Bokföra inköp av tjänst från EU och utanför EU

• 0
  • 11
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej vilka konton bör användas i samband med inköp av tjänst från EU och utanför EU
Foto på camilla

camilla

• 192 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 11
Foto på Petter Åkesson

Petter Åkesson

• 720 poäng 500 badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Camilla,

När du gör ett inköp av tjänster från ett land utanför EU handlar det om Import. Dessa inköp bokför du på ett konto i kontoklass 4, lämpligen konto 4661 Inköp tjänster import 25 %. Beroende på vilka tjänster du importerar ska momsen antingen redovisas i Sverige eller i landet du köper dem ifrån.

Om momsen ska redovisas i Sverige kan bokföringen se ut så här vid ett momsfritt inköp om 1000 kr. Nedan beräknas svensk moms med utgångspunkt att tjänsten som köps skulle belagts med 25 procent moms om den såldes i Sverige.

2440 Leverantörsskulder i kredit, 1000 kr
4661 Inköp tjänster import, debet 1000 kr
2614 Utgående moms tjänster utland, kredit 250 kr
2645 Ingående moms utland, debet 250 kr

Även vid köp inom EU gäller omvänd skattskyldighet, bokföringen blir snarlik.

2440 Leverantörsskulder i kredit, 1000 kr
4646 Inköp av tjänster EU 25 % i debet, 1000 kr
2614 Utg moms tjänster utland i kredit, 250 kr
2645 Ing moms utland i debet, 250 kr

Det är viktigt att du använder olika konton för inköp av tjänster inom eller utanför EU då det ska särredovisas till myndigheterna.
Foto på Per

Per

• 186 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Jag har en följdfråga, konto 4661 finns inte i eEkonomi eller BAS 2014, finns det något annat konto man kan använda?

Per
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att detta konto inte följer med som standard i eEkonomi. Det finns inget annat som passar för just denna typ av inköp heller. Du kan lägga till ett konto manuellt om du går in via Inställningar - Kontoplan. Antingen 4661 enligt Petters förslag eller 4531 - Import av tjänster från land utanför EU, 25% moms. Det viktigaste är att du väljer rätt momskod så att det hamnar rätt på momsrapporten. Inköp av tjänster från länder utanför EU redovisas i ruta 22 så då väljer du momskod 22.

Återkom gärna om du har fler funderingar.

/Annie
Foto på Per

Per

• 186 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, jag lade till konto 7611 eftersom det var en online utbildning (med momskod 22).

Tack för svar

Mvh

Per
Foto på Elisabeth

Elisabeth

• 356 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Jag hakar på denna tråd. Om jag köper en tjänst ( i detta fall anonsering) direkt med kort inom EU (konto 1920), hur gör jag då?

Jag provade med 1920 kredit 800, 5910 debet 800 och sedan den fiktiva momsen 2614 kredit 200 och 2645 debet 200. Men då protesterar momskontrollen.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Momskontrollen klagar nog eftersom ditt inköpskonto (5910) inte har någon momsrapportkod. Om du redovisar momsen bör du också redovisa inköpet på din momsrapport.

Momsrapportkoden styr var på momsrapporten som beloppet hamnar.
Den lägger du in på kontot under Arbeta med - Bokföring - Kontoplan.

Om det är en tjänst som går enligt huvudregeln vid inköp av tjänster från annat EU-land bör det vara momsrapportkod 21. Läs mer på Skatteverkets hemsida, jag brukar använda mig av den här sidan: http://www.skatteverket.se/foretagorg...
Foto på mickeekf

mickeekf

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
Bokföra köp av tjänst från annat EG land (Irland). Det är google annonseringskostnad.
MOmsen ska man ju själv ta upp. Hittar inte inköp av tjänst i avendo eEkonomi.

This reply was created from a merged topic originally titled
Inköp av tjänst annat EG land..
Foto på Anna Svensson

Du hittar svaret på din fråga i den här tråden! Om kontot du vill använda inte finns upplagt lägger du enkelt upp det under Kugghjulet - Kontoplan och klickar på Nytt bokföringskonto. Tänk på att om det ska redovisas på din momsdeklaration ska kontot också ha en momskod som motsvaras av vilken ruta på momsdeklarationen som kontot ska påverka.

Fråga gärna om det är något som är oklart!
Foto på Camilo

Camilo

• 2,338 poäng 2k badge 2x thumb
Jag har köpt en digital tjänst från Sydafrika. Den kostade 368kr. Hur och på vilka konton skall den bokföras?

