Belåning / Factoring i Administration

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Då man idag mer och mer använder sig utav belåning av fakturor har jag ett litet önskemål / tips om hur man kan förenkla detta i systemet Visma Admin.
I programmet pyramid, finns det en funktion när man skapar order eller ny faktura en liten ruta som man fyller i om belåning / factoring.
Denna ruta är kopplad till ett speciellt konto som man valt att använda för just dessa sorter av fakturor.
När man skriver ut fakturan kommer en annan faktura utskrift än den ordinarie.
Det skulle underlätta hanteringen med fakturor om denna lilla ruta kunde klickas i (precis som den för periodisk sammanställning) och sedan kommer fakturan ut med belånings / factoring uppgifter.
Foto på Maria Lundin

Maria Lundin

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 4
Foto på Jessica Erixon

Jessica Erixon, Fd Anställd

• 580 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Tack för ett bra förslag och bra beskrivning!

På din beskrivning verkar ni ha vissa fakturor till belåningsföretag och vissa inte. Här funderar jag lite grand på vad det är som avgör om de ska gå via belåning eller ej. Du får gärna återkomma med mer information angående detta.

Vi kommer att lyfta din idé när vi prioriterar och diskuterar funktioner inför framtiden. Vi prioriterar alla åtgärder i förhållande till varandra för att vara säkra på att standardprodukten uppdateras med rätt förbättringar och med nya funktioner som passar majoriteten företag/användare. Här är det vanligtvis hård konkurrens.

Finns det fler användare som också har funderingar kring detta får ni gärna lägga en kommentar eller markera att ni gillar den.

Vi har stöd för fakturabelåning i programmet, men den funktionalitet som finns är gjord med utgångspunkt att flertalet av fakturorna ska gå till ett belåningsföretag. Är det något enstaka undantag kan man istället använda sig av Extra fakturadokument, som då skriver ut företagets vanliga bankgiro- eller plusgironummer. Är det tvärtom skulle man kunna tänka sig att göra ett Extra fakturadokument som har överlåtelsetext och belåningsföretagets uppgifter.

Hälsningar
Jessica
Foto på Lena

Lena

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Fakturamall vid factoring. Ert upplägg förutsätter att alla kundfakturor skickas till factoring. I vårt fall skickar vi endast ett fåtal fakturor till factoring. Så jag måste ändra BG i företagsinställningarna varje gång samt ändra text i fakturan. Och inte glömma att lägga tillbaka rätt bg när jag skrivit ut. Om kunden vill ha en kopia vid ett senare tillfälle kan jag inte skriva ut från programmet för då kommer ju ordinarie bg med! Om jag använder era factoringmallar så måste jag i alla fall ta bort mitt egna bg. Lösning: Gör en ruta som vid husarbete. Så kan man välja om man vill ha factoring eller inte. Och då ska rätt bg och text plockas när man klickar i här.
Hälsingar Lena, Relino Rör AB.

This reply was created from a merged topic originally titled
Problem när factoring bara används ibland - Administration.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Jag infogar dina synpunkter i en tidigare tråd om samma ämne.
Foto på JohanH

JohanH

• 948 poäng 500 badge 2x thumb
Jag ser detta som en mycket bra funktion!
Jag vill manuellt välja vilka fakturor som ska gå i väg på factoring, urvalen jag använder är belopp och betaltid.
Att ha en bock i fakturafönstret skulle vara lysande! Och även se till att det fungerar i Autoinvoice, gärna med funktion att faktura informationen kommer till factoringbolaget lika enkelt...
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,612 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

En liten uppdatering i den här gamla tråden. I version 2019.0 kom funktionen för finansiering i Visma Administration.
https://www.youtube.com/watch?v=kAEBrzx9C-Q&list=PL_6iwrIQ8Yn7r9jnYxMbX_mNaU6--mYLF&index=11&t=
Läs mer här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/finansiering.htm och här: https://vismaspcs.se/betalt-direkt
Det är inte exakt vad ni önskade men bör lösa huvudproblemet. :)
(Redigerad)