Instabila länkar - Webshop

• 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!
Har just uppdaterat sidan till vår antikaffär. Upptäckte åter att länkarna inte är riktigt stabila. Plötsligt hänvisade alla länkar som skulle leda till olika varugrupper i stället tillbaka till startsidan. Dessutom får jag ofta återställa så att bilder som ska förstoras vid klickning faktiskt gör det. Det ändras i stort sett regelmässigt när jag har varit inne och flyttat ett objekt som innehåller bild.
Är jag ensam med det problemet?
MVH
Jerker Norin, Larshans Antik
Foto på jerkern

jerkern

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 2
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Det låter inte bra och något vi såklart måste utreda. Har lite frågor som jag skulle vilja att du besvarar.

Först en kontrollfråga. När du skriver länkar som går mot olika varugrupper så antar jag du menar att varje varugrupp är en egen sida och att länkarna då går mot olika interna sidor?

Vidare så skulle jag vilja veta i vilken webbläsare (exempelvis Internet Explorer, Google Chrome) du jobbar och vilket operativsystem (exempelvis Windows XP, Windows 7, Mac OS) du har på datorn?

Vad gäller länkarna som går mot startsidan så undrar jag om du vet med dig att du gjort något med de sidorna som länkarna leder till. Exempelvis om du tagit bort och skapat om de, bytt namn på de, ändrat plats på de i sidhierakin (Inställningar - Sidor) eller något liknande?

Bilderna som tappar inställningen att de ska förstoras, är det i publicerat läge du märker av det eller uppstår det redan i administrationsläget när du jobbar med sidan?
Foto på Kalle

Kalle

• 592 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Jag har till och från haft samma problem. Senast igår, då jag även skrev ett mail till er på supporten. Jag upplever en väldig instabilitet när det gäller de interna länkarna. Jag förväntar mig uppföljning på detta ärende inom det snaraste från er support, men jag passar även på att lägga in mina kommentarer här så att fler kan dra nytta av det jag upplevt som problem.

Det sista exemplet jag har är när jag hade lagt in interna länkar i ett inlägg i ett nyhetsflöde. De interna länkarna fungerar i administrationsläget. Men när jag publicerar sidan och ska testa, så länkas jag enbart tillbaka till startsidan. Detta gäller nu även interna länkar som lagts in i äldre nyhetsinlägg. Enormt frustrerande. I samma nyhetsinlägg som jag gjorde igår hade jag även länkar till externa sidor. Dessa fungerar hur bra som helst.

Problemet med interna länkar förekommer även när de används under artiklar.

Interna länkar fungerar generellt sett bra när de läggs in i vanliga textelement.

För de interna länkar jag beskriver gäller att jag EJ ändrat namnen på de sidor, till vilka jag vill länka.

Det andra problemet som jerkern beskriver, att inställningar till vad som ska hända när man klickar på en bild förändras (exempelvis om du har ett objekt med bild+text, och du gått in och ändrat enbart texten), tappas. Man får gå tillbaka och editera just bilddelen på nytt för att rätt sak ska hända vid klick på bilden.

I övrigt upplever jag från och till en väldigt tröghet när man jobbar med administration av hemsidan, detta trots att jag har en relativt snabb bredbandsanslutning (20-30 Mbit/s).

Sammanfattningsvis - Den instabilitet som verkar finnas i vissa delar av programvaran, nämnda ovan, måste rättas till. Det blir enormt mycket dubbelarbete i dagsläget, vilket suger energi. Konceptet i övrigt är enkelt och användarvänligt.

För kännedom använder jag normalt sett Google Chrome Version 27.0.1453.110 m vid administration av vår hemsida via Visma Avendo Webshop. Jag testade även med Internet Explorer Version 10.0.9200.16618 igår, men problemet med de interna länkarna kvarstod.
Foto på Kristian Sandström

Kristian Sandström, Anställd

• 5,878 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jerker och Kalle, tusen tack för era kommentarer gällande detta.

Självklart kommer vi att följa upp detta och som jag nämnt tidigare så är prestandan prioriterad och ovanstående felaktigheter är inte acceptabla . Varken vad gäller länkhanteringen eller laddningstider i produkten.

Vi håller på att utreda varför felet uppstår och kommer givetvis att följa upp detta med information till er.

Har ni fler tips på vad som görs när länkarna förändras och länkar till startsidan får ni gärna skriva det här. Vi försöker återskapa det men har inte fått upp något under någon av våra tester.

Åter igen tack för er input, det hjälper oss väldigt mycket!
Foto på Kalle

Kalle

• 592 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Jag kom på att en fungerande work-around till detta problem för mig är att istället skapa de interna länkarna på samma sätt som vilken annan extern länk som helst, dvs. genom att ange komplett URL till den interna sidan. Långt ifrån lika smidigt som att skapa dessa interna länkar med stöd av gränssnittet på länkfunktionsbilden, men betydligt stabilare för mig.
Foto på Kristian Sandström

Kristian Sandström, Anställd

• 5,878 poäng 5k badge 2x thumb
Hej, jag ville bara flika in med lite feedback här angående detta felet som vi har haft. En rad åtgärder har genomförts de senaste uppdateringarna för att få bukt på felet.

Vi hoppas nu att detta ska vara helt borta och att det inte längre finns risk för återfall!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.