Föra över ändringar i kontoplanen till nästa bokföringsår - Administration

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Ändringar i kontoplanen på t ex år 2013 när man redan har skapat år 2014 borde kunna gå att få över till 2014. Eftersom 2014 redan är skapat och jag har gjort en hel hög med ändringar i kontoplanen avseende benämning, resultatenhet, nya konton osv på 2013 så tar det massa tid att göra det två gånger.
Foto på Elin

Elin

• 170 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 3
Foto på Josefin Harrysson

Josefin Harrysson, Fd Team Manager - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Tid, Visma Webbfakturering, Visma Compact

• 1,484 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Tack för att du skriver till oss i forumet och framför dina idéer.

När du skapar ett nytt år har du möjlighet att välja att det nya året ska ha samma kontoplan som föregående år. Då följer alla ändringar med in i det nya årets kontoplan. Om du däremot gör ändringarna efter att det nya året är skapat finns inte möjlighet att föra över ändringarna i efterhand.

Om det finns många användare som tycker detta skulle vara användbart får ni gärna gilla denna idé här i forumet. Idéer som är populära tar vi så klart med oss i utvecklingsarbetet.
Foto på Helene

Helene

• 60 poäng
Jag har samma problem, jag har lagt upp ett antal konton som jag inte fick med mig så det är absolut något ni måste titta på, det händer ju alltid en hel del i samband med ett bokslut!
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej!

Jag tycker absolut att alla ändringar man gör i kontoplanen ska följa med åt alla håll och kanter. Att de helt enkelt inte ska vara tidsbundna överhuvudtaget.

//Tina

Foto på Jonathan Söder

Jonathan Söder

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb

Har det hänt något i den här frågan?

MVH
Jonathan

Foto på Josefin Harrysson

Josefin Harrysson, Fd Team Manager - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Tid, Visma Webbfakturering, Visma Compact

• 1,484 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Vi arbetar inte aktivt med detta just nu. En av anledningarna är att andra önskemål är mer gillade och efterlängtade. Det får som naturlig konsekvens att vi försöker prioritera sånt som gör nytta för många.

Jag tycker dock fortfarande att detta är en bra idé så den är på intet sätt bortglömd. 

Ha en bra dag!
Foto på DanL

DanL

• 60 poäng
Skapade nytt år och mina konton följde inte med. Har det inte åtgärdats ännu?
Foto på Cae

Cae

• 94 poäng 75 badge 2x thumb
Hej!
För alla oss som jobbar med periodiseringar över flera år är detta en hopplös källa till extrajobb. Det nya bokföringsåret måste skapas när själva periodiseringen skapas och därmed också kontoplanen för det året. När det året sen ska inledas, kanske två och ett halvt år senare, är kontoplanen ofta hopplöst inaktuell och flera timmar måste läggas på att uppdatera den manuellt.
Lösning: Antingen att programmet låter oss radera ett år där det finns kommande periodiseringar (men som ändå inte utförts) och skapa det igen med uppdaterad kontoplan från närmast föregående år, eller att kontoplanen görs möjlig att exportera och importera mellan åren. Inget av alternativen borde egentligen vara särskilt svåra att fixa.