Automatisk momsberäkning på leverantörsfakturor i eEkonomi

• 7
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Det kan inte vara sant att man 2013 ska behöva skriva in momsbeloppet på leverantörsfakturor när programmet skulle kunna föreslå rätt summa med automatik?
Jag önskar och hoppas verkligen att jag missat någon funktion här men är rädd för att så inte är fallet.

Alla sådana här små detaljer blir så irriterande och frustrerande när man önskar ett smidigt och snabbt flöde i arbetsgångarna.

Som att man står i kön på ICA och ska betala med kortet. Summan är 567 kronor och man slår in sin kod och tror att allt är frid och fröjd. Neeej nu står det "ej godkänt köp" på teminalen och kassörskan säger att man måste skriva in alla produkterna i kortterminalen och ange pris på varje. Oki! Jättekul att skriva på en kortterminal som har knapparna 1-9 och varje knapp har 3 bokstäver. Ex. 1 = ABC 2= DEF ungefär som när man skulle sms:a på äldre mobiltelefoner. Blir ju inte roligare av att produkterna heter "Gröngula Palsternackspistånger" etc.

Snälla ta med det här i nästa uppdatering!!
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
  • Frustrerad

Publicerades för 6 år sedan

• 7
Foto på crazykidzse

crazykidzse

• 1,106 poäng 1k badge 2x thumb
Fast då det kan vara olika moms på en och samma faktura så blir det ju inte rätt. Allt vi betalar för är ju inte 25% moms
Foto på KenArd

KenArd, Champion

Hej,
Jag skrev att den kunde föreslå 25% sen kan man ju skriva vad man vill naturligtvis.
Foto på crazykidzse

crazykidzse

Nä det skrev du inte, men jag menade bara att de förmodligen prioriterat annat just pgr av det. Tex den nya uppdateringen de gjorde så vart en hel drös saker bättre. Rom byggdes inte på en dag =)
Foto på KenArd

KenArd, Champion

Skrev "när programmet skulle kunna föreslå rätt summa med automatik?"
Foto på crazykidzse

crazykidzse

Ja det skrev du och jag svarade att det blir svårt då det kan vara olika moms på samma faktura.
Men jag förstår din tanke men inte din attityd.

Kan även skriva så visma ser att även jag är intresserad av denna funktion.
Foto på Jonas

Jonas

• 4,228 poäng 4k badge 2x thumb
Hej, men det finns ett par liknande trådar:

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Vänligen
Jonas
Foto på KenArd

KenArd, Champion

This reply was created from a merged topic originally titled
Moms på leverantörsfakturor i eEkonomi.

Jag har tagit upp det här förut men gör ett nytt inlägg..
Varför kan inte eEkonomi föreslå momsbeloppet när jag registrerar leverantörsfakturor? Anledningen till att jag frågar igen är att jag har märkt att så fort inte momsen stämmer på öret så frågar programmet om jag vill registrera fakturan trots differensen. Med andra ord så vet programmet den troliga summan och skulle kunna föreslå den när jag registrerar fakturan eller...?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,338 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Jag slår ihop de här trådarna så blir det enklare att följa diskussionerna gällande detta.
/Anna
Foto på d96tohj

d96tohj

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Ange momssats istället för momsbelopp.

Hej,
Kan man inte ha en inställning att man kan ange moms som en procentsats istället för momsbelopp på leverantörsfakturorna?
Mitt företag har tex enbart leverantörsfakturor på 25%.

