Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Infoga kundens mailadress på fakturan vid utskick

När jag skickar en faktura till kund skulle jag vilja få med kundens registrerade eller avsaknad mailadress så att kunden kan återkomma med en rätt och riktig mailadress.

Jag kan vidare i fakturans informationsrutan skriva hur intressant det är att ha rätt adress för senare utskick så att den kommer fram.

Påvisa ett miljötänk att inte skicka pappersfakturor... i framtiden

Finns det ett objekt (mailadress) som man kan lägga till i fakturamallen.
Om ja - var i strukturen återfinns den !??

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
I Malleditorn finns det en funktion för att hämta den e-postadress som ligger på kunden i registret under flik 1 Grunduppgifter. När du är inne i malleditorn klickar du först på knappen Abc till vänster och sedan där du vill att objektet ska ligga i mallen. Förutsättningen för att det ska fungera är att du inte placerar det nya objektet du skapar i rutan Radområde, alltså den ytan där alla artiklarna och textraderna skrivs ut. Radområdet hanterar inte uppgifter från kundregistret nämligen.

När du har skapat det nya objektet utanför radområdet tittar du till höger, letar upp fönstret Basegenskaper och klickar på raden Funktion. I listan väljer du in funktionen %Kund->Epost och klickar sedan OK. Vill du dessutom ha en fast text som exempelvis skriver ut Angiven e-postadress eller liknande skapar du ett nytt objekt med knappen Abc och placerar det intill ditt förra objekt som innehåller själva e-postadressen. Som funktion skriver du manuellt in: "Angiven e-postadress" och klickar på OK.

Förhandsgranska gärna dina ändringar via knappen upptill i mitten. När du är nöjd sparar du mallen med ett nytt namn och plockar den så att den används av programmet i fortsättningen vid utskrift av kundfakturor. Vill du ha samma mall även för eventuella kreditfakturor får du plocka den på raden för kreditfakturor också under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det fungerade !! Det ända tillägget var att när man funnit Funktionen och markerat den så måste man - skapa formeln (lägg till) knappen före att man OK:ar
/Tack för hjälpen