Ändra eller lägga till ny lönekörning bakåt i tiden - Lön 300/600

• 9
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Skulle bli välldgt glad om man kunde gå tillbaka utan att låsa upp en massa lönekörningar i Lön 600. Likaså ommankunde lägga till en lönekörning bakåt i tiden.
Foto på Axelssons

Axelssons

• 212 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 9
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,922 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tack för ditt önskemål!

Jag skulle vilja ha reda på vad det är du vill ändra på gamla lönekörningar och varför du behöver lägga in en ny lönekörning bakåt i tiden?

Om du t ex har ett felaktigt avdrag på en lönekörning så korrigerar du enklast det på kommande lönekörning. Om du har använt dig av snabbval kan du välja att korrigera detta snabbvalet i kalendariet genom att högerklicka på snabbvalet och välja Korrigera. Då lägger sig alla lönearter i snabbvalet på nästa lönekörning med omvända tecken.
Foto på Axelssons

Axelssons

• 212 poäng 100 badge 2x thumb
Ponera att jag har gjort lönekörningar i augusti tom oktober fler än två körningar men så uppdagas det att man missat att informera om en kontant utbetald lön i augusti eller tidigare ... Då måsta jag ju låsa upp alla mina lönekörningar & jag kan ju bara ha två lönekörningar öppna samtidigt = Mycket extraarbete....

Håller med om att man skall rätta i framtida lönekörninger Men ibland kan ju något ha blivit fel så att man måste rätta bakåt i tiden...
Foto på MonicaNJ

MonicaNJ

• 476 poäng 250 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Korrigera en lönekörning.

Något som måste åtgärdas är att man måste låsa upp lönekörningar innan man kan öppna en gammal lönekörning. Dessutom kan man inte ha mer än två ÖPPNA lönekörningar. Så om du i september måste korrigera april, då får du först radera ett antal lönekörningar innan du kan korrigera april. SEN måste du göra om alla lönekörningar som du raderat. Ineffektivt, icke användarvänligt och ett märkligt tillvägagångssätt. Det måste kunna vara en möjlighet att endast öppna den lönekörning som ska korrigeras.
Det kan inte vara programmet som ska styra vilka val vi användare önskar oss. Vi som jobbar med löner är vana vid ett antal olika funktioner från andra miljöer och har önskemål som är relevanta för oss.
Foto på Asa Hagg

Asa Hagg

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Extra lönekörning utan spärr.

Hej!

Jobbar som redovisningskonsult och använder Lön 600 till X antal bolag av olika form.

Jag har en kraftig önskan om att ni lägger extra lönekörningen oberoende av om det finns senare utbetalningar. Detta för att lättare kunna få till redovisning och Kontrolluppgifter när kunderna har gjort extra uttag som dom "glömt" att tala om. 

Det skulle underlätta något enormt för att få rätt i slutet av året. Funkar alldeles utmärkt att göra i Agda Ps tex.

// Åsa
Foto på christina

christina

• 174 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har precis samma önskan som Åsa. Jag arbetar som redovisningskonsult och en del småföretagare glömmer att berätta att de haft tillfälliga arbetare som de betalat ut lön till. Jag lägger numera in alla anställda i löneprogram eftersom det hjälper mig väldigt mycket vid årets slut. Man bör ju registrera lönen rätt månad och korrigera skattedeklarationen. Naturligtvis är det enklare att strunta i det och istället rapportera där man är, men jag tror inte att skatteverket blir nöjda med det.

Jag har nu läst några frågor ni på visma fått under åren och jag undrar om det finns planer på att ändra funktionen att man inte kan registrera löner bakåt i tiden. Om inte undrar jag vad som ligger bakom att man inte ändrar det.

Vänliga Hälsningar
Christina
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,782 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Att ändra detta är ingenting som vi kommer införa den närmaste tiden. Anledningen till det är att det skulle kräva ett större arbete för att förändra grundfunktionaliteten i löneprogrammet. Därför har vi för närvarande valt att prioritera andra förbättringsområden som vi anser skapar större kundnytta för fler användare.

Det är däremot ingenting vi utesluter att införa på längre sikt och vi fortsätter att bevaka önskemål kring detta och utvärdera löpande.
Foto på Daniel

Daniel

• 624 poäng 500 badge 2x thumb
Det låter ungefär som med alla andra vettiga önskningar som era kunder har. Men varför klaga, vi får ju poäng i ert forum av hur missnöjda vi är.....
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 19,700 poäng 10k badge 2x thumb
I den vackraste av världar är allt rätt från början och det gäller tydligen även när man utvecklat löneprogrammet hos Visma. Skapar väldigt mycket problem när man inte kan rätta tidigare felaktigheter utan måste radera tidigare lönekörningar. Vi har t.ex nu en som skulle haft förmånsbil en längre tid men där vi inte fått den infon. Bolaget har flera anställda och det blir ett mangrant jobb att rätta det om vi vill ha det korrekt även i lönesystemet, vilket man då helst vill. Men p.g.a hur programmet fungerar så måste vi väl göra detta helt manuellt i både bokföring, arbetsgivardeklarationer och kontrolluppgifter vilket är väldigt olyckligt. Att göra ett program där det inte går att rätta till saker tyder på väldigt dålig insikt om hur det fungerar utanför kontorsdörren och skapar väldiga problem hos användarna.
Bör ha prio 1 hos utvecklingsavdelningen!
Foto på Daniel

Daniel

• 624 poäng 500 badge 2x thumb
Det skulle vara väldigt intressant att sitta med på ett möte hos Vismas utvecklingsavdelning. Det är ju inte två saker det klagas på, och har ärligt inte sett någon som lovordar programmet. Det börjar verkligen bli dags att se sig om efter något nytt och jag förstår dig fullständigt!