Övningsbolag till Visma eEkonomi

• 14
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Jag har nyligen startat ett AB och använder nu eEkonomi för bokföring. Det här med bokföring är helt nytt för mig. Jag skulle tycka att det vore väldigt bra om man kunde ha ett "Övningsbolag" och ett "riktigt bolag" i eEkonomi, vilket verkar gå hos flera andra liknande program på marknaden vad jag förstått. Som det är nu kan man ju i princip aldrig ångra något man gjort och speciellt i början kanske man inte gör exakt rätt första gången. Det blir en massa bekymmer att rätta till det om det ens går, om man nu skulle råka göra fel. Om man hade ett "övningsbolag" där man kunde göra som man tror man ska, för att se om det blir rätt och som man har tänkt. Och om inte, kunna rensa på ett lätt sätt och göra om. Sen när man är säker på sin sak och vet hur man skall göra, så gör man det på samma sätt (Rätt) i det "riktiga" bolaget. Så mitt förslag är att ni inför någon sådan typ av funktion...
Foto på Tobiasoman

Tobiasoman

• 1,666 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 14
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tack för ett bra förslag. Ett övningsbolag är något vi diskuterat och hade varit jättebra främst som du skriver när man vill testa om man gör rätt och att allt blir som man har tänkt sig. Idag finns demobolaget som du kan testa i men det är begränsningar vad du kan göra i detta bolag, det är gemensamt för alla och datan tas bort med jämna mellanrum. Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan vi kan erbjuda det i eEkonomi men kan idag inte säga när.
Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Två år gammal idé, men det gör den inte sämre. Jag skulle också vilja ha ett övningsbolag.
Foto på Dybeck

Dybeck

• 194 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Övningbolag eller lokal backup för test.

I och med att Eget AB försvinner och man i stället skall använda eEkonomi kommer en hel del frågetecken upp ! hanteringen i dom olika programmen är ju helt olika. Då saknar jag en "testmöjlighet" som jag sett i annan tråd att fler vill ha. i många SPCs program finns "övningsbolag" vilket är suveränt, jag såg att man för 2 år sedan efterlyste det även för eekonomi men det finns inte än, ett annat alternativ är någon form av "lokal backup" av samma typ som Eget AB har, då man kan göra backup och sedan testa sig fram hur man skall bokföra innan man gör restore och bokför på riktigt.
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

• 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Hej
Det finns en demo av internettjänster. Som ni hittar via länken under den ordinarie inloggningen. Den kan användas och kanske uppfyller vissa av er krav. 
När det gäller behovet av att kunna testa och lära sig programmet som ny användare är vi självklart mycket intresserade av er tankar och idéer.
Vill dock passa på att tipsa om en film och webbinarier som kan vara till stor hjälp.

Film som visar på skillnader mellan programmen: Klicka  här
Webbinarie: Anmäl dig här

// Gunilla
Foto på Mattias

Mattias

• 694 poäng 500 badge 2x thumb

Hej

Jag vet att detta är en gammal tråd. Men hittar ingen lösning.
Jag försökte starta demo tjänsten. Som föreslogs som lösning för ett år sedan.  

Jag har redan eEkonomi licens, när jag valde att jag redan var kund kom det upp en ruta som meddelade : Du har redan tjänsten - Börja om från början. Var såklart inte så sugen på detta.

Jag ville bara ha ett övningsbolag som min sambo skulle kunna öva på innan hon hjälper mig i det riktiga företaget.

Hur skall man göra lösa detta?.
Skall jag behöva registrera en mig som ny kund och starta demo eller?
Verkligen svagt om man inte kan starta ett demo företag inom ramen för sin nuvarande lisens. Har kollat runt lite, denna frågan har varit uppe minst 4 år.
Vad händer med denna frågan om övningsbolag, borde väl inte vara så svårt att fixa?
Hur tycker ni jag skall göra?

Förslag mottages gärna.
Tack

Foto på ahomik

ahomik

• 230 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! 

Jag måste hålla med den som startade tråden och åter poängtera det som han så tydligt beskriver men som ni på Visma lyckas undvika att svara på. Det är att en stor anledning till att jag och han vill kunna skapa säkerhetskopior är för att enkelt kunna korrigera nybörjarfel/slarfel eller rent av general fel som man har gjort. Om man har möjligheten att återställa sin backup själv då är det mycket lättare och bokföra och man vågar göra misstag för man vet att det går att åtgärda! Men just nu går inte det. Jag vågar inte ens "trycka på en knapp" utan att vara rädd att allting exploderar i ansiktet på mig och att det blir rena generalfel som man kommer på i efterhand att man har gjort. 

Därför vill vi även kunna ha en återställningsfunktion som inte återställer HELA företaget utan enbart från den version eller datum som man själv anger. Det blir då en säkerhet för oss småföretagare som bokför själva. 

Jag hoppas poängen kom fram denna gång. 

/Arian 
Foto på Mattias

Mattias

Mycket bra förslag som borde prioriteras.
Kan känna samma sak som Arian, särskilt nu i början
Foto på Mattias

Mattias

Detta har ju varit på tapeten länge. (Flera år)
Nu skulle min Sambo börja hjälpa mig med bokföringen.
Satt igen och funderade på hur jag skulle lösa detta med att träna på att använda programmet.
Återigen : ÖVNINGS BOLAG

(likt det som fanns eller finns i de fristående SPCS Administrations programmen)

Varför, kan man inte bara skapa denna funktionen i EEkonomi? 

Vad har ni för planer angående detta?.

Någon form av lösning måste erbjudas. Alt bara någon demo version som man kan starta utan att påverka sin andra lisens.

