Byta räkenskapsår på startsidan - eEkonomi

• 10
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har precis bytt räkenskapsår genom att skapa ett nytt. Jag har ännu inte avslutat föregående och är således i behov att lite översiktsinformation.

Hur gör jag för att byta mellan olika räkenskapsår? Jag vill alltså att "Startsida" skall visa olika information beroende på vilket räkenskapsår som är aktivt.
Foto på Jonas

Jonas

• 4,228 poäng 4k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 10
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Startsidan i programmet visar alltid hur ditt företag ligger till just nu.

För att få en överblick över tidigare år kan du kika under Bokföring - Utskrifter, där kan du välja vilken period du vill titta närmare på.
Foto på Jonas

Jonas

Ok, jag tycker att informationen är lite missvisade, kanske t.o.m. felaktig, med det upplägget. Jag har utestående fakturor för föregående räkenskapsår, dessa visas högt upp, men längst ner så tas bara hänsyn till nuvarande räkenskapsår.

Att ersätta den grafiska informationen (dessutom när det är som viktigast, vid bokslut) mot en sida med siffror (Utskrifter) tycker jag känns som ett stort nedköp.
Jag är ingen redovisningsekonom och tycker att det är mycket svårare att ta till sig informationen i rapporterna.

Jag skulle vilja lägga ett önskemål om att få möjlighet att byta mellan olika räkenskapsår.

Vänligen
Jonas
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag ändrar din fråga till en idé så får vår utvecklingsavdelning kika på hur startsidan skulle kunna förändras för att uppfylla fler önskemål.

/Anna
Foto på goooter

goooter

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Välja tidsperiod för Prognoser på startsidan i eEkonomi.

Jag skulle gärna vilja kunna bläddra alternativt välja tidsperiod i Likviditetsprognosen och resterande prognoser på startsidan för att få bästa möjliga översikt över tid,

Att kunna skjuta hela prognosen åt sidan för att se veckan innan osv vore saknas verkligen
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Jag slår ihop ditt önskemål med denna tidigare idén.

Tack för att du delar med dig av dina synpunkter!

/Annie
Foto på Jonas

Jonas

Hej, jag skulle vilja ta upp ett exempel där jag drabbades av denna begränsning igen:

Min preliminärskatt är en inbetalning på 12 st identiska belopp vars förfallodatum inträffar ca. den 12:e varje månad. För att inte riskera att glömma av denna så skapade jag upp elva betalningar, elva månader framåt. När jag skulle skapa den tolfte så fick jag problem eftersom den inträffar i nästa räkenskapsår. Jag antog att om jag skapade upp ett nytt räkenskapsår så är det dess uppgifter jag kommer att mötas av i elva månader framåt och är hänvisas till att använda, de inte fullt lika tilltalande, rapporterna för att få en överblick över min verksamhets ekonomi.

När jag väl hunnit ikapp så att "nästa" verksamhetsår är "nuvarande" så antar jag att Skatteverket har en ny faktura med 12 st identiska belopp som skall betalas.

Jag bedömer dessutom risken att jag har glömt av det tolfte beloppet om elva månader som mer än försummbar.
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

• 7,236 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag förstår absolut nyttan med att kunna välja period på Startsidan, det är något vi diskuterat i teamet men som fått prioriteras ner p g a andra mer efterfrågade funktioner. Vi väcker liv i den här tråden och ser om det är fler med er som önskar det samma!

//Emelie
Foto på U Wehtje

U Wehtje

• 2,522 poäng 2k badge 2x thumb
Mycket önskvärt. Eftersom Visma alltid startar med sista bokföringsåret avvaktar jag alltid så länge som möjligt med att starta nytt år. Det är idag som att välja mellan pest och kolera.
Om jag inte startar nytt räkenskapsår finns det ett antal verifikat och bokföringshändelser jag inte kan lägga in för start skett.
Om jag tidigt startar nytt bokföringsår är risken mycket stor att man av misstag kommer att bokföra händelser på fel år.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

• 30,846 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Eftersom du hamnade i en tråd för programmet eEkonomi tar jag ur din tråd här och skapar en ny som gäller för Visma Administration.

/Mita Referera till det nya ämnet här: Byta räkenskapsår på startsidan - Administration
Foto på Linda

Linda

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Välja räkenskapsår.

Jag vill kunna välja vilket räkenskapsår jag ska jobba i på ETT ställe, lämpligen på förstasidan så att man slipper ändra datum för varje ny sak man vill göra i föregående räkenskapsår tex nu inför bokslut. Jag vill att förstasidan ska visa det aktuella räkenskapsåret med resultat osv, så att jag inte ska behöva gå in och skapa en utskrift för att se de uppgifterna.
Foto på Ristorparen

Ristorparen

• 62 poäng
Instämmer helt med föregående. Varför göra saker bakvänt och komplicerat. Har lagt ner timmar i onödan på att hitta lösning för att kolla upp några konton föregående år. Vismas hjälp var inte mycket att ha.
Foto på L-M SERVICE

L-M SERVICE

• 1,056 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Välja antal år på Nettoomsättnings diagrammet.

Skulle vilja ha en funktion där man kan välja vilka år som skall visas i diagrammen på startsidan.
Foto på Jonas

Jonas

Dags för nytt bokföringsår och därmed dags att väcka denna tråd till liv igen? Angående frågan om nyttan och tidigare kommentarer från moderatorer om att startsidan visar hur företaget ligger till just nu:

Enligt startsidan så har mitt företag just nu 0 kr i intäkter och 79 kr i utgifter. Jag tycker inte att det är speciellt representativt över mitt företags ekonomiska situation.

Gällande frågan om nyttan, så visst man kan ifrågasätta det eftersom en betydligt mera svårtolkad presentation av samma information finns tillgänglig genom att gå via flera menyval och skriva ut rapporter. Nyttan, för mig, är att jag, under den tid då årets bokslutsarbete inte är avslutat, lätt kan få en grafisk överblick på mitt resultat.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

Kan bara hålla med om att det borde kunna gå att växla år på startsidan tills dess bokslut är gjord

Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Hej på! 

Vi håller på att se över startsidan och jag har lagt ut en undersökning där jag mer än gärna vill ha era åsikter! 
Kika mer i tråden Undersökning gällande startsidan i eEkonomi. (undersökningen är avslutad)
(Redigerad)
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej på er! 

Idag släppte vi en ny startsida till 4000 av er användare. Planen är självklart att alla ska ha tillgång till den nya startsidan, förhoppningsvis redan under oktober. 
I och med den nya startsidan går det också att filtrera på perioder i diagrammen. 

Läs mer i forumtråden Nyhet i eEkonomi-familjen 10 oktober

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.