Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vägrar betala tillbaka dubbelbetalad leverantörsfaktura

 

Frågan är ursprungligen besvarad av vår expert inom området kredit och fakturering, Olov Marchal.

 
 
Fråga:
Jag är nybliven företagare och har råkat betala in en leverantörsfaktura dubbelt. När jag påtalade detta för leverantören sa denne att han inte tänker betala tillbaka beloppet till mig nu utan väntar in framtida orders från mig och att jag då har pengarna till godo på kommande faktura. Det var ingen stor summa, men jag ifrågasätter ändå om det verkligen är okej att han gör så här? Vi har inget avtal som säger att jag måste handla från honom, vilket gör att det känns som att jag nu är tvungen att välja samma leverantör för att "få tillbaka" mina pengar. Är det korrekt enligt lag att hålla inne mina pengar?

Svar:

 

 

Det är inte ok att hålla inne dubbelbetalningen på det sätt som beskrivits. Detta under förutsättning att det inte finns ett avtal som tillåter annat vill säga, men det verkar det ju inte finnas. I övrigt är det helt orimligt att hålla inne dubbelbetalningen med anledning av att kunden kommer att fungera som räntefri bank för leverantören, samt att kunden binds till specifik leverantör.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men vad ska man då göra om man hamnat i denna situation?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Först och främst skulle jag försöka vända mig till leverantören och förklara läget, att jag vill ha tillbaka pengarna för att kunna använda dem till annat och att jag inte kan agera bank åt dem. Om de fortfarande inte ger med sig finns ju alltid möjligheten att ta till rättsliga åtgärder. Detta kan dock bli dyrt och kanske inte känns värt besväret om det är en mindre summa.


Förhoppningsvis värdesätter leverantören en god kundrelation i slutändan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så då kan man inte göra någonting om man råkar dubbelbetala och leverantören vägrar återbetala om det handlar om en mindre summa