Varför kan jag inte bjuda in mitt eget företag till samarbete för Mobil Scanning?

  • 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Under bevakning
Hej!

Vi har Mobil Scanning på många av våra bolag, och skulle själva vilja få ordning på kvitton och fakturor då vi många gånger är ute och reser och hos kund. Varför kan vi inte bjuda in oss själva till Mobil Scanning via Byråstöd, eller finns det annat sätt att koppla ihop detta på, så att vi kan få in kvitton direkt in i programmet för vårat egna bolag?
Foto på Kirsan

Kirsan

  • 374 poäng 250 badge 2x thumb
  • glad

Publicerades för 6 år sedan

  • 4
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Vi har fått detta önskemål från rätt så många redovisningsbyråer och är ett ärende som vi så klart tittar på hur vi ska lösa. Det finns sina tekniska orsaker till varför det inte fungerar, men vi har det med på våra utvecklingslistor.

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Payday

Payday

  • 658 poäng 500 badge 2x thumb
Det har nu gått en tid sedan ni svarade på detta, hur skall vi göra för att detta skall prioriteras upp?
Foto på Anne-Kristin Robertsson

Anne-Kristin Robertsson, Produktspecialist

  • 1,986 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Kirsan

Det bästa som du kan göra är att arbeta med Visma Administration fristående med ditt eget företag och då kan du ta emot underlag från Visma Scanner.
Du kan inte vara kund till dig själv och ha ett samarbete med dig själv när du öppnar Visma Administration via Visma Byråstöd.

Hälsningar
Anne-Kristin
Foto på Annica

Annica

  • 544 poäng 500 badge 2x thumb
Är detta det bästa ni kunde komma på? Måste gå på annat sätt även för byråer...
Foto på Rk

Rk

  • 116 poäng 100 badge 2x thumb
Har ni kommit vidare i detta ärende? verkar vara samma problem med löneprogrammet och mitt lönebesked.
Foto på Anne-Kristin Robertsson

Anne-Kristin Robertsson, Produktspecialist

  • 1,986 poäng 1k badge 2x thumb
Visma Byråstöd är inte anpassat för att byrån ska kunna bjuda in sig själv till samarbete. Jag tar det som en synpunkt till framtida utveckling av programmet.
Foto på Jonas Wennerberg

Jonas Wennerberg

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Om jag lägger upp annat org nr. tillfälligt för byrån i Byråstöd och sedan aktiverar med detta kundkonto och sedan ändrar tillbaks org. nr. skulle det gå? Ni kan väl testa om någon sådan form av workaround funkar.
Foto på Anita

Anita

  • 204 poäng 100 badge 2x thumb
Hur går det med detta ärende. Vill gärna kunna använda det till egna bolaget också.

Foto på Gunnar Johansson

Gunnar Johansson, Produktansvarig Visma Byråstöd, Visma Advisor Connect

  • 232 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Att byrån ska kunna samarbeta med sig själv kring internettjänsterna är tekniskt svårlöst på grund av organisationsnummer-kollisionen på Visma Online, och något som vi har mycket svårt att komma runt.

Samma problem gäller om man startar t ex Visma Administration från en upplagd kund i Visma Byråstöd, som har samma organisationsnummer som byrån har i Byråuppgifter.

Enda nuvarande lösning är, som Anne-Kristin skriver ovan, att starta byråns företag fristående i respektive Visma-program för att kunna aktivera och använda internettjänsterna, t ex Visma Scanner. Man kan självklart också aktivera och starta internettjänsterna för sin egen byrå direkt på Visma Online.

Skulle det underlätta något alls för er, om vi kunde lägga till en snabbknapp i Visma Byråstöds knapprad, med vilken man kan starta byråns företag fristående i t ex Visma Administration?

Med vänliga hälsningar

Gunnar Johansson
Foto på Jonas Wennerberg

Jonas Wennerberg

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Ditt förslag låter väldigt dåligt, för jag antager detta betyder att system back up nu må göras på två ställen. Hade inte bara lösningen varit att redovisningsbyråer får ett dummy org nummer i Vismas system, som avtalet ligger under och så kör vi med det rätta i Byråstöd?

Lite merarbete för er internt, men nöjda kunder som effekt.
Foto på Anita

Anita

  • 164 poäng 100 badge 2x thumb
Jag håller med. Alla redovisningsbyråer har även egen bokföring så det borde vara en självklarhet att de är integrerade i detta program. 
Foto på Annica

Annica

  • 544 poäng 500 badge 2x thumb
Låter som ett lätt sätt att göra sig fristående. Men hur blir det med licenskostnad etc då? Måste man betala för sitt eget bolag när det ligger utanför?
Foto på Gunnar Johansson

Gunnar Johansson, Produktansvarig Visma Byråstöd, Visma Advisor Connect

  • 232 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen, och tack för era frågor och inlägg i denna forumtråd!

