Skapa en avräkningsfaktura/självfaktura - Administration

• 12
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej.
Undrar om någon här kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga.

Ex. Jag har ett grävföretag som gör ett stort jobb åt en bredbandsförening. Då jag inte har tillräckligt med egna maskiner och gubbar för att utföra jobbet så är vi flera företagare som gör jobbet med med våra respektive maskiner. Jag skickar ut en faktura till bredbandsföreningen varannan vecka på det löpande jobbet, och det är nu det krånglar till sig. Jag får in körrapporter av varje entreprenör och ska sedan skicka ut avräkning till dessa. Jag får alltså ingen faktura av vardera entreprenör, utan bara en körrapport för den arbetade tiden. Vi vill göra på detta sätt då vi även har gemensamma kostnader som vi ska dela på och som inte uppkommer förens pengarna ska betalas ut till alla som är med på jobbet.
Hur gör jag avräkningar i praktiken? Kan jag göra det i mitt Admin 500 program på något vis??
Har inte en aning om hur jag ska lösa detta, så hjälp mig alla visa där ute.

Ps. Tror att lastbilscentraler och olika maskinförmedlingar gör på detta sätt också...
Foto på M2

M2

• 200 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 12
Jag har en alternativ, halvmanuell lösning på detta som används av en kund till oss. Jag har skapat ett nytt företag i Visma och skapat en fakturamall där jag vänt på kund och leverantörsuppgifterna.

Hur man än skulle kunna skapa en självfaktura i Admin behöver det ske med hjälp av den vanliga faktureringsmodulen (kanske ordermodul - ordererkännande). Det är ju enda sättet att få "kund och leverantörsuppgifter" in i en fakturamall med artikeluppgifter. Men man vill ju inte ha en självfaktura liggandes bland kundfakturorna, så vid den rutinen skulle dom behöva makuleras. Det vill de flesta inte.

Men skulle ni kunna tänka er att skapa självfakturan i ett separat bolag i Visma, bara för att på ett hyfsat enkelt sätt få ut en bra självfaktura för användning??
- Med denna lösning finns ju också möjligheterna att hämta ut diverse statistik åt sin "leverantör"!
- För många är det också möjligt att automatiskt få in självfakturan som leverantörsfaktura!

Det här är ett krångligt ämne, men för er som har behovet går det förhoppningsvis att förstå:-)

Jag har kopierat hela företaget i Visma (för att få med artikelregister, standardtexter mm) och skapat ett nytt. 
I det nya bolaget tömde jag kundregistret helt (tog bort kund.dbf och körde registervård). Kundregistret ska nu istället användas för att lägga in mina "leverantörer" som jag ska skapa självfaktura för.

Sen har jag tagit en fakturamall där jag bytt plats på kund och leverantör. Det betyder att mitt företag kommer alltid stå som kund på fakturorna och de uppgifter som hämtas från kundregistret blir satta som leverantör. 
För leverantören behövs ju på fakturan uppgifter som org.nr., bg/ pg men det finns ju plats på kundkortet för att ange det mesta av detta som jag sedan placerat ut på fakturamallen.

Fakturaexempel (obs! Exempel är för återvinning med omvänd moms). Naturligtvis behövs ytterligare anpassning för olika behov och branscher.

Är detta intressent? Kan det fungera för en del av er? Ser ni några fallgropar eller möjliga förbättringar.

Har ni stora volymer går det ju att komplettera med viss automatik för att också få fakturan registrerad som en leverantörsfaktura i sitt skarpa bolag. Det finns några alternativ.

Om ni har nytta av idén är det ju fritt fram och gratis. Det tar ju lite tid att fixa. Vill ni ha mallen och lite övrig hjälp behöver jag lämna ett pris för det.  

// Johan 

johan@konsultstockholm.se

Foto på Jacco

Jacco

• 422 poäng 250 badge 2x thumb
hej! jag äger två företag och i båda vill vi kunna skicka en avräkning till våra underleverantörer. 
Vi har ju flera åkare som får jobb av oss och de får betalt ett fast pris per job. Jag använder fältet "speditör" i orden. På veckoslut vill jag kunna skriva ut ett ordersammandrag av alla leverantörer med orderrader UTAN priser (för det är pris ut till kunden i ordern) för att kunna skapa en avräkning till mina leverantörer.