Mvh Tomas
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,338 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag slår ihop din idé med en tidigare liknande tråd. Så får vi alla synpunkter gällande detta samlat på samma ställe.
/Anna
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,120 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, automatisk uträkning kan ju bara fungera på fiktiv moms på "import" från EU.
Det är den moms som debiterats av säljaren som man skall ange, man kan sälja med full moms även om det är "halv moms" på vissa varor. Aldrig fel att ta full moms enligt Skatteverket. Vilket jag gör till alla företag.
Jag får ju irriterande fråga om det är rätt moms på min korträkning - vilken innehåller logi, mat och kostnader utomlands.
Foto på erik

erik

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
hej, jag undrar med om det inte finns automatisk momskontering? det borde finnas när man slår in en manuell verifikation likväl som man lägger upp kundfaktura och lev. faktura..
Exempelvis när man använder omvänd byggmoms då det både ska vara utgående och ingående moms! detta borde gå att ordna med automatik..
/ Erik
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

• 7,236 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Det har diskuterats fram och tillbaka gällande moms på leverantörsfaktura eller ej. Lagen säger att momsen som står på fakturan är den moms som ska registreras in i bokföringen - även om momsen skulle vara helt fel på fakturan. Jag förstår att det skulle vara till stor hjälp att få momsen framräknad men det är inget vi planerar att lägga till i eEkonomi just nu.

//Emelie
Foto på Anders Vikhult

Anders Vikhult

• 884 poäng 500 badge 2x thumb
Förut använde jag bokföringsprogrammet Zervant och där fanns det en balk med val för olika momssatser, men den stod på 25 som standard och uträkningen blev klar så fort jag hade skrivit in ett belopp i fältet ovanför. Det kan inte vara så svårt att fixa, men en väldigt bra hjälp för oss användare.
Foto på fillen

fillen

• 442 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Jag driver ett företag där i princip alla våra varuinköp görs i Spanien och med 12% moms som ska bokföras i programmet. Har ni funderat på att automatisera andra momssatser än 25%, tex att programmet känner av tidigare konteringar från samma leverantör och lägger sig direkt på 12% så att man slipper slå på miniräknaren varje gång (med risk för missar) och fylla i de två rutorna. Det skulle underlätta väldigt mycket för oss då det handlar om många fakturor varje dag.
/Henrik
Foto på Johan Lundberg

Johan Lundberg

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Tycker även jag det är väldigt märkligt att inte denna funktion finns i en bokföringslösning 2015. Mitt tidigare bokföringsprogram fixade detta galant redan för 10 år sedan, och jag ser verkligen inte någon som helst anledning att i normalfall behöva räkna ut detta manuellt.

Mycket är bra i e-ekonomi, men bristen på denna väldigt väldigt enkla funktion är tyvärr tillräckligt störande för att vilja byta program...

Hoppas verkligen ni kan fixa detta snarast!

/Johan
Foto på fillen

fillen

Verkar som om fiktiv moms 25% nu är automatiserat igen efter att ha varit bortkopplat under en period (för utländska leverantörsfakturor), återstår dock de andra momssatserna..... rätt konton dyker ju redan upp.. SNÄLLA
Foto på Kenneth

Kenneth

• 822 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av "byggmoms" (leverantörsfaktura) - eEkonomi.

Jag har förstått att en leverantörsfaktura med omvänd moms (byggmoms) ska bokföras enl följande:
D 4041
K 2440 
Sedan har jag skapat ett eget konto för utg moms 2617 som jag kopplat till momsruta 30. En fråga här är varför inte detta konto finns i kontoplanen? Alltnog har jag bokfört momsen enligt följande:
D2647
K2617
Jag antar att bokföringen och momsredovisningen blir rätt då, men min egentliga fråga är varför jag manuellt måste sitta och räkna ut hur stort momsbeloppet ska vara. Varför kan inte detta ske automatiskt när man använder konto 4041, det tar ju en massa onödig tid att göra dessa uträkningar.
I VISMA Eget Bolag skedde detta automatiskt. Jag har ändrat i företagsinställningar och markerat rutan "visa debet och kredit på leverantörsfakturor", men det verkar inte ha någon betydelse?
Om detta problem inte går att lösa undrar jag om ni har något annat bokföringsprogram att rekommendera till oss företagare som i stort sett bara har den här typen av leverantörsfakturor, men i stor omfattning.
Foto på fillen

fillen

hej, Jag har löst problemet med att använda centsoft fakturascanning men det kostar ju en del.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.