Utskift av försäljningstatistik med datum för statistik till excel, diagram - Administration

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag sitter och ska alldeles strax ha ett möte med en storkund, min fråga är väl egentligen lite statistisk. I dagsläget kan man med hjälp av Utskrift få ut en smart överblick på försäljningen av artiklar, samt summa. Även Period. Nackdelen är att man inte kan få ut med datumintervall som en "brytpunkt", tex per månad. Istället om jag vill kunna välja datum måste jag göra 12st utskrifter(en utskrift per månad manuellt inslaget) och sedan plocka ihop dessa själv i excel för att slutligen få ihop någorlunda statistik över året som har varit.

Om det hade funnits så man kunde ha fått ut statistik per månad(eller ännu mer detaljerat) och sedan exporterat till excel för att slutligen göra ett stapeldiagram som exempel. Så kunde jag tillsammans med kunden prata ihop oss om hur vi kan öka försäljningen där vi ser att den är lite lägre.

Detta är en funktion som skulle underlätta och hjälpa oss otroligt mycket! Tack för alla förslag ni hittills hjälpt oss med, underlättar enormt i vårat arbete!
Mvh/Andreas
Foto på tmg

tmg

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 6 år sedan

• 1
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Andreas,

Tack för beskrivningen av din arbetssituation, det ger mig verkligen förståelse för syftet bakom ditt önskemål. Vi har fått en del liknande förslag här på forumet, då baserat utifrån att se utökad statistik direkt i kundregistret. Kika gärna på förslaget i följande tråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Jag tycker behovet är väldigt tydligt och det finns en klar fördel i att se mer statistik direkt i programmet. Jag hoppas vi kan titta mer på det till framtida versioner.

Det alternativ som finns idag, om du känner att det här manuella knåpandet tar för mycket tid, är att kontakta någon av våra samarbetspartners och beställa en rapport för just det här ändamålet. Kontaktuppgifter till dem hittar du här: http://kampanj.vismaspcs.se/af/
Foto på tmg

tmg

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Helene!
Tack för ditt svar, bra länk jag försökte söka efter liknande tidigare men hittade inte. Nu stämmer inte deras statistik riktigt överens med vad jag försöker få ut, de vill mer ha statistik beroende på vilken kund de har. Jag är mer intresserad av att få ut statistik baserat på en löpande tid över artiklar, när försäljning har gått bra och när den gått mindre bra av artiklar, basera på en tidsintervall per månad på ett år som exempel.
Själva valet av att kunna se Kunder är av mindre vikt i detta ärendet, men tack för hjälpen!
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, tack för ytterligare beskrivning. Då förstår jag bättre vad det är du söker.
Foto på ThomasGB

ThomasGB

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Söker samma funktion som Andreas, har det skett någon uppdatering på statistik fronten?
Vänlig hälsning
Thomas

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.