Har jag bokfört momsen på fel konto? (2650 istället för 2641)

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

i all hast råkade jag bokföra all ingående moms på konto 2650 istället för 2641. Jag fick för mig att man skulle göra så, men nu blir jag osäker.

Att rätta samtliga verifikationer jag gjort hittills verkar inte så kul. Hur löser jag bäst det här? Döper om kontot? :) Eller för över summan moms jag hittils kommit upp i till 2641 och nollar 2650?
Foto på loppis

loppis

• 310 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,776 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Om du bokfört på fel konto här är det kanske enklast att räkna ihop hur mycket du har bokfört fel och sedan skapa en manuell verifikation där du bokar om detta. Se till att du bokför om på rätt månad också - så att din momsrapport stämmer vid periodens slut.

Foto på Sajgon

Sajgon

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej jag har gjort liknande fel, nästan varje bokförd transaktion jag har under transaktionsanalysen, har bokförts på fel konton.

Går det inte redigera transaktionerna och välja rätt konton istället? Hittar inget alternativ för detta. Läser att man går du in under Bokföring - Verifikationer, markera verifikationen och välj Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgiftMen denna funktionen verkar inte finnas kvar? :o

Föresten; Osäker vad kundfodring är, när bör man använda detta?

Tack!
Med vänliga hälsningar
(Redigerad)
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,776 poäng 20k badge 2x thumb
I Visma eEkonomi är det olika val vid Åtgärder beroende på vilken typ av verifikation det är. Har du inte valet Korrigera bokföringsuppgift, så får du skapa en manuell verifikation där du konterar om så att det blir rätt.

Kundfodringar (konto 1510) används om du har faktureringsmetoden. När du registrerar en kundfaktura så bokas det upp en fordran mot kund på konto 1510 och sedan när kunden betalar så bokas det bort från 1510.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.