Hur bokföra digital tjänst från Sydafrika - Avendo eEkonomi.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Jag hoppas du får svar på din fråga i denna tidigare tråd.
Foto på Camilo

Camilo

• 2,338 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Per, nej det fick jag inte. Jag ska bokföra tjänsten som inköp mot kvitto. Inte som en leverantörsfaktura. Hur och på vilka konton gör jag det?
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Då gör du enligt bokföringsförslaget ovan, men 2440 byts ut mot 1930 (vilket sker per automatik när du bokför som inköp mot kvitto). Konteringen blir alltså:

1930 Bank i kredit, 1000 kr
4661 Inköp tjänster import, debet 1000 kr
2614 Utgående moms tjänster utland, kredit 250 kr
2645 Ingående moms utland, debet 250 kr
Foto på Izla photography

Izla photography

• 62 poäng
Hej, jag behöver skapa ett nytt konto för köpt tjänst utanför EG land 25%. Jag är medveten om att jag behöver fylla i ruta 22 i moms deklarationen och i mitt program så finns det inget kontonr för detta. Vilket kontonr ska jag skapa?

Vilket kontonr ska jag skapa för tjänst utanför EG?.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag hoppas att du hittar svaret på din fråga i den här tråden.
/Anna
Foto på Belluba

Belluba

• 272 poäng 250 badge 2x thumb
Handla internettjänst från USA - Hur bokför man?.

Hur bokför jag en Internettjänst från USA?

T ex: Jag har köpt design på internet för 8206,68kr, alltså en tjänst utanför EU.
Räcker det med att jag bokför detta på 1930 K och 5990 D ?

Ge gärna konkret exempel på hur jag ska räkna.

Tack på förhand!
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Jag tror att du får svar på din fråga i denna tråden. Har du följdfrågor får du gärna återkomma här.

/Annie
Foto på Niklas

Niklas

• 114 poäng 100 badge 2x thumb
Inköp av access/medlemskap till site.

Hej,
Jag har en enskild firma och redovisar enligt kontantmetoden. Nyligen så betalade jag (över internet) för att få access/ årligt medlemskap till en site vilken hjälper mig med idéer för min verksamhet. Siten är amerikansk och jag gjorde en direkt betalning med mitt företagskort. I kvittot som emailades till mig anges köpesumman till SEK172 men det står inget om moms. Hur gör jag för att redovisa detta? Behöver jag inte redovisa moms här? Hade varit väldigt tacksam för svar.

Mvh,
Niklas
Foto på LHDD

LHDD

• 398 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Är det moms på tjänst från icke EU land och hur bokföra.

Hej, 
Jag har köpt IT-tjänster från land utanför EU. På fakturan redovisas ingen moms, men jag har fått veta att jag ska dra av/redovisa moms. Stämmer detta och på vilket konto bör jag redovisa?

Exempel. Faktura 1000 SEK. (ingen moms angiven på fakturan)

Då har jag redovisat 1000 SEK på 2440 leverantörsskuld.
200 SEK på 2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet48 (0%)
800 SEK på 6550 - Konsultarvoden

Är det rätt?
Om inte, hur borde jag ha redovisat och hur korrigerar jag?

MVH
Foto på LHDD

LHDD

Hej, jag har läst hela tråden men är fortfarande osäker.
Är mitt exempel ovan rätt?
- Skulle jag istället ha lagt den ovanpå dvs 1000*25% = 250 SEK?
- Ska momsen redovisas två gånger, både som in och ut, vid den initiala redovisningen?

Det står också att moms inom EU och utanför måste sär redovisas men i ett exempel ovan används konto 2645 för både inom EU och utanför. Hur bör jag göra?
För inställt i Vimsa eEkonomi står det på konto 2645 momskod 48 men i trådar ovan hänvisas till momskod 22.

Många frågor, men jag skulle behöva hjälp att reda ut dessa.
MVH
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Konto 2645 och momskod 48 kan användas både vid försäljning inom och utom EU. Den utgående momsen ska däremot redovisas på olika konton. I fallet med köp av tjänst från land utanför EU kan konto 2614 användas för den beräknade ingående momsen. Du ska alltså beräkna både in- och utgående moms på ditt inköp, precis som i Petters andra exempel längst upp i tråden.
Foto på LHDD

LHDD

Tack,
Om jag ska särredovisa från EU land och från land utanför EU så behöver jag fler konto. Jag hittar inte det i Vimsa eEkonomi. Hur lägger jag till och hur kopplar jag det till rätt momskod?
Foto på LHDD

LHDD

Hej, jag har löst min fråga. Tack för all hjälp.
Foto på KentACar

KentACar

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
När jag gör min momsredovisning klagar eEkonomi på verifikationen. Så här säger den:

Så vitt jag kan se har jag gjort rätt, känns trist med varning? Går det att åtgärda?

Hälsningar
Kent
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Konteringen på 6450 saknar en momskod. För att det ska bli rätt bör momskod 21 (om köpet gjordes från eu-land) användas. Du kan ändra detta genom att välja Korrigera momskod på verifikationen under Bokföring - Verifikationer.
Foto på KentACar

KentACar

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! 

Tack för snabbt svar. Men är det då fel i kontoplanen? Borde inte den koden vara med där? Frågar detta först då jag har ett relativt stort antal som är fel.