Hur rekommenderar ni att jag skall göra med utbildningen...?
Kolla på filmer ger inte lika mycket som Hands on övningar.

Tacksam för svar...

//Mattias.

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Mattias,

Förstår att din sambo vill kunna testa och "leka" lite själv i programmet innan hon börjar hjälpa dig i programmet.
Här hittar du/ni länk för Demo för internettjänster

Rekommenderar även att du/ni kollar på vår elearningfilm
Med den här korta utbildningen får du/ni en snabb rundvandring i programmet och en genomgång av de vanligaste bokföringshändelserna i ett företag. Efter utbildningen har du/ni fått en god överblick på vad Visma eEkonomi innehåller, hur du/ni kommer igång och hur du/ni gör för att snabbt bli effektiv i programmet.

Ha en fin dag och återkom gärna om ni har fler frågor eller funderingar
/Susan
(Redigerad)
Foto på Jonny V

Jonny V

• 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Övningsbolag.

Det hade varit helt grymt med ett "testbolag"

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Testsida - eEkonomi.
Foto på Daniel Svanberg

Daniel Svanberg

• 748 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Övningsbolag.

+1 på det. Skapade först ett parallellt testkonto för detta men prövotiden är rent för kort för man ska kunna hinna lära sig det på ett vettigt sätt om man ska kunna göra det i samma takt som man normalt gör sin bokföring i en liten verksamhet.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Testsida - eEkonomi.
Foto på act925

act925

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Testsida - eEkonomi.

Jag tycker det skulle vara bra att ha en testsida där jag kan prova olika konteringar utan att det blir ett skarpt skott.

t ex när det gäller att kontera inköp från annat eu-land , momsfritt , där det är knepigt att hitta rätt. 

Visma skulle kunna skapa en testsida därman kan prova sig fram.
Foto på Lisa Hillman

Lisa Hillman

• 326 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Demoföretag - eEkonomi.

Är man lite osäker på hur man skall bokföra så skulle det kanske vara bra med ett demoföretag i programmet där man kan testa sig fram hur man skall göra?
Foto på Lisa Hillman

Lisa Hillman

• 326 poäng 250 badge 2x thumb
Nu när den gamla inloggningen försvann så gjorde länken till demoföretaget också.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,208 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!
Som det ser ut idag så har vi inte planerat för någon typ av Övningsbolag till Visma eEkonomi. Vi jobbar istället med att förenkla hanteringen och ändringar/rättningar om du råkat ställa till det. Jag vill passa på att tipsa om hjälpavsnittet Felsökning - när något har blivit fel där vi har samlat vanliga fel och hur du enklast rättar till dem.
Du har också möjligheten att starta om ditt företag och börja om från noll om du vill det.

På länken https://www.vismaspcs.se/anvandare/logga-in-demo kan du komma åt en demovariant, men den är inte unik för dig utan det är samma företag som används för alla som testar länken.

Givetvis lyssnar vi och glömmer inte bort den här diskussionen, så om det är fler som har synpunkter är de välkomna här!

Gott nytt år!
/Anna
Foto på NewbieSWEDEN

NewbieSWEDEN

• 60 poäng
Länken verkar inte fungera
Foto på entangly

entangly

• 278 poäng 250 badge 2x thumb
Länken fungerar inte. Hur kommer man åt demo-versionen som redan registrerad användare?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej entangly,

Testa med denna länken till demoversionerna till våra program och återkom om det inte fungerar.

Om det inte fungerar återkom gärna med vad du får för meddelande eller vad som händer.
Om du har testat några gånger så börja med att rensa cache minnet innan du testar igen.

Hur du gör det kan du ser här.

/Cecilia
Foto på entangly

entangly

• 278 poäng 250 badge 2x thumb
Länken leder inte till någon demoversion. Jag blir ombedd att logga in och leds till mitt företags sida i eEkonomi. För att göra ett bra upplägg i bokföringen är det ett antal saker vi behöver testa och är i starkt behov av en platform för att testa. Finns det verkligen inget sätt att nå demoversionen annat än att skapa en ny kund och få en ny prövotid?? Det blir hopplöst i längden.
/Daniel
Foto på Sebastian

Sebastian

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej! Jag kanske är i fel tråd och skriver, demo- och övningsföretag i all ära, det jag vill ha och som idag hindrar mig från att skaffa eEkonomi är att det bara går att ha ett företag per licens. Jag använder idag Enskild Firma och där finns ingen begränsning på antal företag. Så länge Enskild Firma finns kvar kommer jag fortsätta använda det och den dag det inte gör det längre kommer jag byta till något annat än Visma, såvida det inte går att köra fler företag i eEkonomi.
/Sebastian
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

• 912 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! Jag skapar en egen tråd för din fråga så att du får svar där.Du hittar den nya konversationen här: Arbeta med flera företag i eEkonomi

/Joanna
(Redigerad)
Foto på Mattias

Mattias

• 230 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Jag anser att ett övningsbolag i början är en liten annan fråga än att kunna ta en backup eller möjligen en spegling av bokföringen vid ett visst tillfälle och att denna spegling blir ett "övningsbolag". Anledningen till  att detta behövs också är nämligen att programmet har en hel del halvautomatiserade funktioner som inte alltid ger det förväntade resultatet. Jag har t ex problem med att en tidigare felkontering av inventarier som nu gör att det blir fel i årsredovisningen. Jag skulle därför vilja ändra inventariekonteringen, kanske boka om avskrivningarna till rätt konto och se vad som händer med årsredovisningen. Men OM det ändå inte blir rätt i årsredovisningen så vore det ju bra att inte behöva korrigera korrigeringarna...Det blir väldigt mycket att rätta till.

Mvh Mattias