EU leverantör med svenskt bankgiro - eEkonomi

  • 11
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)

Jag har flera leverantörer som finns inom EU och skickar varor till oss. Leverantörerna har även svenskt bankgiro. För att bg skall fungera måste jag skriva att dom är belägna i Sverige. Felet blir då att eu momsen inte räknas ut och jag måste manuellt räkna ut momsen på varje faktura.

Åtgärden bör ju vara ganska simpel då även utländska leverantörer kan ha svenska bankgirokonton. Eu moms styrs väl av landet där dom har sitt sate. Anser det vara konstigt att detta inte fungerar då detta verkligen inte är något nytt. Verkar vara fler som påpekat detta men inget görs, varför+

Foto på Peter Jochems

Peter Jochems

  • 642 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 11
Foto på Maria Fredriksson

Maria Fredriksson, Business analyst - Visma eEkonomi

  • 820 poäng 500 badge 2x thumb
Jag förstår att det är ett problem. Vi har det inte inplanerat just nu, men jag lägger upp en aktivitet på det och hoppas det är något vi kan lösa så småningom.
Mvh Maria
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb
Detta problem har uppmärksammats tidigare och det är flera som har detta problem
bl.a. här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/by1l3in8z47ck

Det gäller även kunder som har utländska adress men finns i Sverige
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/99xfb2olq2trx

Här får ni nog tänka om
Foto på Therese

Therese

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, Hur har det gått med detta då även vi sitter med samma problem nu när vi bytt till E-ekonomi?

Mvh
Therese
Foto på Maria Fredriksson

Maria Fredriksson, Business analyst - Visma eEkonomi

  • 820 poäng 500 badge 2x thumb
Som det ser ut just nu så är det inte planerat i någon av de närmsta versionerna av eEkonomi.
Mvh Maria
(Redigerad)
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,718 poäng 20k badge 2x thumb

Detta är ju ett fel i programmet (bugg), att momsen inte redovisas korrekt

 

Foto på Peter Jochems

Peter Jochems

  • 642 poäng 500 badge 2x thumb
Varför gör ni inget åt detta? I supporten hänvisas vi ju hela tiden till detta forum men det händer ju inte speiellt mycket. Bättre kontrollmänniskor behövs.
Foto på linag

linag

  • 318 poäng 250 badge 2x thumb
Vet inte om jag gör "fel". När jag lägger in en leverantör inom EU som har svenskt bg så lägger jag upp leverantören som om den vore svensk. När jag lagt in bg kontot ändrar jag landet under adressen till det som gäller. Verkar fungera, att lägga in det så, men jag har ännu inte haft någon betalning så jag kanske inte ska uttala mig. Dock fungerade det bra att lägga in den fakturan  jag haft och momsen redovisades rätt.
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
När jag lägger upp en utländsk leverantör som har svenskt bankgiro anger jag också landet som Sverige. Men då får jag problemet att automatkonteringen inte funkar, så jag måste själv fylla i 2614/2645 vilket är hopplöst att hantera manuellt. Automatkonteringen verkar alltså styras per leverantörsland snarare än för att man bokför på 4056. Det låter i mina öron helt befängt?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,502 poäng 20k badge 2x thumb
prova som "linag" ovan, att efter att du registrerat den som svensk (med Bg nummer) och sedan ändra till utländsk
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Funkar tyvärr inte, ändrar jag till Tyskland kräver Visma att jag skriver i BIC/IBAN/betalningskod.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,502 poäng 20k badge 2x thumb
då får Visma ändra detta till PROBLEM (tycker jag/vi)
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa! 

Vi vill börja med att tacka för att ni tagit er tid att informera oss om ett förbättringsförslag i eEkonomi. 

I dagsläget är detta en funktion som vi inte stödjer i och med att fältet för bankgiro gråas ut när du väljer ett annat land en Sverige på leverantören. Tanken bakom att bankgirot gråas ut är för att underlätta för er kunder när det gäller EU-leverantörer vad man som standard ska fylla i eller inte. Därför har vi skapat funktionen som så att bankgiro gråas på grund utav att det generellt inte ska fyllas i när man valt annat land än Sverige på leverantören. 

Jag vill poängtera att jag förstår att detta är ett bekymmer för er som har en EU-leverantör med svenskt bankgiro men i dagsläget är det inget vi stödjer.

Vi uppdaterar självklart denna tråden om en ändring blir aktuell! 

