna ändra det felaktiga, skriva ut igen och när du lägger fakturan på brevlådan eller skickar den med epost bör funktionen finnas att låsa den. Så funkar många andra bokföringsprogram jag provat i molnet och det bör även Visma kunna ordna och fortfarande "följa lagar och regler samt god redovisningssed". 
(Redigerad)
Foto på Ellinor

Ellinor

Bra sammanfattning av problematiken! Jättefrustrerande för oss användare
Foto på MarkusA

MarkusA

• 392 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har pratat med en redovisningskonsult som normalt arbetar med konkurrerande program där detta är flexibelt och smidigt. Detta redovisningsföretag hade samma klagomål när de tvingas hantera en kund som körde Visma eEkonomi. Jag gillar inte alls attityden att begränsa användarna så hårt när ansvaret helt och hållet ligger hos oss. Ni borde tillvarata kundernas intressen och inte någon byråkrat på Skatteverket som har åsikter om hur saker skall vara utanför regelverket. Att lägga denna typ av störande begränsning på oss som använder kontantmetoden gör att man överväger att faktiskt byta bort Visma. Riktigt tråkigt!
Foto på MarkusA

MarkusA

• 392 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, jag bokför enligt kontantmetoden och jag skulle verkligen önska att det gick att göra ändringar på fakturorna innan de alltså betalats och bokförts. Jag hör ifrån andra företagare som använder konkurrerande produkter att det går enkelt för dem att göra korrigeringar. Det skapar förvirring och frustration i eEkonomi med "ångrade" fakturor etc.

Vänligen överväg detta för oss som bokför enligt kontantmetoden åtminstone. Ansvaret att följa lagar och regler ligger på oss och inte på någon tredje part.

Tack på förhand!
Foto på A.P.Richelieu

A.P.Richelieu

• 956 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Editera fält i faktura istället för att ångra - eEkonomi.

När man gör fel i fakturan, så får man ta bort den, varvid en ny bokföringspost skapas, som "ångrar" den felaktiga fakturan, och man får skapa en ny faktura där man får lägga in korrigerad information.
Det vore mycket enklare om man kunde gå in på en existerande faktura, editera de ingående fälten och spara den ny.

"Under täcket" behöver då eEkonomi skapa en ny bokföringspost som "ångrar" den felaktiga fakturan, och ytterligare en bokföringspost som innehåller samma information, men med vissa fält korrigerade.

Det skulle spara en hel del tid när man gör fel.