Önskar bättre hantering av mertid för deltidsanställda - Lön Anställd

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
HejJag gör löner för deltidsanställda inom handels avtal. De kan inte själva välja om de vill ha mertid i pengar eller i komp. Det innebär ett stort merjobb för mig. Det är bara heltidsanställda som kan välja detta själva i stämpla.
Foto på Stefan

Stefan

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 5 år sedan

• 2
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Ja, som du skriver så finns det här en begränsning i Stämpla vad gäller mertid för deltidsanställda inom handels. Enligt avtalet ska övertid beräknas först efter att man jobbat en full arbetsvecka, exempelvis 40 timmar. Innan dess ska den anställde få mertid. Stämpla har inte stöd för detta och därför är val för mertid/övertid inte tillgängligt för dessa anställda.

Hur ser du på saken om man skulle öppna upp så de anställda själva skulle kunna välja på både mertid och övertid? Precis som du som löneadministratör kan. Är det något som skulle underlätta eller förvirra?
Foto på Stefan

Stefan

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej

Det vore kanan om det gick att ordna. De deltidsanställda vill ju ibland ha ut mertid i pengar och inte i komp. Det skapar ett stort merarbete som det är nu när de inte kan välja själva i stämpla.
Foto på JessicaEngstrom

JessicaEngstrom

• 284 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller med Stefan att detta är viktig och underlättat massor!
Foto på Stina

Stina

• 210 poäng 100 badge 2x thumb
Jag håller också med om att även en deltidsanställd måste kunna välja om man vill ha mertid i pengar eller komptid till sin kompbank.
Det finns också ett problem med att anställda med månadslön som går på förtrodendetid får upp "arbetad tid" som val när dom ska registrera tid.
Detta val borde endast komma upp på timanställda som registrerar timmar.
En registrering av "arbetad tid" på månadsavlönade med förtroendetid visas bara som en röd markering i kalendern och fyller inte på kompbanken.
Systemet borde bara visa dom val som fungerar beroende på vilket avtal den anställde är inlagd på. 

(Redigerad)