/Lovisa 
Foto på Bertil

Bertil

  • 390 poäng 250 badge 2x thumb
Det är ju ett väldigt besynnerligt sätt att "underlätta" på, om det nu är det som är syftet som du skriver. Snälla, tänk om!
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,060 poäng 20k badge 2x thumb

Bara att beklaga att ni tänkt fel här, låt oss användare äga processen


Foto på Ekontera

Ekontera

  • 336 poäng 250 badge 2x thumb
Det här måste vara ett vanligt bekymmer- så detta MÅSTE ni åtgärda...
Foto på Mia

Mia

  • 1,246 poäng 1k badge 2x thumb
Det är troligen inte det vanligaste bekymret med eEkonomi, men vi är nog ganska många som har multinationella leverantörer och då funkar inte eEkonomis sätt att tänka.
Gör om gör rätt, tack. 
Foto på Viola

Viola

  • 2,260 poäng 2k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Registrera utländsk leverantör med svenskt Bankgiro - eEkonomi.

Hej,

Uppenbarligen är det en bugg i programmet då det inte går att registrera en utländsk leverantör med svenskt Bankgiro

Måste åtgärdas då programmet inte är korrekt i sin setup

Viola
Foto på Danne

Danne

  • 370 poäng 250 badge 2x thumb
Detta måste vi få åtgärdat, tack!!
Foto på AoM

AoM

  • 162 poäng 100 badge 2x thumb
+1 till att åtgärda problemet. Att bankgirot gråas ut när det gäller EU-leverantörer underlättar inte alls. Tvärtom.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,016 poäng 20k badge 2x thumb
AoM m.fl. - tryck på gilla längst upp
(Redigerad)
Foto på AoM

AoM

  • 162 poäng 100 badge 2x thumb
Ok!
Foto på Peter Jochems

Peter Jochems

  • 642 poäng 500 badge 2x thumb
Hur länge skall vi behöva vänta för en åtgärd?
Foto på A.P.Richelieu

A.P.Richelieu

  • 966 poäng 500 badge 2x thumb
Bedrövligt att ni inte klarar av att handla med utlandet korrekt.
Har flera leverantörer som fakturerar i Sverige, genom Klarna.
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,290 poäng 10k badge 2x thumb
Enda kommentaren från Visma är 2 år gammal (!!!!) och kommer från Lovisa. Hon skriver bl a: 
Jag vill poängtera att jag förstår att detta är ett bekymmer för er som har en EU-leverantör med svenskt bankgiro men i dagsläget är det inget vi stödjer.
Tack för den snytingen. Ingen som helst förståelse för att systemet borde vara anpassat till verkligheten.  Och inte en enda kommentar de senaste två åren!

Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Jag förstår ert behov av att kunna fylla i ett svenskt bankgiro även för utländska leverantörer. Precis som Lovisa skrivit tidigare i tråden så är det inget som eEkonomi har stöd för i dagsläget men självklart är det något vi vill förändra så det finns anpassning även för detta. 
Önskemålet finns registrerat hos oss men jag kan ännu inte säga någon tid för när eventuell förändring sker. 

Så fort vi har någon uppdatering eller ny information om önskemålet så kommer vi att dela med oss av det här forumtråden.

/Nellie
(Redigerad)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Tack alla för er feedback och kommentarer. 

Jag förstår att detta är ett viktigt önskemål för er som har utländska leverantörer men som betalar till ett svenskt bankgiro. Önskemålet finns registrerat hos oss och vi hoppas att kunna ha en lösning för detta i framtiden. Det är inte planerat att genomföras för tillfället men vi kommer självklart titta närmre på önskemålet och ge uppdatering här i tråden så fort någon förändring sker. 

/Nellie 
Foto på A.P.Richelieu

A.P.Richelieu

  • 966 poäng 500 badge 2x thumb
4 år senare, och ingen lösning i sikte...
Foto på Lorre

Lorre

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Nå Visma hur många år ska vi behöva vänta för att ni ska ändra en så enkel liten bugg som vi användare har så mkt problem med??

Det verkar som att i inte bryr er om användarnas påpekanden eftersom ingenting har hänt på 5år!! Skamligt dåligt!!
Foto på mats ronne

mats ronne

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Fortfarande ingen lösning? Jag har en leverantör med irländsk adress men svenskt bankkonto - utan bg. Lösning på detta?