Hälsningar
Kent
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Kontot du använt är inte anpassat för köp av tjänster från land inom EU, utan hanteras som standard som ett vanligt svenskt inköp. Men det går utmärkt att lägga momskod 21 på kontot om du önskar det.
Foto på sldev

sldev

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Office 365 - eEkonomi.

Hej,
Har köpte prenumeration på Microsoft Office 365 och efter betalning fick utdrag från Paypal att det i summan SEK 899 ingår moms med 179,80. Hittar dock inte något svenskt momsnummer så undrar såklart hur jag skall bokföra detta i Visma eEkonomi?

Tack på förhand!
Foto på Maclambert

Maclambert

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Moms på faktura från EU land "VAT".

Jag har fakturor från EU land där man har moms eller som dom kallar det "VAT" upptagen på fakturan. Är denna avdragsgill i Sverige? 
Foto på Olof Lagerkvist

Olof Lagerkvist

Nej, enbart svensk moms är avdragsgill i svensk momsdeklaration. Därför ska man alltid skicka med sitt EU VAT-nummer till att den man beställer från så att dom kan fakturera utan moms så att man istället kan redovisa "fiktiv moms" (omvänd och avdragsgill) här i Sverige.

Den utländska moms du nu har fått på fakturorna kan ändå gå att få tillbaka i vissa fall, men då från det landets skattemyndighet. Det är en del pyssel med detta och sällan värt jobbet om det inte rör sig om mycket pengar. Mer om det här:

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/aterbetalningavmomsin...

Foto på Ullrica

Ullrica

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Bra tråd, men några frågor kvarstår för mig. Vilka konton ska jag använda för bokning av 1. Inköp, tjänst, inom EG, omvänd skattskyldighet (moms) 25%, 2. Inköp, vara, inom EG, omvänd skattskyldighet (moms) 25%, 3. Inköp, tjänst, utanför EG, omvänd skattskyldighet (moms) 25%, 4. Inköp, vara, utanför EG, omvänd skattskyldighet (moms) 25%. Och vilken momskod?
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Hej!
Jag tror att du hittar svar på alla dina funderingar i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

/Anna
Foto på Lena

Lena

• 60 poäng
Hej! Om man då handlar varor från ex. Danmark och själv räknar fram moms, blir det både debiterat och krediterat. Sedan säljer man varan med moms pålagd. Vid momsredovisningen måste det då bli förlust för mig, måste alltså lägga på mer när jag säljer denna varan jämfört med om jag handlat varan i Sverige? Eller tänker jag fel?
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lena!

Momsen påverkar inte hur stort TB och TG du vill ha på dina varor. Förtjänsten räknar du fram exkl moms eftersom momsen alltid är statens pengar.

/Elin
Foto på Afabrica

Afabrica

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Jag har ett liknande problem som ovanstående. Jag bokförde en tjänst från EU-land med omvänd momsskyldighet enligt nedan:

När jag skulle göra momsredovisningen för den perioden fick 1 verifikation att kontrollera - en avvikelse på 38 kronor, det belopp som momsen var på (enligt ovan). Jag läste på lite i de olika trådarna gällande detta, och gjorde sedan en korrigering på verifikationen. När jag sedan försökte skapa momsredovisningen igen hade jag helt plötsligt 2 verifikationer att kontrollera - den ovan och denna nedan:

Vad jag korrigerade var att ändra bokföringskonto från 2615 till 2614, samt lade till ett konto med momskod 21 (4646) och bokade om till det från 6500.

Vad gör jag för fel? Hur ska jag bokföra för att det ska bli rätt i momsredovisningen? Väldigt tacksam för hjälp, då jag helst inte gör ännu en korrigering som blir fel..
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

I dokumentet Momsregler vid import kan du läsa mer om vilka konto och momskoder du ska använda för att det ska bli rätt i momsdeklarationen.

/Susan
Foto på Olof Lagerkvist

Olof Lagerkvist

I tillägg till det Susan svara här vill jag bara ge ett tips angående rättelser av Momsredovisningar.  När jag behöver rätta något i momsredovisningar brukar jag stryka hela momsredovisningens verifikat, sedan göra rättelserna som behöver göras och sedan skriva ut momsredovisningen igen. Då hamnar hela momsredovisningen ändå på ett enda verifikat och det blir enkelt att stämma av och kontrollera allt, samt att filer till Skatteverket blir korrekta m m.
Foto på Afabrica

Afabrica

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Hej, och tack för era svar. Jag har kollat momskoderna och även läst i dokumentet Momsregler vid import men kan inte se att momskoderna är fel utifrån vad jag vill bokföra? Det gäller en faktura för inköp av tjänst (datortjänst/webhotell från företag som är baserat i Danmark).

Jag har inte skapat momsredovisningen för den aktuella perioden än, utan vill korrigera de avvikande verifikationerna först. Mitt problem är att jag inte förstår varför det blir fel i bokföringen av den aktuella fakturan? Och hur jag löser det för att bokföringen av fakturan och därmed också momsredovisningen ska bli rätt? 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.