Hur bokför man avgiften från Patent- och registreringsverket? - Eget Aktiebolag

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag ska betala avgiften för varumärkessydd till Patent- och registreringsverket och tänkte fråga om man kan bokföra kostnaden i visma eget AB? Avgiften på 1800:- från PRV är momsbefriad så nu undrar jag om man kan betala från företagskontot och bokföra det som en företagskostnad?
Foto på Andreas

Andreas

• 1,410 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Ansöknings- och årsavgift till PRV är avdragsgill och bokförs lämpligen med utbetalningstypen Övriga externa kostnader i Visma Eget Aktiebolag. Eftersom det inte är någon moms på avgiften anger du bara 0 kr i rutan varav moms.
Foto på Olle

Olle

• 954 poäng 500 badge 2x thumb
Blir det då t.ex., om man betalar avgiften från bankkonto:
19XX Kredit, 1800 kr
69XX Debet, 1800 kr
?

/Olle
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Det stämmer bra.

/Annie
Foto på Andreas

Andreas

Tack för svar!

Jag skikade lite på det hela och ställde samma fråga också till Skatteverket men blev lite förrvirad nu med deras svar: "Det ses som patent och skrivs av som en imateriell tillgång."

Hur blir nu då?

Såg också att du skrev om något årsavgift men detta gäller endast för patent. För just varumärkessydd är det bara en ansökningsavgift på 1800:-

Tacksam för svar!
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Jag skulle ändå vilja påstå att ansökningsavgiften ska tas upp som en kostnad och därmed inte bokas upp som en immateriell tillgång. Om man däremot förvärvar ett varumärke, det vill säga köper ett varumärke eller köper licensrätt till ett varumärke, är det fråga om en immateriell tillgång. Avgiften till PRV tycker jag bör ses just som en avgift och inget som ökar varumärkets värde, vilket bokföringsmässigt blir fallet om man bokar upp den som en immateriell tillgång.

Om du ändå vill gå på Skatteverkets linje så kan du istället använda utbetalningstypen Köp av patent i programmet. Då bokas beloppet upp som en immateriell tillgång och skrivs av på 5 år.
Foto på Andreas

Andreas

Tack för svar! Jag ska fundera på det...
Foto på LHDD

LHDD

• 398 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring betalning varumärke köpt från europeiska PRV.

Hej,
Jag har registrerat ett varumärke och ska nu betala för denna tjänst som jag köpt från Europeiska motsvarigheten till PRV, dvs det är en EU betalning. Hur bokför jag lämpligast detta? Och, ska jag ta med moms eller är det normalt momsbefriat (står ej på kvittot)?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag tror att du kan gå på Pers svar i den här tråden.
Dubbelkolla gärna med Skatteverket om hur du gör med momsen, om det är en momsbefriad kostnad så borde du inte redovisa någon fiktiv moms i Sverige heller.
/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.