Direktpension utan försäkring

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Klurar på min pensionsavsättning. Banken/försäkringsbolaget vill gärna sälja på mig en pensionsförsäkring, men så har jag hittat artikeln: http://www.vismaspcs.se/ditt-foretaga...

Här dyker några frågor upp:
Vem kan hjälpa mig med de två handlingarna som behövs; pensionsutfästelse och pantförskrivning? Och måste jag verkligen ha dem? Kan jag välja själv?
Jag undrar också om ni vet vem som erbjuder resterande skydd (typ inkomstförsäkring och efterlevandeskydd ) som finns i en pensionsförsäkring, dvs om jag väljer bort själva pensionsförsäkringen?

Hälsningar Anna
Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Malin Hellborgsson

Malin Hellborgsson, Support Manager

• 1,810 poäng 1k badge 2x thumb
Det är inte nödvändigt att alltid skriva en pensionsutfästelse och pantförskriva avsättningar till en direktpension. Du behöver inte ens göra formella avsättningar till en direktpension för att spara till din pension via ditt företag.
Det finns dock fördelar med sådana handlingar, vilket du kan läsa mera om exempelvis på hemsidan direktpension.nu
När det gäller försäkringar mot risker såsom långvarig sjukdom etc finns en bra artikel om sådana försäkringar. Du hittar den artikeln på http://www.vismaspcs.se/nyheter/2013/....
Foto på AWF

AWF

1000 Tack för svar!

Hälsningar Anna
Foto på AWF

AWF

Följdfråga på pensionsavsättningar till fondkonto; behöver jag bokföra ev vinster så länge jag inte omsätter dem? Och om jag omsätter dem, hur ska de då bokföras i visma eget ab?
Hälsningar Anna
Foto på AWF

AWF

Följdfråga på pensionsavsättningar till fondkonto; behöver jag bokföra ev vinster så länge jag inte omsätter dem? Och om jag omsätter dem, hur ska de då bokföras i visma eget ab?
Hälsningar Anna
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Du behöver endast bokföra insättningar till och uttag från avsättningar för pensioner. Däremot ska årets skattepliktiga utdelningar och kapitalvinst anges under Årsrutiner - Direktpensioner.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.