Bankgiro krävs vid Autogiro - Visma eEkonomi

  • 6
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När man registrerar en ny leverantör och väljer alternativet Autogiro så kräver ändå eEkonomi att man fyller i gironummer. Om man inget gironummer har brukar jag få fylla i mitt egna nummer bara för att komma vidare. Vore bra om detta krav togs bort.
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 6
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

  • 7,226 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Så fort du har bankkoppling så blir fältet obligatoriskt - oavsett om du markerar Autogiro eller ej. Att ändra detta förfarande skulle öppna upp för risken att det går iväg fakturor till banken utan bankgironr eller kontonr - vilket rent användarmässigt skulle vara krångligt att rätta till.

//Emelie
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Jag förstår inte ditt svar. Vi talar ju här om leverantörer inte om kunder. Om leverantören skulle skicka en faktura förutom det som betalas via autogiro så är det ju bara att lägga upp leverantören två gånger, en med autogiro och en med bankgiro. Jag har valt att ha vissa leverantörer som två poster av andra skäl och det fungerar utmärkt. Vad är det för fakturor som kan gå iväg till banken menar du? Vi fakturerar väl inte till leverantörsregistret utan till kundregistret?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,342 poäng 20k badge 2x thumb

om man inte har något bankgiro så går det inte att registrera någon leverantör.

Det finns ju dom man betalar med kort eller autogiro utan att ha tillgång till deras bankgiro

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,342 poäng 20k badge 2x thumb
Jag har samma problem och har inte lyckats med att "fejka" ett Bg.

Jag vill ha leverantörer registrerade som jag betalar kontant t.ex.
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bankgironummer måste anges vid autogiro.

Tyvärr finns ett fel i systemet när det gäller autogiro. Jag kan inte lägga upp en leverantör som drar med autogiro utan att ange leverantörens bankgiro eller plusgiro. Den uppgiften är ju inte relevant när man betalar via autogiro .

Notera - Detta samtal skapades från ett svar på: Autogiro.
Foto på MR

MR

  • 520 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Registrera leverantör utan bg-nr.

Hej,

En till idiotisk spärr i programmet. Jag kan inte lägga till en leverantör utan bg/pg-nr, eftersom jag har bankkoppling. Vad jag vet så är det inget krav att ha varken bg eller pg-nr. Dessutom innebär min bankkoppling (swedbank) inte betalningar via eekonomi.

Jag hittade en tråd som startades för 3 år sedan gällande detta. Hur lång tid ska det ta att fixa? Det verkar inte som ni är intresserade av att rätta till fel i programmet.

När det blir ett flertal sådana här problem och ni inte gör någonting åt det så medför det mycket extra irritation och kan få en att tröttna helt och hållet.
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Den enda kommentar från Visma vi fått är två år gammal och dessutom helt irrelevant!!!
Foto på MR

MR

  • 520 poäng 500 badge 2x thumb
Ja det är otroligt dåligt, fick ett aningen bättre svar när jag mailade supporten men slutsatsen var: Skapa och gilla trådar med samma problem och att de ska lyfta frågan. En programmerare fixar ju det här på en förmiddag...

Hade aldrig kunnat föreställa mig att ett byte från Eget AB till eEkonomi skulle innebära en sådan försämring.

Och man drar sig in i det längsta för att byta program eftersom det innebär ett sådant merarbete. Men blir det inte en förbättring snart så blir man ju tvingad.
Foto på MR

MR

  • 520 poäng 500 badge 2x thumb
Visma: Hur många ska gilla och kommentera trådar för att det ska åtgärdas? Hur många tysta och irriterade personer tror ni att det går på varje person som faktiskt gör ett inlägg?
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 23,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Jag vill börja med att tacka för att ni lyft ett önskemål till oss angående något som förbättrar produkten eEkonomi.

Vi förstår att detta är frustrerande att behöva fylla i när det inte är några uppgifter som används när man har autogiro ibockat. Vi håller i dagsläget på att se över fälten som är obligatoriska och när de ska vara det och inte vara det. I dagsläget är det dock som så att de obligatoriska fält som finns måste fyllas i. Jag kan heller inte säga om eller när detta kommer att ändras.

Jag skulle även vilja lyfta att även om vi inte är inne och besvarar varje kommentar så tittar vi alltid över de trådar som finns i vårt forum och bevakar vilka trådar som är populära aktiva. Detta ligger sedan till grund för framtida diskussioner om vad som ska införas i programmet. 

Ha en trevlig torsdag! 

/Lovisa 
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Glöm då inte att se över så att det även går att ange bankgiro på utländska leverantörer, liksom IBAN på svenska.
Foto på urban

urban

  • 590 poäng 500 badge 2x thumb
Ja detta är frusterande, varför ska jag ange banggiro/IBAN om det ändå inte används!?. Det borde vara en enkel sak att kolla på vad jag har valt som betalmetod (t.ex. kontant/kortbetalning) och då inte kräva betalningsuppgifter som är helt irrelevanta och ingen använder eller behöver. Bara onödig administration.

Är ni rädd för att det ska gå iväg betalningsuppgifter till banken utan IBAN/BG så går det väl att kontrollera detta när ni skickar!?

Som det är nu kan jag inte lägga upp en leverantör bara för att jag inte har BG/IBAN
(Redigerad)
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,342 poäng 20k badge 2x thumb

Lovias du skriver  - frustrerande att behöva fylla i... men det är ju så att man har INTE dessa uppgifter vid t.ex. kortbetalning eller autogiro


Foto på urban

urban

  • 590 poäng 500 badge 2x thumb
Kan bara hålla med ovanstående, kan ni vara snäll och ta bort detta, det är ju helt löjligt att jag inte kan lägga upp en leverantör för att jag inte har dess bankgiro. Måste finnas tusen sätt att lösa detta på som inte innebär att ni låser ner hela mitt leverantörsregister. En sån enkel sak som att jag har valt kortbetalning/kontant borde vara fullt tillräckligt, då försvinner ju hela behovet. Just nu får lägga in mitt eget bangiro i fältet för att kunna lägga upp en leverantör. Är det bättre?

Tycker generellt att eEkonomi är jättebra, men nu har det här felet funnits i TRE ÅR!!! Kan ju inte var ett rimligt tid för att åtgärda en sån pass enkel sak.
Foto på KjelloZoft

KjelloZoft

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Kan någon på Visma säga mig hur jag kan lägga upp en ny leverantör utan bank eller plusgiro numret?
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,146 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihop! 

Vi har nu ändrat vilka fält som ska vara tvingande och inte, när du registrerar en ny leverantör och samtidigt har aktiv bankkoppling i Visma eEkonomi. 
De fälten vi ändrat och som inte längre är tvingande att fylla i är; bankgiroplusgiroIBANBICBBANbankkod och betalningskod

Hoppas många av er kan bli hjälpa av detta. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.