Krav med mer info än fakturanummer - Administration

  • 7
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 veckor sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Det är alldeles för dåligt att endast ha med fakturanumret med på påminnelser- och kravutskick. Kunden vill veta vad fakturan gäller.
Om jag skriver ut 10 påminnelser så ringer minst tre av dem och frågar vad det gäller. Det kanske finns en anledning till att de flesta faktureringsprogram idag har förändrat/förbättrat detta Vi har varken tid eller lust att svara på samtal från en sur kund som inte vet innehållet i fakturan, när det vore så enkelt att slippa.
De kanske köper många tjänster av oss eller så har utformningen på tjänsten/produkten ändrats. Ursprungsfakturan kanske aldrig kom fram. Det försvinner post/brev varje dag i Sverige.
Foto på Saratlb

Saratlb

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 6 år sedan

  • 7
Foto på Anneli Malmgren

Anneli Malmgren, Employee

  • 1,170 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!
Idag finns ingen möjlighet att i kravhanteringen eller i kravmallen justera så att man får ut mer information om vad fakturan gäller.

Efterfrågan styr i stor utsträckning när vi utvärderar och prioriterar nya funktioner och förbättringar till kommande versioner och jag skulle därför vilja rekommendera andra användare att plussa på att ni gillar idén. Det ger oss en möjlighet att följa upp hur stor efterfrågan är.

Nedan finns olika förslag att som eventuellt kan hjälpa dig att ge kunden bättre information.
Förslag 1) Om du istället för de vanliga kraven vill skicka kopior på ursprungsfakturan kan du skapa ett Extra fakturadokument, där man i mallen ändrar så att man skriver Betalningspåminnelse i stället för Faktura. Detta innebär dock att man måste gå in på respektive faktura för att göra sin påminnelseutskrift.
Förslag 2) Skriv ut kravet som vanligt. Därefter går du in och väljer direktutskrift på de fakturor det gäller och bifoga dem till kravet.
Foto på Landnet

Landnet

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,
Skulle precis skriva ut kravfakturor Administration 500 och ser precis som ni andra att påminnelse avgiften tillkommer men inte i total fordran.
När jag nu skickar ut dessa kommer kunder inte fatta att påminnelseavgiften skall läggas till för de tittar bara på den fordran som presenteras på fakturan och betalar den. Jag begär ju inte mer ju så att säga....
Detta får ni fixa till omgående, det är ju en brist i systemet liksom att det inte finns en dokumentmall för BG avier i krav.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

  • 30,162 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Jag skapade en ny tråd av din kommentar för att sedan lägga till den i en befintlig tråd som handlar om just detta.

/Mita Referera till det nya ämnet här: Påminnelseavgiften tillkommer men inte i total fordran.
Foto på Annica

Annica

  • 5,862 poäng 5k badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Kontoutdrag till kund i stället för betalningspåminnelse.


Då och då vill vi kunna skicka ett kontoutdrag till en kund i stället för en betalningspåminnelse men har inte kunnat hitta något lämpligt sätt i Admin 2000. Jag vill då få med obetalda fakturor, ev delbetalningar och öppet saldo för en specifik kund i ett format som jag kan maila eller posta till kunden. Utan att behöva klippa och klistra i Excel. Finns det några planer på ett sådant dokument?
Foto på Saratlb

Saratlb

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Prova att köra ut en Reskontralista under Utskrifter och ange kundnumret.
Om du också markerar " Även slutbetalda fakturor" så får du med allt på den kunden. Den kan du få ut som pdf! :)
Foto på Annica

Annica

  • 5,862 poäng 5k badge 2x thumb
Jo, det fungerar visserligen men ... det är ett bra underlag för ett telefonsamtal, men är verkligen inte ett prydligt externt dokument som man vill skicka till kunden. Borde gå att få till något bättre.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,820 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, 

Tack Annica för önskemålet och återkopplingen. Och tack Saratlb för tipset :)

I dagsläget finns det inte med i planen att utöka detta i programmet. Vad jag kan se har vi inte fått några direkta önskemål om ett sådant dokument tidigare. Det jag kan rekommendera är att prata med någon av våra samarbetspartners och se om de kan skapa en mer anpassad rapport för just det här ändamålet. Du hittar kontaktuppgifterna till dem här: https://www.vismaspcs.se/kontakta-oss/partners-och-aterforsaljare
Foto på Lotta

Lotta

  • 1,328 poäng 1k badge 2x thumb
Vore toppen med en fråga när man mejlar / skriver ut påminnelser vill du bifoga fakturakopior.... och så bifogas de alt skrivs ut om man skickar snailmail :-)
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,820 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, 

Jag hoppas att ni sett att det finns en ny version av Visma Administration för nedladdning på Min sida. I version 2015.1 har vi arbetat exklusivt med just de här frågorna och tagit fram tjänsten Visma AutoCollect i samarbete med Visma Collectors. 

När kundfakturor förfaller finns nu möjlighet att kostnadsfritt skicka dessa som uppdrag till AutoCollect, som ser till att det går ut en påminnelse och eventuellt inkassokrav till kunden. På påminnelsen som kunden får står det vad fakturan avser. Inkassoföretaget har även en kopia på fakturan ifall kunden behöver mer information. 

Se filmen om AutoCollect. 




När kunden betalar förs pengarna över till det konto man anger när man skickar första uppdraget. När hela skulden är betald avslutas uppdraget hos AutoCollect och programmet registrerar automatiskt betalraderna på fakturan. 

Om kunden inte betalar efter påminnelse och inkassokrav finns möjlighet att låta AutoCollect gå vidare med ärendet till Kronofogden eller att låta tjänsten långtidsbevaka ärendet, vilket innebär att Visma Collectors skickar ett bevakningsbrev minst 1 gång per år till kunden. 

Läs mer om Visma AutoCollect här

Era synpunkter kring den befintliga betalningspåminnelse-funktionen i programmet har varit väldigt bra som underlag i vårt arbete med AutoCollect, även om vi inte har genomfört den förändring som diskuterats rakt av. Vår vision med AutoCollect är att fler företag, även de allra minsta, ska ha möjlighet till professionell, enhetlig och effektiv hjälp med kravhanteringen. Funktionen Betalningspåminnelser finns kvar i programmet och fungerar som tidigare men nu med möjlighet att överlåta hanteringen till AutoCollect. 

Mer om versionen finns att läsa i versionsnyheterna
 
Foto på Lenasekonomi

Lenasekonomi

  • 1,790 poäng 1k badge 2x thumb
Är det så att Visma anser att ALLA ska använda autocollect?? Vad jag förstår följer det fortfarande inte med kopia på fakturan där heller? Är så trött på att man antingen ska sitta och skriva ut/kopiera obetalda fakturor eller svara på mail/telefon där alla ringer och frågar vad påminnelsen avser. Det finns faktiskt tillfällen där man INTE vill använda autocollect - tro't eller ej!!!
Foto på rdebel

rdebel

  • 78 poäng 75 badge 2x thumb
Tycker det är på hög tid att Visma bjuder på en enkel lösning här. Det varit på tapeten nu i 6 år!!