Jag gör ett försök att svara och förklara enligt nedan:

Svar till Annica:


Nej, du öppnar bara byråns företag “från ett annat håll” (istället för inifrån Byråstöd där du ju är kund till dig själv) i Visma Administration fristående, och det behövs därför inga extra licenser eller avtal.

Gör enklast så här för att hitta ditt företag (om du lagt upp byrån som kund i programmet):

1. Markera din kund (dvs byrån) i listan Kunder i Visma Byråstöd, och gå till fliken Dokument.

2. Högerklicka på den gula mappen Dokument till vänster och välj Öppna i utforskaren. Du hamnar nu på mappen Dokument under din kund i byråns datastruktur, och du behöver bara markera mappen Bokf strax ovanför, för att få företagets sökväg i Utforskarens adressfält, exempelvis: \\ServerdatornamnXX\Visma Klient klientdata\Bureau_Company1\0000001\Bokf

3. Kopiera denna sökväg.

4. Starta Visma Administration fristående, t ex via installationens genväg på Skrivbordet.

5. Välj Bläddra i dialogen Val av företag.

6. Töm fältet Mapp på information, högerklicka i fältet och välj att Klistra in sökvägen.

7. Tryck Enter och ditt företag syns i listan och du öppnar det med OK.

8. Nu kan du aktivera de internettjänster som du inte kunde inifrån Visma Byråstöd (eftersom det där är samarbeten kring internettjänsterna man aktiverar).

Svar till Jonas Wennerberg:

För att undvika dubbla systembackup-platser gör du också enklast som förslaget ovan, d v s öppnar ditt befintliga företag med ditt ekonomiprogram fristående, för då blir det från samma plats.

Idén att skapa falska organisationsnummer för att underlätta “samarbete med sig själv”, känns som en lite farlig väg att gå (i dessa GDPR-tider), och blir nog inte aktuellt, men tack för förslaget!

Svar till alla:


Jag tror mig förstå att ni egentligen inte alls vill “samarbeta med er själva” eller “vara  kund till er själva i Visma Byråstöd”, utan bara kunna sköta byråns egen bokföring inifrån programmet. Tyvärr fungerar inte detta klockrent via de annars så smidiga funktionerna (Aktivera samarbetstjänst, Kund till byrån), som ju är framtagna i Visma Byråstöd för att byrån ska kunna samarbeta med och ta hand om sina kunder.

Funktionen “Starta byråns ekonomiprogram” finns inte i Visma Byråstöd idag, men om vi ska införa den måste det ändå bli som en fristående start av respektive Visma-program (men eventuellt via snabbknappar i menyn då), för att kunna koppla på online-tjänster även för byrån och byråns medarbetare.

Hoppas att jag har förklarat tydligt nog!:=)

Med vänliga hälsningar

Gunnar Johansson
(Redigerad)
Foto på Jonas Wennerberg

Jonas Wennerberg

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, att om jag skall öppna program som Bokslut, alltså desktop programen får jag göra det från Advisor Connect. Vilket inte är fallet i byråstöd, där går att öppna web programen.
Mvh, Jonas
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
OK, tack för ditt svar. När det gäller att starta desktop-programmen från Visma Advisor kommer vi inte bygga in den möjligheten. Istället satsar vi på att bygga upp en ny svit av webbaserade program som hanterar bokslut, årsredovisning och deklarationer. Denna svit kallar vi för Visma Advisor Period & År och finns redan tillgänglig och möjlig att starta via Visma Advisor. Systemet är ute i produktion och utvecklas kontinuerligt. Tanken är att du ska ha samma svit webbaserat som du har via desktop. Kontakta gärna Visma Spcs säljavdelning om du vill ha mer information om våra nya tjänster. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Jonas Wennerberg

Jonas Wennerberg

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Testat visma period & år, mitt problem är med priset. Kunden efterfrågar inte funktionaliteten och ni verkar ta för mycket av kakan, svårt att sälja in det i nästa steg för mig. Men skall definitivt följa med i utvecklingen.
Mvh, Jonas
Foto på Jonas Wennerberg

Jonas Wennerberg

  • 70 poäng
Hej Gunnar, uppdaterade Byråstöd för några veckor sedan och kan inte se att den tilläggsknappen du pratade om fanns där för att kunna öppna byrån utanför byråstöd. Kommer detta i nästa uppgradering? 
Med vänlig hälsning, Jonas
Foto på Gunnar Johansson

Gunnar Johansson, Produktansvarig Visma Byråstöd, Visma Advisor Connect

  • 232 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Jonas!
Förslaget om menyknapp för fristående start av Visma Administration i Visma Byråstöd, fick ju ganska negativ respons senast, och lades därför en bit ned i önskemåls-listan. Om det finns större intresse för funktionen nu, kan vi göra ett försök att prioritera upp den till nästa version?

Med vänliga hälsningar
Gunnar Johansson