En mall i leverantörsfakturor för att skriva ut en avräkning skulle vara perfect! idag använder vi oss av "kundfakturering" där vi använder en debitfaktura men skriver negativa belopp. I mallen har vi gjort en ändring så att det står "AVRÄKNING" isf "FAKTURA" om beloppet på en F faktura är negativt. Det funkar men det påverkar min omsättning negativt
Hej Jacco!

Ett ordersammandrag utan priser tror jag bara att du löser med en skräddarsydd rapport där du kan göra ett urval för vilken speditör du vill ha sammandraget! 

Om du också skulle vilja att åkarna ska kunna se deras ersättning i sammandraget skulle du kunna lägga in den i kolumnen kalkylpris på respektive orderrad. Då kan man i rapporten hämta ut det beloppet. Då kan du också följa upp lönsamheten per åkare.

Kan du bygga rapport själv? Det känns tyvärr för tidskrävande att beskriva det här. Vi säljer ju rapporter så hör av dig om det är ett alternativ (du skulle kunna få en som du kan testa innan du köper). johan@konsultstockholm.se 
Foto på Jacco

Jacco

hejsan och tack för svaret! jag har kommit en del i att skriva en rapport själv, men som det ser ut går det inte att räkna en total på slutet.
jo jag vet att det går att köpa hos tredje parten, men det brukar vara svindyrt, även när det gäller rapporter som går att sälja till flera än en......
Det går säkert att få totalen. Maila mig en skärmdump från fliken "Design" och tala om vilken kolumn/ kolumner du vill ha summerat så kan jag kika på det utan kostnad.

Rapporter kan såklart skilja i pris rätt mycket beroende på funktionalitet och vem du frågar. Ofta går det att lämna fast pris så det är bara att fråga när behovet dyker upp och ta ställning till det.
Foto på Jacco

Jacco

jag har kommit fram en bit till :) det jag inte hittar hur man "tvingar" utskriften i liggande form...

Foto på patrikkrangh

patrikkrangh

• 164 poäng 100 badge 2x thumb
Är det nån som hittat en väl fungerande lösning på detta än? Finns det nån plan från Visma att införa detta?
Foto på Kattis

Kattis

• 198 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har väntat i åratal:-(
Foto på Jacco

Jacco

• 412 poäng 250 badge 2x thumb
Vi har kommit så långt att vi kan skapa underlag till avräkningar direkt från Visma. Sedan är det en avräkning i Excel som hänvisar till underlaget som skickas till entreprenören och bokas om leverantörsfaktura (och inte som kreditfaktura i försäljningen)
Fortfarande en Work Around men det funkar till oss
Foto på Kerstin

Kerstin

• 278 poäng 250 badge 2x thumb
det är verkligen på tiden att Visma lägger upp funktionen Självfakturering.
Som det är nu kan jag som Visma kund hamna i klistret hos skattemyndigheten  och det är inte ok. 
Om ingen work-around enligt ovan fungerar och om det handlar om högre volym kan det vara värt att investera i en Axta-lösning som vi har. Då skulle underlaget skapas och skrivas ut i ett separat företag i Visma, sen läggs den automatiskt upp som en leverantörsfaktura i det skarpa bolaget.
Kontakta mig för mer info och prisuppgift, johan@konsultstockholm.se
Foto på Johan

Johan

• 60 poäng
Jag är i skrotbranchen och behöver göra avräkningar självfakturor får man till det i något visma program?
Foto på Simon

Simon

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag skulle verkligen behöva skapa självfakturor samt avräkningar mot andra företag.
Vore en uppskattad funktion.
Foto på Helen

Helen

• 5,078 poäng 5k badge 2x thumb
Önskar också möjligheten att kunna göra Självfaktura! 
Visma Administration 500
Foto på byggsortering

byggsortering

• 60 poäng
Hej, är ny användare och det känns ju minst sagt konstigt att Visma inte gjort något åt detta på fem år... Har idag (innan jag hittade denna tråd) suttit i flera chatsamtal med Vismapersonal som inte verkar förstå vad jag pratar om alls (kanske förklarade jag dåligt), men båda kommer till slut fram till att det inte går. Vi jobbar i återvinningsbranschen och får ofta självfakturor, nu behövde vi själva göra detta men det går alltså inte i Visma Administration 500 utan vi måste klippa o klistra i excell. Önskar verkligen möjligheten till självfaktura och vi verkar ju vara väldigt många som har samma önskemål.