Önskemål att kunna kopiera tidigare transaktioner - eEkonomi

• 16
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag önskar mig möjligheten att KOPIERA en tidigare verifikation
eller leverantörsfaktura, så att man kan återanvända en tidigare
registrerad transaktion (självklart med nytt datum). Jag har en hel
del återkommande poster, och det skulle underlätta betydligt om man
slapp att alltid skriva in alla uppgifter. Denna funktion finns på ett
föredömligt sätt i VismaSPCS Bokföring, som jag använde tidigare.
Foto på steiner

steiner

• 430 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 16
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Tack för din synpunkt, jag tar den vidare till vår utvecklingsavdelning.

Om fler önskar kunna kopiera verifikationer får man gärna lägga en kommentar i den här tråden eller klicka på knappen +1.
Foto på Etell

Etell

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Kopiera verifikation - eEkonomi.

Hej, jättebra att man kan kopiera kundfakturor. Det vore väldigt bra om man på samma sätt kunde kopiera en verifikation. Det skulle underlätta att konteringen blir konsekvent.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Jag slår ihop din tråd med en tidigare som berör samma sak!
/Anna
Foto på Johan Green

Johan Green, Projektledare - Visma eEkonomi

• 3,570 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!
Till viss del fungerar detta faktiskt idag - hoppas jag kan förtydliga det lite:
Kopiera verifikation - Manuella verifikationer går att kopiera.
Kopiera leverantörsfaktura - Vi har ingen funktion för att kopiera, men när du skapar ny faktura till samma leverantör så kommer den ihåg vilket konto du använde vid senaste fakturan.

Hoppas du blir hjälpt av ovanstående!

Mvh
Johan
Foto på Amrit

Amrit

• 3,838 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Johan.

Jag har tex en hel del leverantörsfakturor som är i praktiken samma månad efter månad, enda som skiljer är några siffror, så att kunna kopiera en leverantörsfaktura vore helt enkelt enormt tidsbesparande.
Foto på joel80

joel80

• 1,442 poäng 1k badge 2x thumb
Jag gillar det här förslaget.. har minst 3-4 leverantörsfakturor varjhe månad som är så gott som identiska.
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej 
Sitter här med 13 fakturor till samma leverantör och tycker det fungerar bra med att programmet kommer i håg vilket konto det är sen sist.

Men håller ändå med denna tråd, en kopiera knapp skulle sitta som en smäck, det är inte alltid samma kontonummer på alla fakturor. Det är ju iaf två klick, klick som sparas in;)

Och eftersom varje tangentbord har ett begränsat antal klick inan det somnar in måste vi hushålla med dom.

Kenneth
Foto på Magnus

Magnus

• 1,162 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Jag vill kunna kopiera en leverantörsfaktura.

Jag får några återkommande fakturor från samma leverantörer och ville kunna kopiera tidigare faktura och använda som mall för att fylla i en ny faktura.
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

• 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Hej
Vi har funderat lite på dessa synpunkter och hoppas att arbetssättet att vi kommer ihåg tidigare kontering hjälper er. Just nu har vi inte planerat att införa någon kopiera funktion för leverantörsfakturor.

//Gunilla
Foto på steiner

steiner

• 430 poäng 250 badge 2x thumb
Synd, för det skulle verkligen hjälpa.
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,
Att leverantören kommer i håg tidigare konton fungerar riktigt bra faktiskt.
Det jag funderar på om skulle kunna ändra för att det skulle bli perfekt är följande:

Om jag förra månaden fick en kortfaktura med säg 10 olika konton så är det ju inte troligt att det är samma 10 konton denna månad som kommer upp när jag väljer kortleverantören..

Förslag: När jag raderar första kontot så får jag en fråga: "Vill du radera alla konton på fakturan?" JA! så försvinner dom alla i ett svep utan att jag måste radera ett och ett.

Annars en mycket bra funktion!!

