Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäkringsutbetalning vid skada på tredje part.

Hej,

Jag har försökt att läsa mig till hur jag ska göra med detta men får inte ihop det.

Jag skadade en kunds egendom och var tvungen till att ta till extern hjälp för att rätta till olyckan. Den kostnad som jag sedan fick betala blev totalt 17350:- (14700 +2650) ink moms.
Dessa fakturor betalade jag medans processen med försäkringsbolaget pågick och bokförde in som vanliga "fakturor". När det sedan blev klart och jag fick tillbaka den del av pengarna som jag var berättiga till minus moms och självrisk så vet jag nu inte hur jag ska bokföra in den insättningen på 9500:- som jag fick från försäkringsbolaget. För som det är just nu så stämmer inte saldot pga detta.

Mkt tacksam för alla hjälp jag kan få.
6 SVAR 6
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Du bör bokföra insättningen på samma konto som du bokförde fakturoan som inkom, fast i kredit. Ska man vara petig så bör självrisken också bokas om till ett eget konto  - 6320 Självrisker vid skada. Nu vet jag inte vilket konto du använde för fakturan, men om vi tänker oss att det var 4010 så gör du följande konteringar:

Insättning från försäkringsbolaget:
1930 Debet
4010 Kredit
Som övrig insättning när du stämmer av bankhändelser

Ombokning av självrisk:
4010 Kredit
6320 Debet
Som manuell verifikation.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, 4010 har jag inte använt och det kan jag inte hitta i programmet heller. Då det är två olika fakturor så har jag bokfört dem på två (5820 och 5613) olika tillsammans med 1910.
Men när jag bokför insättning räcker det då med att ta en av dem tillsammans med 1910 då eller?

Insättning från försäkringsbolaget:
1910 Debet
6513 Kredit
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, det kan räcka. Se bara till att du totalt sett bokat bort fakturabeloppen från 5820 och 5613 när bägge konteringarna är gjorda.
jcv_86
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette bokföra försäkringsutbetalning.

Jag hade inbrott i min fotostudio och fick en utbetalning av försäkringen till mitt företagskonto. Nu är min fråga hur bokför jag utbetalningen från försäkringen och självrisken? Självrisken räknande de av beloppet de skulle betala ut. Vad ska jag använda för konto samt debet och kredit?

Utbetalt: 40.000
Självrisk: 8.000
(det de uppskattade min värde till var på 40.000+8.000)
jcv_86
MEDLEM

men jag tycker inte riktigt det är samma sak, jag har inte haft några fakturor att betala ut eller liknande då i mitt fall var det mig försäkringen ersatte.
Jag har bokför det på följande sätt:

1930 debet 40.000
3994 kredit 40.000 (Försäkringsersättningar)

Har jag gjort rätt eller fel?

Okej, isåfall kan du absolut bokföra det så.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~