Registrera lön i Visma eEkonomi

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Använder Visma Avendo eEkonomi, Visma Lön 100 och har automatisk bankavstämning till eEkonomi. Företaget mitt är enskild firma. Är osäker på om lönen blir rätt registrerad i eEkonomi om jag gör enligt följande.

Vid bankavstämningen för löneutbetalningen gör jag följande (exempelsiffror för en bruttolön på 18 000 kr för anställd under 26 år).

1930 - Företagskonto - kredit 13 676 kr
2710 - Personalskatt - kredit 4 324 kr
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter - kredit 2 788 kr
7010 - Löner till kollektivanställda - debit 18 000 kr
7560 - Arbetsgivaravgifter 2 788 kr

Nu uppstår en skuld på konto 2710 och 2731. Jag registrerar arbetsgivardeklarationen hos Skatteverket och gör en inbetalning till skattekontot på 7 112 kr (2788+4324). När denna utbetalning från företagskontot kommer in till eEkonomi via bankavstämningen så bokför jag den enligt följande

1930 - Företagskonto - kredit 7 112 kr
2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) - debit 7112 kr

Skulden på konto 2710 och 2731 som jag nämnde förut kvarstår. Bör jag komplettera bokföringen ovan för skatteinbetalning så den istället blir så här?

2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) - kredit 7112 kr
2710 - Personalskatt - debit 4 324 kr
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter - debit 2 788 kr

Tacksam för all hjälp som går att få för att få detta rätt registrerat i eEkonomi.
Foto på Daniel Ruus

Daniel Ruus

• 1,222 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Daniel!

Du är på helt rätt spår med ditt sista konteringsförslag! I samband med att skattedeklatation lämnas in flyttar du du pengarna från konto 2731 (debet) till 2012 (kredit). Detta gör du som en manuell verifikation mellan löneutbetalningen och betalningen av skattedeklarationen, när du skickar in din skattedeklaration.
Foto på dav

dav

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Per:
Jag förstår det som Daniel skrivit. Har han alltså gjort rätt? Om han gjort rätt så lyckas jag göra rätt.

2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) - kredit 7112 kr
2710 - Personalskatt - debit 4 324 kr
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter - debit 2 788 kr

Allt som Daniel skrivit stämmer, och följer man hans exempel gör man rätt? Det skulle behövs fler exempel på sånt här.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Konteringarna som Daniel beskriver är ett vanligt och helt korrekt sätt att bokföra löneutbetalning och skatteinbetalning på.
Foto på SV

SV

• 696 poäng 500 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Rutiner och kontering av löneutbetalning.

Skall göra en löneutbetalning för första gängen i mitt AB i Visma eEkonomi.
Foto på Toma

Toma

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföring av löner.

Hej!

Någon som kan hjälpa mig förstå hur jag ska bokföra en löneutbetalning I E-ekonomi? Har försökt förstå mig på det men det går inte alls.

Hur ska följande påhittade scenario redovisas och på vilka konton?
Lön person 1: 10 000kr
Lön person 2: 15 000kr
Skatt person 1: 3000kr
Skatt person 2: 4500kr

Arbetsgivaravgift person 1: 3100kr
Arbetsgivaravgift person 2: 4650kr

Tack på förhand!
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,902 poäng 5k badge 2x thumb

Hej!

Jag hoppas att ni har sett att ni nu har möjlighet att skapa era lönebesked i Visma eEkonomi.

Lönebesked i eEkonomi är en enklare hjälp för att skapa lönebesked till de anställda. Vi hjälper dig med beräkning av skatt och arbetsgivaravgifter och med bokföringen. Du har möjlighet att göra tillägg och avdrag på lönen men du får själv räkna fram beloppen.

Du får fram en arbetsgivardeklaration till Skatteverket varje månad och denna bokförs också automtiskt. I slutet av året kommer du kunna att skapa en kontrolluppgift för beskattningsår 2015.

Kostnaden för tjänsten är 19 kr per anställd som får lönebesked under månaden. Du blir debiterad först när du bokför ett lönebesked

Foto på Andreas

Andreas

• 6,750 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tack för en bra sammanställning.
Jag har en fråga efter att jag tittade på videoklippet om Visma eEkonomis tillägg Lön. Under inställningar för en anställd, så fanns möjligheten att kryssa i en ruta där det stod något i stil med "Delägare i fåmansbolag".
Vad innebär det om man kryssar i den?

Tack på förhand!

~Andreas
Foto på Malin Sköld

Hej Andreas!

"Delägare i fåmansbolag" används för kontrolluppgiften. Du ska markera den om du är delägare i företaget.

Foto på Andreas

Andreas

• 6,750 poäng 5k badge 2x thumb
Gäller det även om man är "helägare" och inte "delägare"? ;)
Foto på Malin Sköld

Vilka som ska markeras för "Delägare i fåmansbolag" kan du läsa om i Skatteverkets broschyr SKV 304 http://www.skatteverket.se/download/18.3f4496fd14864cc5ac978e3/1413979543502/30436.pdf

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.