Omvänd utskriftsordning på journaler - Administration

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Jag använder dubbelsidig utskrift för att spara papper och miljön! Problemet är att bokföringsunderlaget skrivs ut som nummer 2 och hamnar då givetvis på baksidan i mitt fall. Detta är mycket irriterande vid insortering av ver. samt vid bläddrande i ver.pärmar eftersom då ver.nr. står på baksidan av papperet!! Mitt förslag är att man kan välja utskriftsordning eller att ver.nr. även framgår på sida 1 tillsammans med journaltexterna!!
Foto på Magnus

Magnus

• 454 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 4
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Magnus,

Har du testat om du kan frångå dina ordinarie inställningar i dessa fall? I utskriftsdialogen har du en knapp för Skrivarinställningar där du kommer åt utskriftsalternativen på din skrivare. Där bör du kunna ändra till Enkelsidig utskrift innan du skriver ut journalen, i de fall det behövs.
Foto på Magnus

Magnus

Självklart kan jag göra det men jag vill ju ha dubbelsidig utskrift på journalerna för att spara papper och plats i pärmarna!!
Foto på Helene Struthers

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Magnus, då missförstod jag helt klart och förstår nu att en ändring är enda lösningen. Jag kan inte se att vi kan prioritera det just nu men om det finns fler användare med det här behovet får vi titta närmare på det till framtida uppdateringar. Vi ändrar inlägget till en idé så bevakar jag intresset här tillsvidare.
Foto på kristina

kristina

• 358 poäng 250 badge 2x thumb

Vi sätter alltid bokföringsunderlaget längst fram och fakturajournalen bakom. Prydligt och snyggt. Men eftersom jag vill skriva ut dubbelsidigt har jag fått krångla med utskrifterna för att få alla sidor i rätt ordning. Om det hade funnits en inställning för att få utskriften i omvänd ordning vore det superbra. Tillsvidare skriver jag ut allt dubbelsidigt i ett svep och klottrar dit ver.nr på första sidan. Ser ju lite amatörmässigt ut men jag har inte tid att krångla längre.

Foto på Helene Struthers

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Kristina, tack för din kommentar. :)
Foto på Britt-Marie

Britt-Marie

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Hej jag har samma problem! Vilket nog de flesta av oss har!
Med tanke på miljö och utrymme för oss konsulter borde väl detta vara ett problem som prioriteras!

Ringde supporten och frågade härromdagen, de förstod inte problemet, -Det går inte! -Vänd på pappren i skrivaren! Då hamnar ju hålen på de utskrifter med en sida på fel sida, + alla andra utskrifter!!!

Det är år 2015 och vi kan inte skriva ut på dubbelsidigt? Hur tokigt är inte det?
Besviken!

Britt-Marie

Foto på Magnus

Magnus

Pratade med supporten nyss och detta är fortfarande inte prioriterat tydligen!! Hur svårt kan det vara att ändra utskriftsordningen?? Visma borde väl ligga i framkant gällande miljö och pengar!!
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Magnus och Britt-Marie,

Tack för att ni delar med er av era synpunkter här i forumet. När det gäller att införa ändringar av befintliga funktioner i programmet så har vi en mängd aspekter att ta hänsyn till. Bland annat behöver vi se att det finns en större efterfrågan och vi behöver även ta ställning till hur förändringen av en befintlig funktion skulle kunna påverka andra användares redan invanda rutiner. 

Jag förstår att det är ett starkt önskemål från er, men just nu så är det andra saker som vi behöver prioritera och som kommer att gynna den större skaran av våra kunder. Önskemålet är dock inte på något sätt bortglömt, så jag uppmanar andra användare som har samma behov att visa detta i tråden så att vi kan lyfta det för vidare diskussion framåt.
Foto på Magnus

Magnus

Hänt nåt nytt! Är ju ändå 2018 och miljöfrågorna är i fokus! Kan ju inte vara Vismas mål att vi ska förbruka dubbelt så mycket papper! Eller??

Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

• 3,016 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Jag kan tipsa om att vid utskrift av faktura- och lev.fakturajournaler så kan Ni välja att ändra inställningarna i programmet så att admin skapar 1 verifikation per faktura/lev.faktura. Detta ökar spårbarheten på verifikationsnivå. Dessa journaler går med fördel att skriva ut dubbelsidigt och vill man spara ytterligare papper så skriver man ut 2 på 1 sida. Texten blir liten men går fortfarande att läsa.
Inbetalnings- och utbetalningsjournalerna går att göra likadant med som ovan men om man vill följa kontoutdraget så har det nackdelen att varje post bokförs för sig.
Här kan man då istället skriva ut 2 sidor på 1 sida för att spara papper, på min skrivare kan man även välja att ändra höger respektive vänster sida om man vill ha verifikationen först och journalen till höger.

MVH Markus
Foto på Magnus

Magnus

Hej Markus,

Dina förslag är absolut inget för mig! Har cirka 4 000 lev.fakturor till att börja med. Det enda jag vill, och flera med mig, är att man får verifikationen utskriven FÖRST, så man ser verifikatnumret, och därefter journalerna. 

Mvh Magnus
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

• 2,986 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Magnus!

Då Du har så många lev.fakturor så hade kanske en idé varit att skriva ut journalerna som pdf istället och sparat på lämpligt ställe för arkivering. Vill revisorn ha underlag för dessa verifikationer så kan Du mejla pdf-filerna.
Då hade jag valt att skapa en verifikation per faktura för bästa spårbarhet i bokföringen.

Jag försöker bara hitta lösningar på hantering av befintlig programvara och funktioner.
Mvh Markus
Foto på Marie

Marie

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, jag vill helst inte skriva ut alls utan spara allt digitalt, men då vill jag ju att bokföringsunderlaget skall ligga längst fram i pdf filen. Är det verkligen inte möjligt att ändra ordningen på journalen och bokföringsunderlaget? Gäller ju egentligen alla typer av journaler.
Mvh Marie
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

• 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan! 
Tack för era kommentarer & synpunkter!

I nuläget går det inte att ändra så att bokföringsunderlaget kommer innan journalen. Men det ligger fortfarande kvar som ett önskemål hos oss. 

Ha en bra dag! 

/ Emma
Foto på MalinLantzElfstrom

MalinLantzElfstrom

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Lägg till mig i listan på dom som önskar detta!