Fel i öresavrundning bokföringsunderlag/arbetsgivardeklaration - Lön 600

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag önskar att det likt tidigare är samma summa på konto 2731 i bokföringsunderlaget som arbetsgivardeklarationen. Enligt er support har ni gjort om programmet så att öresavrundningen räknas på olika sätt. Det gamla sättet var bättre.
Foto på Leif G

Leif G

• 534 poäng 500 badge 2x thumb
  • undrande

Publicerades för 5 år sedan

• 5
Foto på christel

christel

• 2,228 poäng 2k badge 2x thumb
Håller fullständigt med ovanstående!! Har ringt supporten om detta, men de förstod inte mitt problem!!... Tacksam om detta ändras tillbaka till som det var förut.
Foto på Seni

Seni

• 84 poäng 75 badge 2x thumb
Jag tycker också att det ska stämmer överens i båda bokföringsunderlag och det med tanke på god redovisningssed som innebär för mig att det inte får uppstå någon differens på verifikationer som gäller en och samma lönekörning - man stryker eller ändrar inte på verifikationer.
Alternativ: Antingen slänger jag bokföringsunderlaget jag får ut från Visma Lön och skriver en ny verifikation med rätt belopp eller jag lägger in underlaget som det är och registrerar differensen med en separat verifikation.
Vilket slöseri med tid och papper!
Vänligen rätta till det.
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att vi till version 2014.0 gjorde förändringar för att exempelvis lösa problem som kunde uppstå om man hade negativa förmåner på arbetsgivardeklarationen. Förändringen innebär att uträkningen görs annorlunda och som ni skriver så kan det då uppstå differens mellan lönekörningens och arbetsgivardeklarationens bokföringsunderlag.

Håller helt med om att detta inte är bra och vi kommer att se över det.
Foto på Laila

Laila

• 13,514 poäng 10k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Diff vid skattedeklaration på bokföringsorder.

På en av mina kunder så stämmer inte bokföringsordern som man får ut från löneprogrammet, när man ska boka bort beloppet vid skattedeklarationen. Som ex kan jag ta nu när jag gör bokföringen för oktober och ska då boka bort skatt och sociala avgifter mot skattekontot. Då ska beloppet på sociala avgifter vara 4858,64 enligt bokföringsorder på själva löneutbetalningen i september, men enligt bokföringsordern mot skattekontot i oktober, så är det 4858,47. Så är det varje gång på det kontot och kanske inte så jätteviktigt, men irriterande och varför?! Det stämmer alltid på alla mina andra kunder.
Foto på Leif G

Leif G

• 534 poäng 500 badge 2x thumb
Tills de rättat felet är det enklast att korrigera öresdiffen på BO för skattedeklarationen, då syns det ju också varför.
Vill man vara riktigt noga kan kör den som en ändringsverifikation då kommer en markering på lönekörningen.
De nya reglerna 2015 med låst månad eller inte kan bli intressant.
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,962 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar

Hej!

Till version 2015.0 av Visma Lön 100/300/600 har vi gjort förändring av öresavrundningen på arbetsgivaravgiften.

Version 2015.0 finns för nedladdning fr o m den 19 december på vismaspcs.se

Foto på Helen

Helen

• 5,224 poäng 5k badge 2x thumb
Får idag (Verision 2015.02) en diff på en krona på arbetsgivaravgiften mellan Arbetsgivardeklarationen skapad i Lön 300 och Lönekörningens bokföringsunderlag Konto 2731 (=7510 Lagstadgade sociala avgifter). 
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Skapar en ny tråd på detta inlägg.

Du hittar den nya konversationen här: Differens mellen arbetsgivaravgift och bokföringsunderlag - Lön 300

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.