Kenneth
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,458 poäng 20k badge 2x thumb

jag har haft 80 rader på en kortfaktura!

och med <enter> så hoppar man till kredit på konteringsraden under....

Foto på Amrit

Amrit

Hur går det med denna funktion? Något ni planerar att genomföra?
Har ju kommit en del andra bra funktioner och detta är nog en funktion som många av oss skulle ha stor glädje av.

Har flertalet lev-fakturor som inte skiljer sig alls från månad till månad, och nu går det åt en del onödig tid att återskapa hela fakturan.

Vore ju trevligt om eEkonomi själv fyllde i samma OCR eller Fakturanummer, men ni verkar ha blockerat dessa fält eller så är de unika på varje faktura vilket gör att ingen webbläsare minns vad det stått i dessa fält förut.
Foto på Annie Sten

Annie Sten, Knowledgeteam eAccounting

• 7,230 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Jag kan kan förstå att kopiera leverantörsfaktura hade underlättat för er i många fall. Jag vill gärna ta detta ett steg längre och göra det ännu smidigare, därför vill jag lyfta vår nya Scanningtjänst!

Den tjänsten innebär att när du tar emot leverantörsfakturan läggs den med automatik in i ditt program. I praktiken skickar leverantören fakturan via e-post eller vanligt brev. E-postadressen eller postadressen är en unik adress som genereras när du aktiverar scanningstjänsten. När leverantören skickar till den unika adressen så läses fakturan av elektroniskt och läggs in i Visma eEkonomi. På så sätt får du direkt in all information om moms, OCR, fakturanummer osv. 

Läs gärna mer om det i vårt dokument Inläsning av scannade leverantörsfakturor

/Annie
Foto på Amrit

Amrit

Hej Annie.

Den nya funktionen att kunna skicka leverantörsfakturor till er scanningstjänst kommer att bli ett riktigt bra tillskott till eEkonomi. Jag skriver att den kommer bli ett tillskott, för just nu har ni gjort en Bill Gates... Dvs, ni har släppt en halvfärdig, eftertraktad funktion. Har testat skicka in över 100 fakturor. Era programmerare har missat några enkla saker. Skulle ni rätta till dessa enkla saker så har ni en tjänst som jag tror många kommer ha nytta av...
Av ca 100 fakturor så missade ca 30.
Någon enstaka faktura var från nya kunder så de förstår jag om de inte tas med (trycker jag på Skapa ny leverantör så står oftast Org.nummer i rätt sökfält så det är lätt att lägga till en ny kund)

Men de flesta fakturor som missades var på grund av att en del företag skriver inte org.nummer, de skriver momsreg.nummer istället, dvs SE556677554401, och det verkar ert program inte förstå.

Eftersom eEkonomi redan förstår att lägga upp senaste kontering så vore det ju trevligt om även summorna på kontona läggs in korrekt. Och såklart en knapp som det står "Rensa kontering" på.

Ca 20% av alla fakturor så missade momsen att läggas in. Ibland verkade det bero på multipla sidor på fakturan.

När jag skall göra en kontering och bara har fått fakturan skickad direkt till eEkonomi så kan det lite omständigt om fakturan har multipla sidor. Dels kommer inte alltid momsen med och ibland missas OCR. Alla sidor utom en tas bort och istället visas en sammanställning. Men om jag ska kontera olika konton än förra fakturan så måste jag ju se originalet, vilket inte längre är nåbart eftersom ni inte visar alla sidor på fakturan.

När alla dessa saker fungerar så kommer jag jubla. :)

Tack för en bra och lockande början.
Foto på Daniel Svanberg

Daniel Svanberg

• 748 poäng 500 badge 2x thumb
Det är värt att lyfta frågan igen, att kunna kopiera en tidigare verifikat är ett oerhört enkelt och tydligt sätt att förenkla många konteringar.
Mycket kan åstadkommas på annat sätt men det ersätter inte helt behovet av detta.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.