Ändring av kund i order tar bort frakt och exp.avgift - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej,

Vi har länge stört oss på, samt rapporterat, att när man gör vissa ändringar i kunduppgifterna i orderläget så försvinner inmatad frakt och exp.avgift. Har man lagt in alla artiklar och gjort klart ordern men upptäcker någon felaktig kunduppgift är det väldigt lätt att missa att frakten försvinner.

När jag pratade med supporten igår så höll han med om att detta måste vara en bugg och sade att jag skulle posta här. Vi hoppas att ni löser detta med en snabbfix då säkerligen många med oss har blivit av med pengar på denna bugg.
Foto på Nordeko

Nordeko

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 2
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Ge gärna ett exempel på vilka kunduppgifter du ändrar du på ordern, är det något enstaka fält du ändrar eller plockar du upp kunden på nytt?

Om du plockar upp kunden på nytt eller byter kund blir det mycket riktigt så som du beskriver, av den anledning att programmet kontrollerar på nytt vilka uppgifter som ska hämtas tex Frakt och Expeditionsavgift.
Foto på Nordeko

Nordeko

Hur kan ni ta bort dessa fält (och enbart dessa) utan varning? Det försvinner t.ex. om jag ändrar kontaktperson på kunden vilket vi tycker är märkligt. Det är möjligt att ni inte avsett att man ska göra ändringar i kunden via en order men då ska man ju antingen inte kunna göra det eller få upp varning om att frakt och exp-avgift försvinner.
Foto på Thomas

Thomas

• 3,236 poäng 3k badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Byte av kund på befintlig order - Administration.

Om jag har en inmatad order som jag vill byta kund på eller i mitt fall välja om kunden för att byta faktureringsadress så försvinner viss information från ordern.
Samma problem förmodar jag även gäller offerter och kanske också fakturor.

Att viss information försvinner/nollställs kan jag förstå, t.ex. referens och leveransadress, men varför fraktkostnaden försvinner förstår jag inte?
Är det en koppling till att leveransadressen nollställs?

Jag vill helst se att fraktkostnaden lämnas orörd. Ifall man byter kund måste man ju själv ändå kontrollera priserna och ifall prislistan har ändrats, knappa om åtminstone antalet artiklar för att uppdatera priset.
Därför borde det vara mer logiskt att även lämna kontrollen av fraktpriset åt användaren.

I mitt fall vill jag bara hämta uppdaterade uppgifter från kundregistret vad gäller fakturaadress (då kunden har lagt ut inläsningen på tredje part) och vill egentligen behålla leveransadress och kundreferens också.
Endera borde man kunna göra en kontroll att ifall man matar in samma kundnummer som tidigare så kan man behålla referens och leveransadress ifall de fortfarande existerar på kunden. Eller så lämnar man kontrollen helt åt användaren.
Alternativt att man har en funktion för att hämta om faktureringsuppgifter utan att byta kund.
Det verkar bli mer och mer vanligt att inläsning av faktura eller hela faktureringen läggs på tredje part och då är det bra om det finns en funktion för att ändra just detta på inneliggande order. Det räcker om man har möjlighet att hämta uppgifter på respektive order så man själv har kontroll när en ny faktureringsadress börjar användas.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Jag slår ihop din idé med en liknande tråd så att vi har det samlat på ett ställe.

/Annie
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Tack för ytterligare input i den här tråden.

Om kundkortet öppnas och redigeras via tex en order kan du välja alternativet Stäng i dialogen för att spara uppgifterna i registret - utan att plocka upp kunden på nytt på dokumentet. Väljer du alternativet Plocka gör programmet mycket riktigt det och fälten laddas upp på nytt.

När en kund plockas upp på dokumentet nollställs alla fält som ägs av kundregistret. I exemplen för fälten frakt och expeditionsavgift behöver programmet ta hänsyn till de inställningarna som ligger på kunden - dvs finns en markering för Frakt eller inte. Programmet ser ingen skillnad på om du plockar upp samma kund igen eller om plockar upp en ny kund (som kan ha andra inställningar).

Fälten påverkas även av vilken försäljningsprislista som gäller för kunden och om Frakt/Exp avgiften ska hämtas från Företagsinställningarna Exkl eller Inkl moms.

Regler för undantag i vissa fält när samma kund plockas upp på nytt är säkert en teknisk möjlighet men för att prioritera detta i förhållande till andra önskemål behöver jag underlag på att det finns en efterfrågan. Jag bevakar intresset här i tråden tillsvidare.
Foto på Nordeko

Nordeko

Har det hänt något med detta på 4 år? Om frakten plockas bort när man bara ändrar en detalj i kundregistret så måste det ju komma upp en varning. Vi har tappar mycket pengar på det här och ert nuvarande system är inte försvarbart. Byter man kund får man varning att artiklarna måste raderas för att uppdatera men detta händer inte om man gör en liten ändring som orsakar att frakten plötsligt försvinner.

Att ni inte fixar så bokföringskontona för artiklarna uppdateras automatiskt är ju en annan fråga som borde ha åtgärdats för många år sedan också men det här med frakten är akut.
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

• 2,410 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Nordeko,

Just nu är det här inget vi prioriterar i kommande versioner bl a för att det är vissa saker som programmet gör som vi måste ta hänsyn till. Se Helenes inlägg ovan.
Men jag kommer att följa tråden och se om det är fler som önskar det.

/Susanne
Foto på AnnaB

AnnaB

• 1,598 poäng 1k badge 2x thumb
Jag önskar! Mycket tid lägger man på att kolla ursprungsorderns summor och frakter, pga att man behövt ändra detaljer på kundkortet.
(Och så skulle jag önska att det var betydligt mer sällsynt att ni svarar "just nu är det här inget vi prioriterar". Känslan är att alla saker man har behov och önskemål kring är sådana som ni inte är intresserade av.)